اگر چه فعالیتهای کارآفرینانه بوسیله نگرشها یا انگیزههای فرد، مهارتها و ویژگیهای روانشناختی ایجاد میشوند؛ اما فعالیت کارآفرینانه در خلاء شکل نمیگیرد و بوسیله عوامل نهادی، دولت، محیط کسبوکار و شرایط اقتصاد کلان تحت تأثیر قرار میگیرند. لذا دولتها به دنبال اجرای سیاستهای کارآفرینی در حوزههای مختلف از جمله حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات یا فاوا هستند. این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر سیاستهای کارآفرینی بر راهاندازی و توسعه کسبوکارهای حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اجرا شده است. سیاستهای منتخب شامل تدوین استراتژی ملّی کارآفرینی، اصلاح و بهبود قوانین، ارتقای آموزش و مهارتهای کارآفرینی، دسترسی به منابع مالی، حمایت از فنّاوری و نوآوری و ارتقای شبکهسازی و اطلاعرسانی بر اساس مدل آنکتاد است. این تحقیق توصیفی- همبستگی است. پرسشنامه پژوهش بین کارشناسان و مدیران وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات و سازمانهای تابعه مرتبط با حوزههای سیاستگذاری و توسعه کسبوکارهای دانش بنیان فاوا توزیع و جمعآوری شده است. بر اساس یافتههای این مطالعه فرضیات تحقیق مورد پذیرش قرار گرفتند.
Entrepreneurial activities are created by a person’s attitude or motivation, skills and psychological characteristics, But entrepreneurial activities do not form in vacuum and are affected by institutional factors, government, business environment and macroeconomic conditions .Therefore, the governments formulate entrepreneurship policies in different sections such as information & Communications technologies or ICT . The aim of this study is to identify the effect of entrepreneurship policies on the establishment and development of ICTs businesses selected policies include the formulating national entrepreneurship strategy, optimizing the regulatory environment, enhancing entrepreneurship education and skills, development, facilitating technology exchange and innovation, improving access to finance, promoting awareness and networking according to UNCTAD framwork. The research was descriptive-correlation. Questionnaire distributed among experts and managers in the Ministry of ICTs and affiliated organizations related to the field of policy making and development of knowledge-based ICTs businesses. Analysis proved 6 hypotheses.