@article { author = {Alinezhad, Esmaeil and Teimourpour, Babak}, title = {Detecting web communities in attributed internet networks using a mathematical programming approach}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1-20}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Community detection is one of the emerging and well-known topics in the area of data mining and social network analysis, which has wide variety applications in discovering communities in real-world networks such as biological networks, internet weblogs, scientific and research websites, etc. Web community detection can especially help admins assign the optimal bandwidth to the websites of theirown networks. Most of web community detection approaches only use the network topology to discover the web communities. However, the results of the most recent researches show that traditional community detection methods have to be substantially modified to consider web attributes as well as network topology. Therefore, in this paper, a mathematical programming approach is developed for community detection in attributed internet networks by simultaneously considering both network topology and node attributes. In this approach, first, similarities of web pages are calculated using node attributes and a desired similarity measure and are considered as the weight of the corresponding edges. Then, communities of the resulted weighted network will be detected by the proposed mathematical model. To validate and prove the efficiency, it is hypothesized that the detected communities of the proposed approach have a better quality than that of previous models. Experimental results demonstrate that the proposed approach has the ability to significantly improve the quality of detected web communities, when the model uses the Jaccard index. However, the results of other hypotheses indicate that the correct selection of similarity measure has a significant impact on the quality of the detected communities.}, keywords = {community detection,Internet network,mathematical model,Modularity optimization,Network topology,Node attributes,web pages}, title_fa = {اجتماع‏یابی صفحات وب در شبکه‏های اینترنتی دارای ویژگی‏ با استفاده از رویکرد برنامه‏ریزی ریاضی}, abstract_fa = {اجتماع‏یابی (کشف اجتماعات) یکی از شاخه‏های نوظهور و پرطرف‏دار در علم داده‌کاوی و تحلیل شبکه‏های اجتماعی است که کاربردهای فراوانی در کشف و تحلیل اجتماع‌ها در سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های زیستی، علمی و پژوهشی و غیره دارد. اجتماع‏یابی صفحات اینترنتی می‏تواند به‌طور ویژه به مدیران سایت‏های اینترنتی در تخصیص پهنای بهینه به شبکه‏ صفحات وب تحت نظارتشان کمک کند. در اکثر روش‌های اجتماع‏یابی موجود فقط از توپولوژی شبکه (ارتباطات، یال‏ها) برای گروه‏بندی گره‏ها (صفحات وب) استفاده می‏شود؛ درحالی‌که نتایج پژوهش‏های اخیر نشان داده ‏است که این‏گونه روش‏ها باید به‌گونه‌ای تغییر کند که در آن‌ها علاوه بر توپولوژی، ویژگی‌های ذاتی گره‏ها نیز در فرآیند اجتماع‏یابی لحاظ شود. ازاین‌رو در این مقاله برای اولین بار با لحاظ کردنِ هم‌زمانِ ویژگی‌های ذاتی صفحات وب و ارتباطات میان آن‌ها، یک مدل ریاضی برای کشف اجتماعات در شبکه‏های اینترنتی توسعه داده‌شده است. روش پیشنهادی این پژوهش بدین‌صورت است که برای لحاظ کردن ویژگی‏ها در فرآیند اجتماع‏یابی، ابتدا با استفاده از یک رویکرد ریاضی، میزان شباهتِ صفحات وب به کمک یک سنجه شباهت (مانند جاکارد یا ضریب انطباق) و بردار ویژگی‏ها محاسبه و به‌عنوان وزن به یال‌های موجود بین آن‌ها در شبکۀ اینترنتی موردنظر افزوده می‏شود. با این کار عملاً یک شبکه اینترنتی ویژگی‏دار با یال‌های غیر موزون به یک شبکه بدون ویژگی با یالهای موزون تبدیل می‏شود. سپس با استفاده از یک مدل ریاضی (که مختص شبکه‏هایی با یال‌های موزون است)، اجتماعات موجود در این شبکۀ موزون کشف می‏شود. برای اعتبارسنجی و اثبات کارایی، در قالب آزمون‏های فرض آماری ادعاشده است که کیفیت اجتماعات کشف‏شده توسط رویکرد ریاضی پیشنهادی (که ویژگی‏های صفحات وب را لحاظ می‏کند) به‌طور آماری بهتر از مدل‏های ریاضی پیشین (که از ویژگی‏ها چشم‏پوشی می‏کند) است. نتایج آزمون‏های‏ آماری روی شبکه اینترنتی واقعی نشان می‏دهد که مدل پیشنهادی این پژوهش در حالتی که از معیار جاکارد برای محاسبه میزان شباهت صفحات وب استفاده می‏کند به‌طور معنی‌داری (با P-value=0.01) باعث کشف اجتماعاتی بهتر در قیاس با مدل‏های ریاضی پیشین شده است. همچنین نتایج دیگر آزمون‏‏های آماری نیز نشان می‏دهد که انتخاب سنجۀ شباهتِ متناسب با ماهیت شبکه، تأثیر بسزایی در میزان کیفیت رویکرد پیشنهادی دارد.}, keywords_fa = {اجتماع‏یابی,بهینه‏سازی پودمانگی,توپولوژی شبکه,شبکه اینترنتی,صفحات وب,مدل ریاضی,ویژگی‏های گره‏}, url = {https://www.aimj.ir/article_87334.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_87334_ddeb6603a60b0a61d0956e61b3e0a8cc.pdf} } @article { author = {Parhiz, Sayed Ali and Zolfaghari, Abolfazl}, title = {Comparative study of real and virtual identity of the individuals (Case Study: Young people in Yasuj city)}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {21-44}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this research, the distinction between identity of young people in the real world and the virtual world is considered as one of the important issues of cyberspace. The definition and representation of individuals of their identity is somewhat different in the real and virtual world, due to the prevailing conditions in these two worlds. Using this space together with various advantages and disadvantages has faced us with a variety of issues, which one of those is identity, identity crisisand identity discrepancy.Theoretical framework of research had been presented based on the views of sociologists such as Giddens and Stewart Hall on identity; Graebner, Neumann (the influence of mass media); Scheler, stone, Ringgold, Miller and Thompson (Cyberspace and Identity); Anderson (the paradigm of double world and the emergence of simultaneous identities), and consequently, a research model was designed.The statistical population of the study were young people 18 to 35 years old in Yasouj, (45312 people). According to the Cochran formula, 380 people were selected by multistage cluster sampling method, and the data were collected using questionnaire.Finally, the overall research hypothesis was confirmed: there is a significant difference between the true identity of people in the real world and their identity in the virtual world, and the results showed the difference between different dimensions of identity in real space and virtual space, and identity differences (self-discrepancy) in some dimensions is significant based on the variables such as age, gender, education, income level and the amount of use of cyberspace.}, keywords = {Cyberspace,Identity,identity differences,virtual identity}, title_fa = {بررسی مقایسه ای هویت واقعی و مجازی افراد(مورد مطالعه جوانان شهر یاسوج)}, abstract_fa = {در این پژوهش، تمایز بین هویت جوانان در دنیای واقعی و دنیای مجازی به‌عنوان یکی از مسائل مهم فضای مجازی موردبررسی قرار گرفت. تعریف و بازنمایی افراد از هویت خود، در جهان واقعی و مجازی به خاطر شرایط حاکم بر این دوجهان تا حدودی متفاوت است. استفاده از این فضا همراه با مزایا و معایب مختلف، ما را با مسائل مختلفی مواجه کرده که یکی از آن‌ها مسئله هویت و بحران هویت و تفاوت هویت جوانان است. چارچوب نظری پژوهش بر اساس نظریه‌های جامعه­شناسانی چون گیدنز و استوارت هال در مورد هویت؛ گربنر و نئومان (تأثیر رسانه‌های جمعی)؛ شلر، استون، رینگولد، میلر و تامپسون (فضای مجازی و هویت)؛ اندرسون (پارادایم دوجهانی شدن و آینده هویت­های هم‌زمان) ارائه‌شده است و درنتیجه، یک مدل پژوهشی طراحی شد. جامعه آماری پژوهش جوانان 18 تا 35 سال شهر یاسوج، که بالغ بر 45312 نفر بودند تعیین شد. بر طبق فرمول کوکران 380 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و داده­ها با استفاده از پرسش­نامه گرد­آوری شد. درنهایت، فرضیه کلی پژوهش تأیید شد: بین هویت واقعی افراد در دنیای واقعی و هویت آن‌ها در دنیای مجازی تفاوت معنی‌داری وجود دارد و نتایج تفاوت ابعاد مختلف هویت در فضای واقعی و فضای مجازی را نشان داد و تفاوت‌های هویت (خود اختلافی) در برخی ابعاد بر اساس متغیرهایی مانند سن، جنس، تحصیلات، سطح درآمد و میزان استفاده از فضای مجازی معنی­ دار است.}, keywords_fa = {تفاوت هویتی,فضای مجازی,هویت,هویت مجازی}, url = {https://www.aimj.ir/article_87330.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_87330_cb94414b1d299896a19cd831bcfa8c21.pdf} } @article { author = {}, title = {اطلاعیه نشریه در خصوص حذف مقاله: "ارائه الگوی مدیریت پس از بحران در مراکز آرشیوی ایران"}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {45-62}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اطلاعیه نشریه در خصوص حذف مقاله: "ارائه الگوی مدیریت پس از بحران در مراکز آرشیوی ایران"}, abstract_fa = {احتراماً به آگاهی خوانندگان محترم می‌رساند با توجه به شکایت طرح شده از سوی سرکار خانم فائزه فرهودی نویسنده مقاله (فرهودی، فائزه، باب الحوائجی، فهیمه (1394). "الگوی بومی مدیریت بحران در کتابخانه‌های ایران: پژوهش کیفی". تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی 21 (3): 466-499.) مبنی بر سرقت علمی از مقاله ایشان، پس از همانندجویی با مقاله حاضر(احمدی فصیح، صدیقه (1397). "ارائه الگوی مدیریت پس از بحران در مراکز آرشیوی ایران". مدیریت اطلاعات 4(2): 45-62) و بررسی انجام شده توسط مجله مدیریت اطلاعات، تصمیم به حذف مقاله گرفته شد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.aimj.ir/article_87338.html}, eprint = {} } @article { author = {Seghatoleslami, Alireza}, title = {A Framework to Analyze the Moral Situations in Internet Research}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {63-88}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Internet research ethics (IRE) is recognized a subfield of applied ethics, so that as an interdisciplinary field involve different scientific and technical fields. The aim of IRE, studying and applying ethical guidelines to realize research purposes, in particular with attention to research human subject. This research is realizing under a descriptive approach, a documentary research and based on a qualitative analysis. Early, there is defined ethical decision-making in internet research with referencing to technical, original and updated resources. Then, there are argued ethical decision-makings must be based on research situations in internet environments, so that there are adopted in case and based on a bottom-up approach. Two indicators of the internet facilities and the ethical issues are recognized fundamental components to study and analyze the moral challenges in internet research. These indicators could accept some flexibility to explore various ethical situations in Internet research to avoid providing universal ethical instructions (or codes) and only rely on advice or provide moral insights.Theseindicators forms table components of moral situations in internet research. This table helps researchers to ethical decision-making in varied situations to suit the context of the moral position to recognize and analyze its expression in the Internet environment.}, keywords = {ethical decision-making,internet research ethics,moral situation,research human subject}, title_fa = {چارچوبی برای تحلیل موقعیت‌های اخلاقی در پژوهش‌های اینترنتی}, abstract_fa = {اخلاق پژوهش اینترنتی زیرمجموعه‌ای از اخلاق کاربردی است که به‌عنوان یک حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای، رشته‌های علمی و تخصصی متعددی را درگیر می‌کند. هدف آن بررسی، ارائه و به‌کارگیری رهنمودهای اخلاقی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، خصوصاً با تمرکز بر سوژه‌های انسانی در پژوهش‌های اینترنتی است. این مقاله با رویکردی توصیفی، مبتنی بر روش‌شناسی پژوهش‌های اسنادی و در چارچوب مطالعات کتابخانه‌ای ارائه گردیده است. بر این اساس تلاش شده استبا مراجعه به منابع و مراجع تخصصی، اصیل و روزآمد، ابتدا تصمیم‌گیری اخلاقی در پژوهش‌های اینترنتی معرفی گردد. سپس استدلال می‌شود که تصمیم‌گیری‌های اخلاقی باید بر اساس موقعیت‌های پژوهشی در محیط اینترنت به‌صورت موردی و با رویکردی پایین به بالا اتخاذ گردد. دو شاخص امکانات اینترنتی‌ و همچنین موضوعات اخلاقی، معیارهای اساسی در بررسی و تحلیل چالش‌های اخلاقی در پژوهش‌های اینترنتی معرفی می‌شود. این شاخص‌ها تا حدی می‌تواند شرایط انعطاف‌پذیری را برای بررسی موقعیت‌های اخلاقی متنوع در پژوهش‌های اینترنتی با پرهیز از ارائه دستورالعمل‌های جهان‌شمول اخلاقی و تنها تکیه‌بر رهنمودها یا بینش‌های اخلاقی فراهم کند. شاخص‌های مذکور مؤلفه‌های جدول موقعیت‌های اخلاقی در پژوهش‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهد. این جدول به پژوهندگان کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری در موقعیت‌های اخلاقی متنوع را با توجه به مسئله اخلاقی و بستر تجلی آن در محیط اینترنت شناسایی و تحلیل نمایند.}, keywords_fa = {اخلاق پژوهش اینترنتی,تصمیم‌گیری اخلاقی,سوژه انسانی پژوهشی,موقعیت اخلاقی}, url = {https://www.aimj.ir/article_87336.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_87336_dc69360c5a8e8f77b7f1776403c1870b.pdf} } @article { author = {Poursaeid bonab, Zahra and Mosakhani, Mohammad and Arabsorkhi, Abouzar and Mohammadian, Ayoub}, title = {The innovation maturity model based on customer knowledge: A meta-synthesis}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {89-109}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays, one of the reasons for the failure of companies is the low level of their innovation in them. The reason of this is, firstly, lack of maturity in the field of innovation and, secondly, lack of attention to the knowledge of customers. Considering that one of the main sources of innovation in organizations is the exploitation of customer knowledge, however, limited research has been done on the ability to innovate based on customer knowledge. The main objective of this research is identify the components of customer knowledge based on innovation and provide them in the form of levels of capabilities maturity model.All researches on the innovation maturity model and customer knowledge were investigated by meta-synthesis method and 16 articles were selected. Based on the content analysis of the related articles, a set of dimensions and components innovation capability based on customer knowledge was identified and the innovation capability maturity model based on customer knowledge consist of 33 codes, 13 concepts and 5 main categories in five levels of maturity was presented.}, keywords = {Customer Knowledge,Innovation Capability Maturity Model,Meta-Synthesis}, title_fa = {ارائه مدل بلوغ قابلیت نوآوری مبتنی بر دانش مشتری بر اساس روش فراترکیب}, abstract_fa = {امروزه یکی از دلایل شکست شرکت‌ها پایین بودن سطح نوآوری در آن‌ها است. دلیل این امر اولاً فقدان قابلیت بلوغ لازم در زمینه نوآوری و ثانیاً عدم توجه به دانش مشتریان است. با توجه به آنکه یکی از منابع اصلی نوآوری در سازمان‌ها بهره‌برداری از دانش مشتریان است بااین‌وجود تحقیقات محدودی در زمینه قابلیت نوآوری مبتنی بر دانش مشتری انجام‌شده است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفه‌های قابلیت نوآوری مبتنی بر دانش مشتری و ارائه آن‌ها در قالب سطوح مدل بلوغ قابلیت است. با استفاده از روش فراترکیب، تمام پژوهش‌های انجام‌گرفته در خصوص مدل بلوغ نوآوری و دانش مشتری بررسی شد‌ند و از میان آن‌ها پس از ارزیابی‌های کیفی 16 مقاله انتخاب شد. بر اساس تحلیل محتوای مقاله‌های مربوطه، مجموعه ابعاد و مؤلفه‌های مرتبط باقابلیت نوآوری مبتنی بر دانش مشتری شناسایی گردید و مدل بلوغ قابلیت نوآوری مبتنی بر دانش مشتری مشتمل بر 33 کد‌،13 مفهوم و پنج مقوله اصلی در پنج سطح بلوغ ارائه‌شده است.}, keywords_fa = {دانش مشتری,‌ فراترکیب,قابلیت نوآوری,مدل بلوغ}, url = {https://www.aimj.ir/article_87341.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_87341_e50981169e6a481d9371ddffc2293971.pdf} } @article { author = {Zandian, Fatemeh and Gharavi, Ayjamal and Hassanzadeh, Mohammad}, title = {Identify the Impacting of Human Factors in Information Security in the Department of Education and Training}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {110-128}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to identify effect of human factors on information security in education departments of Gonbad-e Qabus and Maraveh Tapeh. In this study, the effective variables on information security were selected from the human resource dimension and viewpoints of managers and employees toward their impact on security were evaluated and given the importance of security for today''s organizations, a managerial model was proposed to investigate the role of human factors in the security of information systems. The research is the applied research method which has been done in a descriptive - survey method and 103 employees who were most used by computer and network were selected as a statistical sample using the purposeful sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire (including seven variables) which using SPSS software and its reliability coefficient is 0.99% was calculated and the content validity method was used to determine its reliability and validity. The data analysis was carried out using the LISREL software. The Results show that from the viewpoint of education staff in Gonbad-e Qabus and Maraveh Tapeh, The support of the higher management of the education department, the training of users, the security culture among users, users'' skills, strengthening the policy of users, self-efficacy and experiences of users have a direct impact on the effectiveness of information systems security which ultimately leads to improve the security of information systems. In addition, Lisrel’s output shows that all dimensions (high management support, training, security culture, user skills, policy enhancement, self - efficacy, self - efficacy and experiences) have a high operating load with the desired structure, the same as the effectiveness of information system security and with 95% confidence, it can be stated that fitting this model is acceptable.}, keywords = {Education departments of Gonbad-e Qabus and Maraveh Tapeh,Information systems,management structure,security of information systems,Security efficiency}, title_fa = {شناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در اداره آموزش و پرورش}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف شناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌های گنبدکاووس و مراوه‌تپه انجام شد. در این پژوهش متغیرهای مؤثر بر امنیت اطلاعات از بعد نیروی انسانی انتخاب شد و دیدگاه مدیران و کارکنان نسبت به تأثیر آن‌ها در امنیت موردسنجش قرار گرفت و با در نظر گرفتن اهمیت امنیت برای سازمان‌های امروزی یک مدل مدیریتی برای بررسی نقش عوامل انسانی در امنیت سیستم‌های اطلاعاتی ارائه گردید. پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی _ پیمایشی انجام‌شده است و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ۱۰۳ نفر از کارکنانی که بیشترین استفاده را از کامپیوتر و شبکه داشتند به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته (شامل هفت متغیر) است که با استفاده از نرم‌افزار SPSS ضریب پایایی آن ۰٫۹۹ درصد محاسبه گردید و جهت تعیین اعتبار و روایی آن از روش اعتبار محتوا استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار LISREL انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که از دیدگاه کارکنان آموزش‌وپرورش شهرستان­های گنبدکاووس و مراوه‌تپه، حمایت مدیریت عالی اداره آموزش‌وپرورش، آموزش کاربران، فرهنگ امنیتی میان کاربران، مهارت کاربران، تقویت خط­مشی کاربران ادارات، خودباوری و تجربیات کاربران بر اثربخشی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی تأثیر مستقیم دارد که درنهایت منجر به بهبود امنیت سیستم‌های اطلاعاتی می‌شود. علاوه بر آن خروجی لیزرل نشان می‌دهد که تمامی ابعاد (حمایت مدیریت عالی، آموزش، فرهنگ امنیتی، مهارت کاربران، تقویت خط‌مشی، خودباوری و تجربیات افراد) با سازه موردنظر یعنی همان اثربخشی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی دارای بارهای عاملی بالایی هستند و با توجه به اطمینان ۹۵ درصد می‌توان بیان داشت که برازش این مدل قابل‌تأیید است.}, keywords_fa = {ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌های گنبدکاووس و مراوه‌تپه,اثربخشی امنیتی,امنیت سیستم‌های اطلاعاتی,سازه‌های مدیریتی,سیستم‌های اطلاعاتی}, url = {https://www.aimj.ir/article_89866.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_89866_67c22a66fecfaadc3f68de8f898a226e.pdf} } @article { author = {Boghrati, Foad and ShamiZanjani, Mehdi and Manian, Amir}, title = {Designing a Conceptual Framework for Knowledge Governance in Project-Based Organizations}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {129-150}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Project-based organizations are one the most challenging structures in the realm of knowledge governance due to their specific constraints and also a great potential for improvement in knowledge and learning processes. But these challenges have been rarely addressed in the related research and practice. This research attempts to present a clear and comprehensive understanding of the concept of knowledge governance in project-based organizations by following the mixed research approach using Meta-Synthesis and Delphi methods in an exploratory manner. The proposed framework of the research consists of 194 conceptual elements arranged in 6 dimensions, 19 categories, and 169 components. The identified categories are the “Purpose”, “Process”, “Structure”, “Mechanism”, “Context”, and “Approach”, each part of which defines “why”, “what” and “how” knowledge governance in project-based organizations. The proposed conceptual framework provides a solid basis for understanding the different aspects of knowledge governance in project-based organizations, and by addressing the challenges facing the project structures in the area of knowledge processes, it provides a platform for designing and implementing effective solutions for knowledge governance in such organizations.}, keywords = {Knowledge governance,Knowledge Management,Knowledge Processes,organizational learning,project-based organization}, title_fa = {طراحی چارچوب مفهومی حکمرانی دانش در سازمان‌های پروژه محور}, abstract_fa = {پتانسیل قابل‌توجه برای بهبود فرایندهای دانشی و یادگیری در سازمان­های پروژه محور از یک‌سو و محدودیت‌های خاص این ساختارها از سوی دیگر، آن­ها را به یکی از الگوهای ساختاری چالش‌برانگیز در حوزه حکمرانی دانش تبدیل نموده است؛ اما این چالش­ها کمتر در رویه­های موجود حکمرانی دانش موردتوجه قرارگرفته و پژوهش­های مرتبط نیز تاکنون این موضوع را به صورتی همه‌جانبه موردمطالعه قرار نداده­اند. پژوهش حاضر کوشیده است با پیروی از رویکرد آمیخته و با بهره­گیری از روش‌های فراترکیب و دلفی در قالب طرحی اکتشافی، تصویری روشن و جامع از مفهوم حکمرانی دانش در سازمان­های پروژه محور ارائه نماید. چارچوب مفهومی پیشنهادی این پژوهش مشتمل بر 194 عنصر است که در قالب شش مقوله یا بُعد، 19 نوع یا دسته و 169 جزء یا کد، ساماندهی شده‌اند. ابعاد شناسایی‌شده عبارت‌اند از هدف، فرایند، ساختار، سازوکار، بافتار و رویکرد که هر یک بخشی از چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی دانش در سازمان‌های پروژه محور را تبیین می­نمایند. چارچوب مذکور مبنایی برای درک جوانب مختلف حکمرانی دانش در سازمان‌های پروژه محور ایجاد نموده و با لحاظ نمودن چالش‌های پیش روی ساختارهای پروژه‌ای در حوزه فرایندهای دانشی، بستری برای طراحی و پیاده‌سازی راهکارهای مؤثر حکمرانی دانش در این‌گونه سازمان‌ها فراهم می‌نماید.}, keywords_fa = {حکمرانی دانش,سازمان پروژه محور,فرایندهای دانشی,مدیریت دانش,یادگیری سازمانی}, url = {https://www.aimj.ir/article_87337.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_87337_88f91a916857902133d5261b8603cd19.pdf} }