@article { author = {داوری, علی and فرخ منش, ترانه}, title = {Effect of entrepreneurship policies on the establishment and development of knowledge-based ICTs businesses}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {2}, number = {شماره 1}, pages = {1-23}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Entrepreneurial activities  are created by a person’s attitude or motivation, skills and psychological characteristics, But entrepreneurial activities do not form in vacuum and are affected by institutional factors, government, business environment and macroeconomic conditions .Therefore, the governments formulate entrepreneurship policies in different sections such as information & Communications technologies or ICT . The aim of this study is to identify the effect of entrepreneurship policies on the establishment and development of ICTs businesses selected policies include the formulating national entrepreneurship strategy, optimizing the regulatory environment, enhancing entrepreneurship education and skills, development, facilitating technology exchange and innovation, improving access to finance, promoting awareness and networking  according to UNCTAD framwork. The research was descriptive-correlation. Questionnaire distributed  among experts and managers in the Ministry of ICTs and affiliated organizations related to the field of policy making and development of knowledge-based ICTs businesses. Analysis proved 6 hypotheses.}, keywords = {Entrepreneurship Policy,ICTs,Business Establishment and Developme}, title_fa = {شناسایی تأثیر سیاست های کارآفرینی بر راه اندازی و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان حوزه فاوا}, abstract_fa = { اگر چه فعالیت‌های کارآفرینانه بوسیله نگرش‌ها یا انگیزه‌های فرد، مهارت‌ها و ویژگی‌های روانشناختی ایجاد می­شوند؛ اما فعالیت کارآفرینانه در خلاء شکل نمی‌گیرد و بوسیله عوامل نهادی، دولت، محیط کسب‌و‌کار و شرایط اقتصاد کلان تحت تأثیر قرار می‌گیرند. لذا دولت‌ها به دنبال اجرای سیاست‌های کارآفرینی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات یا فاوا هستند. این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر سیاست‌های کارآفرینی بر راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کارهای حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اجرا شده است. سیاست‌های منتخب شامل تدوین استراتژی ملّی کارآفرینی، اصلاح و بهبود قوانین، ارتقای آموزش و مهارت‌های کارآفرینی، دسترسی به منابع مالی، حمایت از فنّاوری و نوآوری و ارتقای شبکه‌سازی و اطلاع‌رسانی بر اساس مدل آنکتاد است. این تحقیق توصیفی- همبستگی است. پرسشنامه پژوهش بین کارشناسان و مدیران وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات و سازمان‌های تابعه مرتبط با حوزه‌های سیاستگذاری و توسعه کسب‌و‌کارهای دانش بنیان فاوا توزیع و جمع‌آوری شده است. بر اساس یافته‌های این مطالعه فرضیات تحقیق مورد پذیرش قرار گرفتند.}, keywords_fa = {فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا),راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کار,سیاست کارآفرینی}, url = {https://www.aimj.ir/article_50811.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_50811_90012042ea2bad40e2f5d938db53e14d.pdf} } @article { author = {براری, الهه and عربیون, ابوالقاسم and اکبری, مرتضی}, title = {Effective factors on information seeking behavior of entrepreneurs in medicinal plants industry}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {2}, number = {شماره 1}, pages = {24-49}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research aims to identification and analysis  informational sources, A method of obtaining information and Evaluation Criteria Sources that used in the information seeking behavior of entrepreneurs in medicinal plants industry process. This is descriptive and correlational research and quantitative research methods is used in this study. To collect data, according to Morgan - krejcie table Was selected a sample size of 140 subjects, the medicinal plant industry entrepreneurs selected by simple random sampling in Tehran city.A questionnaire developed by the researchers for this study, The Content validity of This questionnaire by elitesand and the Reliability by using the  Cronbach's alpha was confirmed. For data analysis in this study used SPSS 20 and Lisrel 8.50l Software. And to answer the research questions, the researcherused of Pearson correlation and regression analysis and the coefficients of variation. Eventually The analyzes carried out shown that The type of source, a method of obtaining information and Evaluation Criteria Sources a significant Pairwise relationship.As well as The type of information source Factor is the greatest impac on information seeking behavior of entrepreneurs medicinal plants.also the medicinal plant industry entrepreneurs are considered the specialized exhibitions as their first priority in the usage of sources And for  the for entrepreneurs, accuracy of the information is more important than  the other existing criteria.And they prefered to  Earn information from their personal sources to other ways. The results obtained in this research assist to policymakers in designing efficient and effective information system that tailored to entrepreneurs needs}, keywords = {medicinal plants,Information Seeking Behavior,Entrepreneurship,Informational resources}, title_fa = {عوامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاع‌یابی کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل منابع اطلاعاتی، شیوه کسب اطلاعات و ویژگی‌های منابع مورد استفاده در فرایند رفتار اطلاع‌یابی کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر درجه و میزان کنترل متغیرها غیر آزمایشی، از نظر گرد‌آوری داده‌ها پیمایشی بوده‌است و نیز به صورت توصیفی و همبستگی تحلیل گردید. جهت جمع‌آوری داده، نمونه‌ای به حجم 140 آزمودنی، بر اساس جدول کرجسی- مورگان از میان کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی شهر تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. پرسشنامه این پژوهش محقق ساخته بوده است که روایی محتوای این پرسشنامه توسط نخبگان و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ احراز گردید. برای تحلیل داده‌ها در این پژوهش از نرم افزارهای SPSS20 و Lisrel 8.52 استفاده شده‌است. برای پاسخ به سؤالات پژوهش، محقق از ضریب تغییرات، آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده نموده است. در نهایت تحلیل‌های انجام شده نشان از این دارد که عوامل نوع منبع، معیار ارزیابی منبع و نحوه‌ی کسب اطلاعات، دو به دو دارای رابطه معناداری هستند و نیز عامل نوع منبع اطلاعات، بیشترین سهم تأثیرگذاری را بر رفتار اطلاع‌یابی کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی دارد. همچنین کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی، نمایشگاه‌های تخصصی را به عنوان اولویت اول خود در استفاده از منبع دانسته‌اند و صحت و درستی اطلاعات کسب شده برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است و آنها برای کسب اطلاعات، رجوع به منابع اطلاعات شخصی خود را نسبت به شیوه‌های دیگر ترجیح می‌دهند. نتایج بدست آمده در این پژوهش به سیاست‌گذاران در طراحی نظام اطلاعاتی کارآمد و متناسب با نیاز کارآفرینان یاری می‌رساند.}, keywords_fa = {گیاهان دارویی,رفتار اطلاع‌یابی,کارآفرینی,منابع اطلاعاتی}, url = {https://www.aimj.ir/article_50813.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_50813_3a4be1487712836342ebf4673b9c0343.pdf} } @article { author = {یمینی فیروز, مینا and نقیب السادات, سید رضا and کیا, علی اضغر}, title = {The Role of Computer Games in Common of Foreign language Elements among Third Grade middle School Students in Tehran}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {2}, number = {شماره 1}, pages = {50-73}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study aimed to understand the role of computer games in common of foreign languages elements among third grade middle school students in Tehran and with utilization of game theories and social learning theory has been investigated to explain this issue. This study, have been done with methods survey and observation and using of a questionnaire among 450 among third grade middle school students in Tehran. The results showed that: 1.There is a significant relationship within the role of computer games and common of foreign languages elements among third grade middle school students in Tehran. 2. There is a significant relationship within the role of computer games and enhancing the skills (problem-solving ability, enhance creativity, encourage to teamwork, enhance the sense of competition, improve the speed of action and reaction, decision-making about future events, a sense of power and control over the computer) of third grade middle school students in Tehran. 3. There is a significant relationship within the role of computer games and the feelings and attitudes (understand the vocabulary, enjoyable vocabulary, memorization the vocabulary, interest in language lessons, interest in language teacher and active in language classes) of third grade middle school students in Tehran if common foreign language elements. 4. Tehran there is a significant relationship within the role of computer games and learning of foreign language elements (enhance vocabulary, strengthen writing, strengthen speaking, strengthen listening and communication skills) third grade middle school students in Tehran. 5. There is no significant difference within the role of computer games and common of foreign language elements in terms of sex students. 6. There is no significant difference within the role of computer games and common of foreign language elements in terms of education student's father. 7. There is significant difference within the role of computer games and common of foreign language elements in terms of education student's mother. 8. There is no significant difference within the role of computer games and common of foreign language elements in terms of income students' families. According to the findings obtained in this study it can be concluded that students through computer games learn indirectly and unconsciously a foreign language element.}, keywords = {Game,Computer Games,Foreign Language Component,Students}, title_fa = {نقش بازی های رایانه ای در رواج عناصر زبانی بیگانه در میان دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف شناخت نقش بازیهای رایانه ای در رواج عناصر زبانی بیگانه در میان دانشآموزان سوم راهنمایی شهر تهران انجام گرفته و با بهرهگیری از نظریه های بازی و نظریه یادگیری اجتماعی، به تبیین موضوع مورد بررسی پرداخته است. این پژوهش، با روشهای پیمایش و مشاهده و با استفاده از تکنیک پرسشنامه در بین 450 نفر از دانشآموزان سوم راهنمایی شهر تهران، انجام گرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد که: 1. بین نقش بازیهای رایانهای و رواج عناصر زبانی بیگانه در میان دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. 2. بین نقش بازی های رایانهای و افزایش مهارت (توانایی حل مسئله، افزایش خلاقیت، ترغیب به کار گروهی، افزایش حس رقابت، بهتر شدن سرعت عمل و واکنش، تصمیم گیری درباره اتفاقات آینده، احساس قدرت و تسلط بر رایانه) دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. 3. بین نقش بازیهای رایانه ای و احساسات و نگرشهای (درک واژگان زبان، لذت بخش بودن واژگان زبان، به خاطرسپاری واژگان زبان، علاقه به درس زبان، علاقه به معلّم زبان و فعال بودن در کلاس زبان) دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران در صورت رواج عناصر زبانی بیگانه رابطه معناداری وجود دارد. 4. بین نقش بازی های رایانه ای و فراگیری ابعاد عناصر زبانی بیگانه (افزایش دایره لغات، تقویت نوشتن، تقویت صحبت کردن، تقویت گوش کردن و بهبود مهارت های ارتباطی) در میان دانشآموزان سوم راهنمایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. 5. بین نقش بازی های رایانهای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ جنس دانشآموزان تفاوت معناداری وجود ندارد. 6. بین نقش بازیهای رایانهای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ میزان تحصیلات پدر دانشآموزان تفاوت معناداری وجود ندارد.7. بین نقش بازیهای رایانهای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ میزان تحصیلات مادر دانشآموزان تفاوت معناداری وجود دارد. 8. بین نقش بازیهای رایانه ای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ میزان درآمد خانواده دانشآموزان تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به یافته های به دست آمده در این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دانشآموزان از طریق انجام بازی های رایانه ای به طور غیر مستقیم و ناخودآگاه عناصر زبانی بیگانه را می آموزند.}, keywords_fa = {بازی,بازی های رایانه ای,عناصر زبانی بیگانه,دانش آموزان}, url = {https://www.aimj.ir/article_50814.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_50814_6ce7f17c032dc0ada4203d1e95bea37f.pdf} } @article { author = {سلطانی زرندی, زهره and نگهبان, محمد باقر and مکی زاده, فاطمه}, title = {Co-word Analysis of articles in related to kerman Agriculture in Islamic World Science Citation (ISCI) According to an Approach of Scientific map.}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {2}, number = {شماره 1}, pages = {74-96}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The agricultural industry is a basic pillar for economic issues in the country which needs to related investment and should be noticed. This study was done with the aim of Co-Word Analysis of articles in related to Kerman Agriculture in Islamic World Science Citation (ISCI) According to an Approach of Scientific map.This research is a descriptive analytical study and systematically reviewed all Persian articles with agricultural subject in Islamic World Science Citation (ISCI). We focused on all studies which were done in Kerman province and published from 1999 to 2015.We used Co-word Analysis, hierarchical clustering and social network analysis by using Raver Matric software, SPSS, UC Net and Net drawer to design a related scientific map. The subjects were classified by Ward linkage method.The results showed a positive trend for articles related to the field of agriculture in Kerman and Most of articles related to agricultural issues in Kerman province were published in two Journals which were "Soil and Water Sciences" and "research and development". Bradford distribution determined 20 researchers who were on the top of the list in this field. Hierarchical charts were provided for related subjects and we had 36 clusters. Pistachio was the first subject for researches in Kerman. Our results showed that Co-word analysis could lead to acceptable analysis for research subjects, important terms and their relationships and also helps   policy makers in order to increase the quantity and quality of scientific products.}, keywords = {Co-word Analysis,Scientific map,Islamic World Science Citation,Agriculture,Kerman}, title_fa = {تحلیل هم‌واژگانی مقالات فارسی حوزه کشاورزی کرمان در نمایه استنادی علوم ایران با رویکرد ترسیم نقشه علمی}, abstract_fa = {بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی کشور محسوب میگردد و سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به این بخش امری اجتناب‌ناپذیر است. این پژوهش با هدف تحلیل هم‌واژگانی مقالات فارسی حوزه کشاورزی کرمان در نمایه استنادی علوم ایران با رویکرد ترسیم نقشه علمی انجام‌گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی با رویکرد علم‌سنجی است و از طریق هم‌رخدادی واژگانی و با استفاده از فنون تحلیل شبکه‌های اجتماعی انجام‌شده است. جامعه موردمطالعه، مقالات فارسی حوزه کشاورزی کرمان نمایه شده در پایگاه استنادی علوم ایران در بازه زمانی 1378 تا 1394 هستند. برای ترسیم و تحلیل شبکه هم‌رخدادی  واژگانی از نرم‌افزار «راور ماتریس»، «اس. پی. اس. اس» و «یو.سی.آی.نت (510/6)» و «نت دراو» استفاده‌شده و طبقه‌بندی موضوعات با استفاده از روش خوشه‌بندی سلسله مراتبی "Ward linkage" صورت گرفته است. نتایج نشان می‌دهند که رشد تولیدات علمی در حوزه کشاورزی کرمان در بازه زمانی پژوهش سیر صعودی داشته و نشریات علوم آب‌وخاک و پژوهش و سازندگی، بیشترین سهم را در انتشار مقالات حوزه کشاورزی کرمان داشته‌اند. با استفاده از توزیع برادفورد 20 نویسنده به‌عنوان نویسندگان فعال این حوزه شناخته شدند. موضوعات منتسب به مدارک (کلیدواژه‌ها) با استفاده از نمودارهای سلسله مراتبی در 36 خوشه قرار گرفتند و پسته به‌عنوان فعال‌ترین زمینه پژوهشی این حوزه و پرکاربردترین کلیدواژه به‌کاررفته در مقالات، شناخته شد. در آخر باید گفت که تحلیل هم‌واژگانی می‌تواند از موضوعات پژوهشی، اصطلاحات مهم و رابطه بین آنها، تحلیل قابل قبولی ارائه دهد و به سیاست‌گذاران درجهت برنامه‌ریزی مناسب به منظور افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی یاری رساند.}, keywords_fa = {تحلیل هم‌واژگانی,نقشه علمی,نمایه استنادی علوم ایران,کشاورزی,کرمان}, url = {https://www.aimj.ir/article_50815.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_50815_feb7a7a6761a39a7c4e8445bc84284f4.pdf} } @article { author = {رحمانی, مهدی and اصنافی, امیر رضا and عرفان منش, محمد امین}, title = {A Survey on citation accuracy of thesis in Faculty of Psychology and Educational sciences in Shahid Beheshti University}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {2}, number = {شماره 1}, pages = {97-115}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to survey on citation accuracy of thesis was defended in spring 2014 to winter 2015 in Faculty of psychology and educational sciences in Shahid Beheshti University. Research Method: it was an applied research and data gathering was survey. The study population consisted of 42 theses that were defended in spring 2014 to winter 2015. The total number of citations of the 42 theses cited approximately was 1878 citation and 320 citations to verify compliance with the APA style selected. Data, through direct observation and search in databases and search engines was mustered; the data on the checklist was introduced. Results: The results indicate that 262 source documents reviewed a total of 663 citation errors that most errors were related to supervision, as well as not retaining the authenticity of female students than male students, survey on citation phd students than master students, Latin citation references to persian Citation references was a lot. Conclustion: The results showed that on average each citation a citation error is 53/2 to various Several factors can be found in happening of unfavorable situation in theses, including lack of student knowledge from the importance of integrated citations in academic text, lack of reasercher knowledge from references management software such as (End Note & pajoohyar). We can suggest some solution in order to optimize citiation management and copying in theses. such as allocating some part of thesis score in to validity of citiation provided, holding educational workshops of resource management and organizing unit in university to verify thesis citations.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی صحت استنادی پایان‌نامه‌های دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی صحت استنادی پایان‌نامه‌های دفاع شده دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها پیمایشی و جامعه آماری شامل 42 پایان‌نامه دفاع شده دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 بود. تعداد کل استنادهای 42 پایان‌نامه مورد بررسی به صورت تقریبی برابر با 1878 استناد بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 320 استناد برای بررسی صحت استنادی و میزان مطابقت با شیوه‌نامه انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها، مشاهده مستقیم و جستجوی استنادها از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجو بود. داده‌ها در سیاهه وارسی محقق ساخته براساس پژوهش آزاده، واعظ و قریب (1388) وارد و تحلیل شد.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که از 262 استناد در مقاله‌های مورد بررسی، 58 استناد فاقد هر گونه خطای استنادی بودند. همچنین صحت استنادی پایان‌نامه‌ها براساس مؤلفه جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت. صحت استنادی دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد و منابع استنادی لاتین نسبت به منابع استنادی فارسی بیشتر بود. نتایج پژوهش نشان می‌دهدکه به صورت میانگین هر استناد دارای 53/2 خطای استنادی است و عوامل مختلفی را می‌توان در بروز وضعیت نامطلوب استناددهی در پایان‌نامه‌ها از جمله عدم آگاهی دانشجویان از اهمیت یک‌دستی استنادها در آثار علمی، عدم آشنایی پژوهشگران با نرم‌افزارهای مدیریت منابع و مآخذ مثل (اندنوت، پژوهیار و غیره) به‌منظور مدیریت بهینه استناددهی در پایان‌نامه‌ها و کپی‌برداری از استنادها، برشمرد.}, keywords_fa = {صحت استنادی,پایان‌نامه,دانشگاه شهید بهشتی,دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی}, url = {https://www.aimj.ir/article_50817.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_50817_c9afb154e76f737b9249cad5a9a00982.pdf} } @article { author = {کریم بیات, محمد and اسفندیاری مقدم, علیرضا and امیری, مقصود}, title = {.}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {2}, number = {شماره 1}, pages = {116-143}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی شاخص های ارزیابی کتابخانه‌های دانشگاهی مورد نیاز مدل تحلیل پوششی داده‌ها(DEA)؛ ارائه الگوی پیشنهادی}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش شناسایی مهم ترین شاخص های بکار رفته در ارزیابی کارایی کتابخانه‌های دانشگاهی است که در متون پیشین با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها به ارزیابی کتابخانه‌های دانشگاهی پرداخته‌اند. این پژوهش از نوع توصیفی و به روش تحلیلی انجام گرفته‌است بدین معنی که برای این کار بیش از 40 پژوهش که با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها انجام شده بود مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت و شاخص‌هایی که آنها برای ارزیابی کارایی بکار برده بودند، پس از استخراج، با روش دلفی تأیید و ارائه شد. پس از بررسی شاخص‌های بکار رفته در پژوهش‌های پیشین و مشخص شدن شاخص‌ها، 14 شاخص به عنوان شاخص‌های اصلی ورودی و 14 شاخص خروجی مشخص گردید. در نهایت با ادغام و یا حذف برخی از شاخص‌ها، ده شاخص ورودی و پنج شاخص خروجی مشخص شد. با توجه به کاربردی بودن رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها برای ارزیابی کارایی و عدم پژوهش با این رویکرد برای ارزیابی کتابخانه‌های دانشگاهی در کل کشور، این پژوهش از نوآوری و اصالت جدیدی برخوردار است.}, keywords_fa = {شاخص‌های ارزیابی,کتابخانه‌های دانشگاهی,الگو,تحلیل پوششی داده‌ها}, url = {https://www.aimj.ir/article_50818.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_50818_b6895ed82ff30281fd42dfafdbca99e8.pdf} } @article { author = {بیگ زاده, صفر and رسولی, بهروز}, title = {Ownership Right to Student’s Theses or Dissertations in Terms of Intellectual Property Rights (Comparative Study)}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {2}, number = {شماره 1}, pages = {144-168}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Theses and dissertations are the main output of graduate students in universities and research institutions. Although the core idea in the theses or dissertations belongs to students, guidance team and institutions can have important role in completing these ideas and publishing theses or dissertations. But there still is the problem which is remained unaddressed, who owns economic and moral rights of these publications: students, guidance team, or even relative institutions? Current study is aiming to investigate mentioned problem through a legal approach. As intellectual property right is an important infrastructure for collecting, organizing, and disseminating theses and dissertations, establishing this study looks inevitable. The main objective of this research is to comparative investigating legal basics of economic and moral rights in students' theses and dissertations in Iran and some developed countries (the USA and Canada). Qualitative approach is selected to answer research questions, so that researchers are trying to adopt document analysis methodology for obtaining defined objective. Since writing theses and dissertations is essential for completing a postgraduate degree in the most of educational systems, research population including laws, rules, and regulations related to copyright, in particular those concerning theses and dissertations in Iran, the USA, and Canada. Findings show policies regarding to copyright of theses and dissertations in the USA and Canada are addressed, but in Iran these policies are not clear. While university professors including supervisor and advisor may have impact on completing theses and dissertations, the owner of the final work is the student.}, keywords = {intellectual property rights,copyright,Theses and Dissertations,Economic and Moral Rights,Higher education,Iran}, title_fa = {حق مالکیت بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی از منظر حقوق مالکیت فکری (مطالعه تطبیقی)}, abstract_fa = {پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی از مهم‌ترین برآیندهای پژوهشی دانش‌آموختگان این دوره‌ها هستند. ایدۀ اصلی در این آثار مربوط به دانشجو است، اما گروه راهنمایی و مؤسسه‌های آموزشی نیز در تکمیل اثر نقش دارند. با این حال، حقوق مادی و معنوی هریک از افراد یا نهادهایی که در تکمیل این آثار نقش دارند هنوز مشخص نیست. در این مطالعه سعی شده این مسئله در ایران با رویکرد حقوقی بررسی شود. هدف اصلی این پژوهش، بررسی و مطالعۀ تطبیقی متون قانونی مرتبط در ایران و  دو کشور توسعه‌یافته، یعنی ایالات متحده و کانادا است. حقوق مالکیت فکری از زیرساخت‌های گردآوری، سازمان‌دهی‌ و اشاعۀ پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی است و لذا ضرورت پژوهش در این زمینه اجتناب‌ناپذیر است. رویکرد پاسخگویی به پرسش‌های پژوهش، کیفی، و روش پژوهش «تحلیل اسناد» است. جامعۀ بررسی این پژوهش شامل مقررات مرتبط با کپی‌رایت، به‌ویژه دربارۀ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در کشورهای منتخب می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد توجه آیین‌نامه‌های دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا به مسائل مرتبط با کپی‌رایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها بیش از مؤسسه‌های ایرانی است. علیرغم تأثیر اساتید راهنما، مشاور، و داور در پایان‌نامه، همواره شخص دانشجو مالک «اثر» و حقوق ناشی از آن ـ به تعبیر قانون حمایت ـ به شمار می‌آید.}, keywords_fa = {حقوق مالکیت فکری,کپی‌رایت,حق مادی,حق معنوی,آموزش عالی,پایان‌نامه و رسالۀ دانشجویی,ایران}, url = {https://www.aimj.ir/article_50819.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_50819_570d82fb85f91233748f4cfec80ce142.pdf} }