@article { author = {Ghodoosi, Mohammad Reza and Mahmudi, Jafar and Musakhani, Mohammad and Jafari, Mostafa}, title = {Proposing Knowledge Governance Framework in social Networks}, journal = {Iranian Journal of Information Management}, volume = {5}, number = {1}, pages = {15-39}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-8418}, eissn = {}, doi = {10.22034/aimj.2019.96045}, abstract = {This article addresses the governance mechanisms required among different knowledge groups, which are so hard to be formed, to design a knowledge governance framework in social networks. There are many problems among different knowledge groups when trying to make knowledge endeavours and obtaining a knowledge-based product/service. Reviewing the literature show strong recommendations to study the mentioned phenomena, not only using less library studies, but also using pragmatism approach and the action-based research methodologies. By understanding the situation, the researchers has used design science research (DSR) methodology to find the needs, proposing a design and make an artifact due to the problem, all based on the DSR guidelines and principles. By study different Entrepreneurial firms (start-ups) in a boot camp, all have the problems of knowledge gathering, communications between different knowledge sections and etc., the design process has been implemented and evaluated.  The verification and validation results showed significant improvement in knowledge groups’ relations while many of them had more agility and also better results.}, keywords = {Design science research,Entrepreneurial firms,Informal social network,Knowledge governance}, title_fa = {ارائه چارچوب حکمرانی دانش در شبکه‌های اجتماعی}, abstract_fa = {این مقاله، با طرح این مسئله که هدایت‌پذیری دانش در بین گروه‌های مختلف دانشی، به‌سختی انجام می‌شود، به ارائه الگویی برای حکمرانی دانش در این مورد با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می­پردازد. ازآنجاکه مرور ادبیات، به‌خوبی این باور را که حکمرانی دانش تنها در حد مطالعات کتابخانه‌ای و نه میدانی، انجام‌شده است را به اثبات می­رساند و نشانه­های لازم برای ارائه یک طراحی منسجم را نیز ارائه نمی­نماید. ازاین‌رو محقق، بافهم وضعیت، نسبت به استفاده از روش تحقیقات علم طراحی به‌عنوان روشی اقدام محور، درصدد فهم وضعیت، شناسایی نیازها و اهداف طراحی، ارائه طراحی و سپس ایجاد مصنوع لازم و درنهایت پیاده‌سازی آن در موردمطالعه، اقدام نموده است. استفاده از ابزار شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک فناوری اجتماعی که می­تواند سبب تحول‌آفرینی شود، کمک شایانی به ارائه قابلیت‌های موردنیاز در طراحی منحصربه‌فرد در حوزه حکمرانی دانش نمود. نتایج ارائه‌شده نشان داد که با استفاده از منطق­های نوین این قبیل فناوری­ها می­توان بسیاری از مشکلاتی که ناشی از ترس، عدم اعتماد، نبود انگیزه، عدم فعالیت و ... قلمداد می­شود را برطرف نماید.}, keywords_fa = {تحقیقات علم طراحی,شبکه اجتماعی غیررسمی,حکمرانی دانش,کارآفرینی استارت آپی}, url = {https://www.aimj.ir/article_96045.html}, eprint = {https://www.aimj.ir/article_96045_def380a9b36d7574e0541d24c31a3f9b.pdf} }