%0 Journal Article %T مدل‌سازی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در برنامه‌های کاربردی موبایل مرتبط با اقتصاد اشتراکی در ایران %J مدیریت اطلاعات %I انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران %Z 1735-8418 %A گلشنی, افسانه %A خدیور, آمنه %A عباسی, فاطمه %D 2019 %\ 09/22/2019 %V 5 %N 1 %P 210-225 %! مدل‌سازی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در برنامه‌های کاربردی موبایل مرتبط با اقتصاد اشتراکی در ایران %K اپلیکیشن های مبتنی بر مصرف %K اقتصاد اشتراکی %K برنامه‌های کاربردی موبایل %K مصرف مشترک %R 10.22034/aimj.2019.106196 %X امروزه اقتصاد اشتراکی یکی از مهم‌ترین حوزه­های رو به رشد فناوری­های دیجیتال محسوب می‌گردد. در اقتصاد اشتراکی،از طریق بسترهای نرم‌افزاری و برنامه‌های کاربردی موبایل امکان استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود فراهم می‌گردد. در سال­های اخیر اقتصاد اشتراکی با ایجاد انطباق با نیازهای جامعه رشد و محبوبیت بالایی پیداکرده و منجر به ایجاد تحولی شگرف در دنیای کسب‌وکار شده است. نتیجه پژوهش حاضر که در بازه زمانی مرداد 1395 تا 1397 انجام پذیرفته، مدلی است که برای شناسایی پارامترهای مؤثر بر میزان مشارکت مردم جهت استفاده از برنامه‌های موبایل کاربرد دارد که بنا بر اطلاعات در دسترس پژوهشگر هنوز تحقیقی در این زمینه در داخل کشور صورت نگرفته است. روش‌شناسی تحقیق کمی از نوع پیمایش است که ازابزار پرسشنامه برای گردآوری داده­ها استفاده‌شده است. جامعه آماری متشکل از اقشار مختلف شهر تهران است و از نمونه‌برداری خوشه‌ای متشکل از 396 نفر جهت استخراج مفاهیم و سنجه­های نظری این پژوهش است.برای تحلیل داده­های گردآوری‌شده از انواع آزمون‌های آمار استنباطی برای آزمون فرضیه­های آماری و نیز آزمون‌های آماری ناپارامتریک شامل آزمون فریدمن، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، آزمون خی دو آزمون اسپیرمن و آزمون من­ویتنی استفاده‌شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فاکتورهای انگیزشی چون عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل کاربردی- منطقی و زیست‌محیطی و فاکتورهای بازدارنده‌ای چون عدم اعتماد و عدم تناسب فرهنگی ازجمله فاکتورهای اثرگذار بر میزان مشارکت در اپلیکیشن­های مبتنی بر مصرف تعاملی هستند. %U https://www.aimj.ir/article_106196_de6b2173149c00baabaad90079e5cfa7.pdf