%0 Journal Article %T ارائه چارچوب مفهومی شبکه‌های اجتماعی علمی با استفاده از روش فراترکیب %J مدیریت اطلاعات %I انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران %Z 1735-8418 %A شرفی, علی %A نوروزی, علیرضا %A اسمعیلی گیوی, محمدرضا %A حیدری دهوئی, جلیل %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 6 %N 2 %P 110-130 %! ارائه چارچوب مفهومی شبکه‌های اجتماعی علمی با استفاده از روش فراترکیب %K جوامع علمی %K شبکه %K شبکه‏های اجتماعی %K شبکه‏های اجتماعی علمی %K شبکه‏های علمی %R 10.22034/aimj.2021.133486 %X شبکه‏های اجتماعی علمی، در خلق، سازمان‎دهی، ذخیره، اشتراک، اشاعه و استفاده از اطلاعات و دانش، میان جوامع علمی نقش مهمی دارند و فرایندهای مدیریت اطلاعات و دانش و ارتباطات میان آنها را تسریع و تسهیل می‎کنند. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه‏های شبکه‏های اجتماعی علمی و ارائه چارچوب مفهومی آن است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب اجرا شده است. در مجموع، 50 منبع از 325 منبع برای فراترکیب نهایی مناسب بود که از بین این منابع، 170 کد، 25 مفهوم و 8 مقوله استخراج شد. برای تجزیه‎وتحلیل اطلاعات، از روش هفت مرحله‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که مؤلفه‏های مدیریت (توسعه علم، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش)؛ فناوری (سیستم‏های اطلاعاتی، وب‏سایت‏های اجتماعی علمی و شبکه‏های اجتماعی)؛ فرهنگ (رفتار علمی، نگرش علمی، عوامل محیطی و عوامل اجتماعی)؛ ارتباطات (انواع ارتباطات و ابزارهای ارتباطات)؛ یادگیری (آموزش، محتوا و مشارکت)؛ ویژگی‏های فردی (تخصص، مهارت، علاقه و انگیزه)؛ عملکرد علمی (تولید، ارزیابی، سنجش و سطوح علمی) و مسائل حقوقی (حق‏مؤلف و امنیت) بر شبکه‏های اجتماعی علمی مؤثر است و روی هم اثر می‎گذارند. چارچوب مفهومی ارائه شده این قابلیت را دارد که برای طراحی، ارزیابی موفقیت، سنجش وضعیت، پیش‏بینی و آسیب‏شناسی شبکه‏های اجتماعی علمی میان جوامعو مراکز علمی استفاده شود. %U https://www.aimj.ir/article_133486_b07c4e0d06b06c984ede654fd78fa1f6.pdf