%0 Journal Article %T شناسایی کاربران تأثیرگذار شبکه‌ اجتماعی توییتر: اندازه‌گیری تأثیر چندبُعدی %J مدیریت اطلاعات %I انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران %Z 1735-8418 %A حسینی, منیره %A حیدری, کوثر %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 7 %N 2 %P 248-268 %! شناسایی کاربران تأثیرگذار شبکه‌ اجتماعی توییتر: اندازه‌گیری تأثیر چندبُعدی %K کاربران تأثیرگذار %K شبکه‌های اجتماعی %K شناسایی کاربران تأثیرگذار %K توییتر %R 10.22034/aimj.2022.162442 %X با گسترش و استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی، به محیط این شبکه‌ها به‎دلیل امکان دسترسی به تعداد زیادی از کاربران و تأثیراتی که روی افکار و اعتقادات آنها می‌گذارد، توجه شده است. با توجه به تعداد زیاد کاربرانی که در یک شبکه اجتماعی حضور دارند، شناسایی کاربران تأثیرگذار برای اهداف مختلفی مانند تبلیغات به‌منظور گسترش بیشتر اطلاعات یا مهار شیوع افکار منفی عمومی در شبکه، ضروری است. تاکنون برای شناسایی کاربران تأثیرگذار روش‌های مختلفی ارائه شده است که اغلب، از طریق معیارهای یک‎بعدی و ساده، کاربران تأثیرگذار را شناسایی کرده‌اند. در پژوهش حاضر، معیارهای مختلفی از سه بعد محتوا، فعالیت و شبکه ترکیب شده‌اند و رویکرد اندازه‌گیری جدیدی برای شناسایی کاربران تأثیرگذار در شبکه اجتماعی توییتر ارائه شده است. به کمک روش‎های اعتبارسنجی گسترش، دقت، فراخوانی، F1-Measure و درصد تکرار، نشان داده شده است که روش این پژوهش، از کارهای شناخته‎شده در این حوزه، عملکرد بهتری دارد. %U https://www.aimj.ir/article_162442_200c01bf5946bc8ed5de4b00c41906ed.pdf