انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
مدیریت اطلاعات
1735-8418
2
شماره 1
2016
08
22
شناسایی تأثیر سیاست های کارآفرینی بر راه اندازی و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان حوزه فاوا
1
23
FA
علی
داوری
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
ali_davari@ut.ac.ir
ترانه
فرخ منش
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
<span dir="RTL"> <span lang="FA">اگر چه فعالیتهای کارآفرینانه بوسیله نگرشها یا انگیزههای فرد، مهارتها و ویژگیهای روانشناختی ایجاد میشوند؛ اما فعالیت کارآفرینانه در خلاء شکل نمیگیرد و بوسیله عوامل نهادی، دولت، محیط کسبوکار و شرایط اقتصاد کلان تحت تأثیر قرار میگیرند. لذا دولتها به دنبال اجرای سیاستهای کارآفرینی در حوزههای مختلف از جمله حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات یا فاوا هستند. این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر سیاستهای کارآفرینی بر راهاندازی و توسعه کسبوکارهای حوزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اجرا شده است. سیاستهای منتخب شامل تدوین استراتژی ملّی کارآفرینی، اصلاح و بهبود قوانین، ارتقای آموزش و مهارتهای کارآفرینی، دسترسی به منابع مالی، حمایت از فنّاوری و نوآوری و ارتقای شبکهسازی و اطلاعرسانی</span></span><span lang="FA" dir="RTL"> بر اساس مدل آنکتاد است. این تحقیق توصیفی- همبستگی است. پرسشنامه پژوهش بین کارشناسان و مدیران وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات و سازمانهای تابعه مرتبط با حوزههای سیاستگذاری و توسعه کسبوکارهای دانش بنیان فاوا توزیع و جمعآوری شده است. بر اساس یافتههای این مطالعه فرضیات تحقیق مورد پذیرش قرار گرفتند.</span>
فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا),راهاندازی و توسعه کسبوکار,سیاست کارآفرینی
https://www.aimj.ir/article_50811.html
https://www.aimj.ir/article_50811_90012042ea2bad40e2f5d938db53e14d.pdf
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
مدیریت اطلاعات
1735-8418
2
شماره 1
2016
08
22
عوامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاعیابی کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی
24
49
FA
الهه
براری
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
ابوالقاسم
عربیون
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
مرتضی
اکبری
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
<span lang="AR-SA">هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل منابع اطلاعاتی، شیوه کسب اطلاعات و ویژگیهای منابع مورد استفاده در فرایند رفتار اطلاعیابی کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر درجه و میزان کنترل متغیرها غیر آزمایشی، از نظر گردآوری دادهها پیمایشی بودهاست و نیز به صورت توصیفی و همبستگی تحلیل گردید. جهت جمعآوری داده، نمونهای به حجم 140 آزمودنی، بر اساس جدول کرجسی- مورگان از میان کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. پرسشنامه این پژوهش محقق ساخته بوده است که روایی محتوای این پرسشنامه توسط نخبگان و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ احراز گردید. برای تحلیل دادهها در این پژوهش از نرم افزارهای</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> SPSS20 </span></span><span lang="AR-SA">و</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> Lisrel 8.52 </span></span><span lang="AR-SA">استفاده شدهاست. برای پاسخ به سؤالات پژوهش، محقق از ضریب تغییرات، آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده نموده است. در نهایت تحلیلهای انجام شده نشان از این دارد که عوامل نوع منبع، معیار ارزیابی منبع و نحوهی کسب اطلاعات، دو به دو دارای رابطه معناداری هستند و نیز عامل نوع منبع اطلاعات، بیشترین سهم تأثیرگذاری را بر رفتار اطلاعیابی کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی دارد. همچنین کارآفرینان صنعت گیاهان دارویی، نمایشگاههای تخصصی را به عنوان اولویت اول خود در استفاده از منبع دانستهاند و صحت و درستی اطلاعات کسب شده برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است و آنها برای کسب اطلاعات، رجوع به منابع اطلاعات شخصی خود را نسبت به شیوههای دیگر ترجیح میدهند. نتایج بدست آمده در این پژوهش به سیاستگذاران در طراحی نظام اطلاعاتی کارآمد و متناسب با نیاز کارآفرینان یاری میرساند</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">.</span></span>
گیاهان دارویی,رفتار اطلاعیابی,کارآفرینی,منابع اطلاعاتی
https://www.aimj.ir/article_50813.html
https://www.aimj.ir/article_50813_3a4be1487712836342ebf4673b9c0343.pdf
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
مدیریت اطلاعات
1735-8418
2
شماره 1
2016
08
22
نقش بازی های رایانه ای در رواج عناصر زبانی بیگانه در میان دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران
50
73
FA
مینا
یمینی فیروز
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی – روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبایی
m.yaminifiroz@gmail.com
سید رضا
نقیب السادات
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
naghibulsadat@yahoo.com
علی اضغر
کیا
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
aliasgharkia@yahoo.com
<span lang="AR-SA">این پژوهش با هدف شناخت نقش بازی</span><span lang="AR-SA">های رایانه ای در رواج عناصر زبانی بیگانه در میان دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان سوم راهنمایی شهر تهران انجام گرفته و با بهره</span><span lang="AR-SA">گیری از نظریه های بازی و نظریه یادگیری اجتماعی، به تبیین موضوع مورد بررسی پرداخته است. این پژوهش، با روش</span><span lang="AR-SA">های پیمایش و مشاهده و با استفاده از تکنیک پرسشنامه در بین 450 نفر از دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان سوم راهنمایی شهر تهران، انجام گرفته است. یافته</span><span lang="AR-SA">های تحقیق نشان داد که: 1. بین نقش بازی</span><span lang="AR-SA">های رایانه</span><span lang="AR-SA">ای و رواج عناصر زبانی بیگانه در میان دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. 2. بین نقش بازی های رایانه</span><span lang="AR-SA">ای و افزایش مهارت (توانایی حل مسئله، افزایش خلاقیت، ترغیب به کار گروهی، افزایش حس رقابت، بهتر شدن سرعت عمل و واکنش، تصمیم گیری درباره اتفاقات آینده، احساس قدرت و تسلط بر رایانه) دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. 3. بین نقش بازی</span><span lang="AR-SA">های رایانه ای و احساسات و نگرش</span><span lang="AR-SA">های (درک واژگان زبان، لذت بخش بودن واژگان زبان، به خاطرسپاری واژگان زبان، علاقه به درس زبان، علاقه به معلّم زبان و فعال بودن در کلاس زبان) دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران در صورت رواج عناصر زبانی بیگانه رابطه معناداری وجود دارد. 4. بین نقش بازی های رایانه ای و فراگیری ابعاد عناصر زبانی بیگانه (افزایش دایره لغات، تقویت نوشتن، تقویت صحبت کردن، تقویت گوش کردن و بهبود مهارت های ارتباطی) در میان دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان سوم راهنمایی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. 5. بین نقش بازی های رایانه</span><span lang="AR-SA">ای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ جنس دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد. 6. بین نقش بازی</span><span lang="AR-SA">های رایانه</span><span lang="AR-SA">ای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ میزان تحصیلات پدر دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد.7. بین نقش بازی</span><span lang="AR-SA">های رایانه</span><span lang="AR-SA">ای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ میزان تحصیلات مادر دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان تفاوت معناداری وجود دارد. 8. بین نقش بازی</span><span lang="AR-SA">های رایانه ای و رواج عناصر زبانی بیگانه از لحاظ میزان درآمد خانواده دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به یافته های به دست آمده در این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دانش</span><span lang="AR-SA">آموزان از طریق انجام بازی های رایانه ای به طور غیر مستقیم و ناخودآگاه عناصر زبانی بیگانه را می آموزند</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">.</span></span>
بازی,بازی های رایانه ای,عناصر زبانی بیگانه,دانش آموزان
https://www.aimj.ir/article_50814.html
https://www.aimj.ir/article_50814_6ce7f17c032dc0ada4203d1e95bea37f.pdf
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
مدیریت اطلاعات
1735-8418
2
شماره 1
2016
08
22
تحلیل همواژگانی مقالات فارسی حوزه کشاورزی کرمان در نمایه استنادی علوم ایران با رویکرد ترسیم نقشه علمی
74
96
FA
زهره
سلطانی زرندی
کارشناس مسئول کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان
z_soltani@yahoo.com
محمد باقر
نگهبان
عضو هیئتعلمی بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
mbnegahban@uk.ac.ir
فاطمه
مکی زاده
عضو هیئتعلمی بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه یزد
makkizadeh@yahoo.com
<span lang="AR-SA">بخش کشاورزی یکی از مهمترین قطبهای اقتصادی کشور محسوب میگردد و سرمایهگذاری و توجه ویژه به این بخش امری اجتنابناپذیر است. این پژوهش با هدف تحلیل همواژگانی مقالات فارسی حوزه کشاورزی کرمان در نمایه استنادی علوم ایران با رویکرد ترسیم نقشه علمی انجامگرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی </span><span lang="AR-SA">–</span><span lang="AR-SA"> تحلیلی با رویکرد علمسنجی است و از طریق همرخدادی واژگانی و با استفاده از فنون تحلیل شبکههای اجتماعی انجامشده است. جامعه موردمطالعه، مقالات فارسی حوزه کشاورزی کرمان نمایه شده در پایگاه استنادی علوم ایران در بازه زمانی 1378 تا 1394 هستند. برای ترسیم و تحلیل شبکه همرخدادی<span> </span>واژگانی از نرمافزار «راور ماتریس»، «اس. پی. اس. اس» و «یو.سی.آی.نت (510/6)» و «نت دراو» استفادهشده و طبقهبندی موضوعات با استفاده از روش خوشهبندی سلسله مراتبی</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> "Ward linkage" </span></span><span lang="AR-SA">صورت گرفته است. نتایج نشان میدهند که رشد تولیدات علمی در حوزه کشاورزی کرمان در بازه زمانی پژوهش سیر صعودی داشته و نشریات علوم آبوخاک و پژوهش و سازندگی، بیشترین سهم را در انتشار مقالات حوزه کشاورزی کرمان داشتهاند. با استفاده از توزیع برادفورد 20 نویسنده بهعنوان نویسندگان فعال این حوزه شناخته شدند. موضوعات منتسب به مدارک (کلیدواژهها) با استفاده از نمودارهای سلسله مراتبی در 36 خوشه قرار گرفتند و پسته بهعنوان فعالترین زمینه پژوهشی این حوزه و پرکاربردترین کلیدواژه بهکاررفته در مقالات، شناخته شد. در آخر باید گفت که تحلیل همواژگانی میتواند از موضوعات پژوهشی، اصطلاحات مهم و رابطه بین آنها، تحلیل قابل قبولی ارائه دهد و به سیاستگذاران درجهت برنامهریزی مناسب به منظور افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی یاری رساند</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">.</span></span>
تحلیل همواژگانی,نقشه علمی,نمایه استنادی علوم ایران,کشاورزی,کرمان
https://www.aimj.ir/article_50815.html
https://www.aimj.ir/article_50815_feb7a7a6761a39a7c4e8445bc84284f4.pdf
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
مدیریت اطلاعات
1735-8418
2
شماره 1
2016
08
22
بررسی صحت استنادی پایاننامههای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
97
115
FA
مهدی
رحمانی
0000-0002-3207-2354
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
mehdi.lis89@gmail.com
امیر رضا
اصنافی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
محمد امین
عرفان منش
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان
<span lang="FA"><span>هدف از پژوهش حاضر بررسی صحت استنادی پایاننامههای دفاع شده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها پیمایشی و جامعه آماری شامل 42 پایاننامه دفاع شده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 بود. تعداد کل استنادهای 42 پایاننامه مورد بررسی به صورت تقریبی برابر با 1878 استناد بود که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 320 استناد برای بررسی صحت استنادی و میزان مطابقت با شیوهنامه انجمن روانشناسی آمریکا (</span></span><span dir="LTR"><span>APA</span></span><span lang="FA"><span>) انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها، مشاهده مستقیم و جستجوی استنادها از طریق پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجو بود. دادهها در سیاهه وارسی محقق ساخته براساس پژوهش آزاده، واعظ و قریب (1388) وارد و تحلیل شد.</span><span>یافتههای پژوهش نشان میدهند که از 262 استناد در مقالههای مورد بررسی، 58 استناد فاقد هر گونه خطای استنادی بودند. همچنین صحت استنادی پایاننامهها براساس مؤلفه جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت. صحت استنادی دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد و منابع استنادی لاتین نسبت به منابع استنادی فارسی بیشتر بود. نتایج پژوهش نشان میدهدکه به صورت میانگین هر استناد دارای 53/2 خطای استنادی است و عوامل مختلفی را میتوان در بروز وضعیت نامطلوب استناددهی در پایاننامهها از جمله عدم آگاهی دانشجویان از اهمیت یکدستی استنادها در آثار علمی، عدم آشنایی پژوهشگران با نرمافزارهای مدیریت منابع و مآخذ مثل (اندنوت، پژوهیار و غیره) بهمنظور مدیریت بهینه استناددهی در پایاننامهها و کپیبرداری از استنادها، برشمرد.</span></span>
صحت استنادی,پایاننامه,دانشگاه شهید بهشتی,دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
https://www.aimj.ir/article_50817.html
https://www.aimj.ir/article_50817_c9afb154e76f737b9249cad5a9a00982.pdf
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
مدیریت اطلاعات
1735-8418
2
شماره 1
2016
08
22
بررسی شاخص های ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی مورد نیاز مدل تحلیل پوششی دادهها(DEA)؛ ارائه الگوی پیشنهادی
116
143
FA
محمد
کریم بیات
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
علیرضا
اسفندیاری مقدم
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
ali.isfandyari@gmail.com
مقصود
امیری
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
<span lang="FA"><span>هدف اصلی پژوهش شناسایی مهم </span></span><span lang="FA"><span>ترین شاخص </span></span><span lang="FA"><span>های بکار رفته در ارزیابی کارایی کتابخانههای دانشگاهی است که در متون پیشین با رویکرد تحلیل پوششی دادهها به ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی پرداختهاند. این پژوهش از نوع توصیفی و به روش تحلیلی انجام گرفتهاست بدین معنی که برای این کار بیش از 40 پژوهش که با رویکرد تحلیل پوششی دادهها انجام شده بود مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت و شاخص</span></span><span lang="FA"><span></span></span><span lang="FA"><span>هایی که آنها برای ارزیابی کارایی بکار برده بودند، پس از استخراج، با روش دلفی تأیید و ارائه شد. پس از بررسی شاخصهای بکار رفته در پژوهشهای پیشین و مشخص شدن شاخصها، 14 شاخص به عنوان شاخصهای اصلی ورودی و 14 شاخص خروجی مشخص گردید. در نهایت با ادغام و یا حذف برخی از شاخصها، ده شاخص ورودی و پنج شاخص خروجی مشخص شد. با توجه به کاربردی بودن رویکرد تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی کارایی و عدم پژوهش با این رویکرد برای ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی در کل کشور، این پژوهش از نوآوری و اصالت جدیدی برخوردار است</span></span><span dir="LTR"><span>.</span></span>
شاخصهای ارزیابی,کتابخانههای دانشگاهی,الگو,تحلیل پوششی دادهها
https://www.aimj.ir/article_50818.html
https://www.aimj.ir/article_50818_b6895ed82ff30281fd42dfafdbca99e8.pdf
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
مدیریت اطلاعات
1735-8418
2
شماره 1
2016
08
22
حق مالکیت بر پایاننامهها و رسالههای دانشجویی از منظر حقوق مالکیت فکری (مطالعه تطبیقی)
144
168
FA
صفر
بیگ زاده
0000-0002-4841-1197
استادیار پژوهشکدۀ مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
s.sabaa@yahoo.com
بهروز
رسولی
0000-0001-6091-6967
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
rasuli9@gmail.com
<span>پایاننامهها و رسالههای دورههای تحصیلات تکمیلی از مهمترین برآیندهای پژوهشی دانشآموختگان این دورهها هستند. ایدۀ اصلی در این آثار مربوط به دانشجو است، اما گروه راهنمایی و مؤسسههای آموزشی نیز در تکمیل اثر نقش دارند. با این حال، حقوق مادی و معنوی هریک از افراد یا نهادهایی که در تکمیل این آثار نقش دارند هنوز مشخص نیست. در این مطالعه سعی شده این مسئله در ایران با رویکرد حقوقی بررسی شود. هدف اصلی این پژوهش، بررسی و مطالعۀ تطبیقی متون قانونی مرتبط در ایران و</span><span><span> </span></span><span>دو کشور توسعهیافته، یعنی ایالات متحده و کانادا است. حقوق مالکیت فکری از زیرساختهای گردآوری، سازماندهی و اشاعۀ پایاننامهها و رسالههای دانشجویی است و لذا ضرورت پژوهش در این زمینه اجتنابناپذیر است. رویکرد پاسخگویی به پرسشهای پژوهش، کیفی، و روش پژوهش «تحلیل اسناد» است. جامعۀ بررسی این پژوهش شامل مقررات مرتبط با کپیرایت، بهویژه دربارۀ پایاننامهها و رسالهها در کشورهای منتخب میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد توجه آییننامههای دانشگاههای ایالات متحده و کانادا به مسائل مرتبط با کپیرایت پایاننامهها و رسالهها بیش از مؤسسههای ایرانی است. علیرغم تأثیر اساتید راهنما، مشاور، و داور در پایاننامه، همواره شخص دانشجو مالک «اثر» و حقوق ناشی از آن ـ به تعبیر قانون حمایت ـ به شمار میآید.</span>
حقوق مالکیت فکری,کپیرایت,حق مادی,حق معنوی,آموزش عالی,پایاننامه و رسالۀ دانشجویی,ایران
https://www.aimj.ir/article_50819.html
https://www.aimj.ir/article_50819_570d82fb85f91233748f4cfec80ce142.pdf