TY - JOUR ID - 136853 TI - بررسی تأثیر علل سه‌گانه نظریه شناختی ـ اجتماعی بندورا بر تعامل کاربران با کتابخانه‌های دیجیتالی دانشگاهی ایران JO - مدیریت اطلاعات JA - AIMJ LA - fa SN - 1735-8418 AU - نعمتی لفمجانی, سمیه AU - باب الحوائجی, فهیمه AU - علیپور حافظی, مهدی AU - حریری, نجلا AU - فهیم نیا, فاطمه AD - دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد، گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 63 EP - 89 KW - عوامل رفتاری KW - عوامل محیطی KW - عوامل شناختی KW - تعامل اطلاعاتی KW - بازیابی تعاملی KW - کتابخانه‌های دیجیتالی KW - نظریه شناختی ـ اجتماعی DO - 10.22034/aimj.2021.136853 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر علل سه‌گانه نظریه شناختی ـ اجتماعی بندورا بر تعامل بازیابی اطلاعات در کتابخانه‌های دیجیتالی دانشگاهی ایران انجام شد. بدین منظور، 384 نفر از کاربران دانشگاهی در دو مرحله نمونه‌گیری (تصادفی خوشه‌ای و تصادفی طبقه‌ای)، به‌عنوان اعضای نمونه پژوهش انتخاب شدند. پرسش‌نامه، شامل سه بعد شخصی (شناختی)، رفتاری و محیطی در مجموع دربرگیرنده 60 گویه است. روایی پرسش‌نامه با استفاده از نظرهای متخصصان و پایایی پرسش‌نامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 948/0 تأیید شد. به‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌های کمی مربوط به پرسش پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرم‌افزار اس.پی.اس.اس و برای بررسی میزان و الگوی ساختاری تأثیر متغیرها، از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با کمک نرم‌افراز آموس استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد که مؤلفه شخصی (شناختی) با ضریب 37/0، مؤلفه رفتاری با ضریب 36/0 و مؤلفه محیطی با ضریب 42/0 در تعامل بازیابی اطلاعات کتابخانه‌های دیجیتالی دانشگاهی تأثیر دارند. نتایج این پژوهش ضمن بیان تأثیر ابعاد سه‌گانه نظریه شناختی ـ اجتماعی بر تعامل کاربران کتابخانه‌های دیجیتالی دانشگاهی حاکی از این مضوع مهم است که تبیین نظری این دیدگاه می‌تواند بر بسط مدل‌های تعاملی بازیابی اطلاعات و بررسی رفتارهای اطلاع‌یابی کاربران سودمند باشد. UR - https://www.aimj.ir/article_136853.html L1 - https://www.aimj.ir/article_136853_dd0d5be0d2b63969efeb9b61a529c682.pdf ER -