TY - JOUR ID - 87337 TI - طراحی چارچوب مفهومی حکمرانی دانش در سازمان‌های پروژه محور JO - مدیریت اطلاعات JA - AIMJ LA - fa SN - 1735-8418 AU - بقراطی, فواد AU - شامی زنجانی, مهدی AU - مانیان, امیر AD - دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 2 SP - 129 EP - 150 KW - حکمرانی دانش KW - سازمان پروژه محور KW - فرایندهای دانشی KW - مدیریت دانش KW - یادگیری سازمانی DO - N2 - پتانسیل قابل‌توجه برای بهبود فرایندهای دانشی و یادگیری در سازمان­های پروژه محور از یک‌سو و محدودیت‌های خاص این ساختارها از سوی دیگر، آن­ها را به یکی از الگوهای ساختاری چالش‌برانگیز در حوزه حکمرانی دانش تبدیل نموده است؛ اما این چالش­ها کمتر در رویه­های موجود حکمرانی دانش موردتوجه قرارگرفته و پژوهش­های مرتبط نیز تاکنون این موضوع را به صورتی همه‌جانبه موردمطالعه قرار نداده­اند. پژوهش حاضر کوشیده است با پیروی از رویکرد آمیخته و با بهره­گیری از روش‌های فراترکیب و دلفی در قالب طرحی اکتشافی، تصویری روشن و جامع از مفهوم حکمرانی دانش در سازمان­های پروژه محور ارائه نماید. چارچوب مفهومی پیشنهادی این پژوهش مشتمل بر 194 عنصر است که در قالب شش مقوله یا بُعد، 19 نوع یا دسته و 169 جزء یا کد، ساماندهی شده‌اند. ابعاد شناسایی‌شده عبارت‌اند از هدف، فرایند، ساختار، سازوکار، بافتار و رویکرد که هر یک بخشی از چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی دانش در سازمان‌های پروژه محور را تبیین می­نمایند. چارچوب مذکور مبنایی برای درک جوانب مختلف حکمرانی دانش در سازمان‌های پروژه محور ایجاد نموده و با لحاظ نمودن چالش‌های پیش روی ساختارهای پروژه‌ای در حوزه فرایندهای دانشی، بستری برای طراحی و پیاده‌سازی راهکارهای مؤثر حکمرانی دانش در این‌گونه سازمان‌ها فراهم می‌نماید. UR - https://www.aimj.ir/article_87337.html L1 - https://www.aimj.ir/article_87337_88f91a916857902133d5261b8603cd19.pdf ER -