TY - JOUR ID - 96047 TI - ارائه مدل تبیین تأثیرات اقتصادی اجرای طرح ملی جویشگر بومی در کشور ایران با در نظر گرفتن نقش مداخله‌گر دولت و متغیر میانجی عملکرد کسب‌وکارهای نوپا JO - مدیریت اطلاعات JA - AIMJ LA - fa SN - 1735-8418 AU - محمدیان, ایوب AU - خداداد برمی, مریم AU - جلالی, محمد AU - یاری, علیرضا AD - استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد مهندس فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی نورطوبی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استادیار، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات، مجری طرح جویشگر بومی، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 1 SP - 61 EP - 80 KW - تأثیرات اقتصادی KW - جویشگر بومی KW - فناوری اطلاعات و ارتباطات KW - کسب‌وکارهای نوپا DO - 10.22034/aimj.2019.96047 N2 - امروزه سرویس جویشگرها (موتورهای جستجو) یکی از پرکاربردترین و پایه‌ای‌ترین سرویس‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه کشورها است. در سالیان اخیر بسیاری از کشورهای پیشرو همچون چین و کره جنوبی با توجه به وجود ویژگی‌های خاص فرهنگی و زبانی که داشته‌اند موفق شده‌اند با راه‌اندازی جویشگرهای بومی به تأثیرات اقتصادی زیادی هم در سطح کلان و هم‌سطح خرد دست یابند. ازاین‌رو سیاست‌گذاران کشور ایران نیز با درک چنین ضرورتی، در جهت اقدام به اجرای یک طرح ملی جهت حمایت از توسعه جویشگرهای بومی در کشور برآمدند. ازآنجاکه یکی از اهداف اصلی این طرح جنبه‌های اقتصادی آن بوده است، هدف این مقاله بررسی و تبیین چگونگی و میزان معناداری تأثیرات اقتصادی این طرح است. برای این منظور ابتدا از طریق مصاحبه با متولیان و بازیگران اصلی این طرح، عوامل تأثیرگذار بر اقتصادی شدن جویشگرها بر اساس چهار متغیر مختلف شامل:1) متغیر کسب‌وکارهای نوپا، 2) متغیر طرح، 3) متغیر وزارت (بخش فاوا) و 4) متغیر حاکمیت مورد شناسایی قرار گرفت و سپس شاخص‌های ارزیابی هر سطح از طریق مطالعه مقالات بین‌المللی و اسناد راهبردی طرح جویشگر استخراج گردیده است. سپس با انتخاب جامعه آماری کسب‌وکارهای نوپای فعال در طرح جویشگر و انتخاب هدفمند نمونه‌های آماری از طریق روش گلوله برفی اقدام به جمع‌آوری داده­های میدانی گردید.یافته­ها و نتایج این پژوهش بر اساس تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار آماری PLS3نشان‌دهنده آن بوده است که تأثیرات معنادار اقتصادی این طرح ملی صرفاً ناشی از حمایت این طرح از کسب‌وکارهای نوپا بوده است و ازاین‌رو پیشنهاد شد به‌عنوان یک تجربه موفق بتوان در سایر طرح‌های ملی نیز با حمایت و جلب مشارکت شرکت‌های نوپا زمینه موفقیت هرچه بیشتر طرح‌های ملی را فراهم نمود. لازم به ذکر است دخالت نهادهای حاکمیتی در موفقیت اقتصادی طرح جویشگر بومی دارای تأثیرات منفی بوده است. UR - https://www.aimj.ir/article_96047.html L1 - https://www.aimj.ir/article_96047_eb6191d78071a4a79ed3bd45ab29c36f.pdf ER -