انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Identifying Interdisciplinary Areas of Research at Shahid Bahonar University of Kerman through an Evaluation of Thematic Mapsشناسایی حوزههای بینرشتهای دانشگاه شهید باهنر کرمان از طریق سنجش نقشههای موضوعی1149590010.22034/aimj.2019.95900FAمحمدباقر نگهباناستادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. یادگیری الکترونیکی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران0000.0001-6949-9555هدی رمضانی فرکارشناس ارشد مدیریت اطلاعات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایراناورانوس تاج الدینیاستادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20181222This research was conducted to identify the interdisciplinary areas of research at Kerman's Shahid Bahonar University by evaluating thematic maps. The methodological approach in this research is consistent with scientometric studies and based on data collection in descriptive research. The statistical population of the present study includes all the articles published by the researchers at Shahid Bahonar University of Kerman. The articles were indexed at Web of Science database (WOS) for the period 2005-2015. The data were saved on a computer in <em>Plain Text</em> format. At this stage of research, 3273 records related to Shahid Bahonar University of Kerman were collected within the desired time frame. At the second stage, TXT collector software was deployed to combine all the output files into a single file that can be transferred to scientometric software platforms. Finally at the third stage, the data were pre-processed using Bib excel software. Then, VOS viewer and Pajek software tools were used to draw up the scientific production process, and analyze & record the indicators respectively. Drawing the scientific map of the University of Bahonar indicates that its highest interdisciplinary output involves the thematic areas of energy and fuel with chemical engineering, mathematics with applied mathematics, mechanics with thermodynamics, materials science with materials engineering, mechanical engineering with mechanics, particle physics with astronomy and astrophysics, mechanical engineering with thermodynamics, building technology with civil engineering, interdisciplinary mathematics, and interdisciplinary engineering. In terms of degree centrality, the fields of electrical engineering, fuel & energy, and chemical engineering have the highest degree centrality, and are considered to be the centers of excellence for interdisciplinary research. In terms of betweenness centrality, such research domains as environmental studies, computer science, biochemistry and molecular biology have the highest between ness centrality in the interdisciplinary research network of Shahid Bahonar University of Kerman They are intermediate research areas in interdisciplinary research. A comparison of the growth rate of scientific output at Shahid Bahonar University suggests that it can be considered among the prolific universities, but it is a poor institute in terms of interdisciplinary research.<span lang="AR-SA" dir="RTL">این </span><span lang="FA" dir="RTL">پژوهش </span><span lang="FA" dir="RTL">باهدف</span><span lang="FA" dir="RTL">شناسایی حوزههای بینرشتهای دانشگاه شهید باهنر کرمان از طریق سنجش نقشههای موضوعی انجامشده است. </span><span lang="FA" dir="RTL">روش این پژوهش به لحاظ رویکرد </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">از نوع تحقیقات علمسنجی و بر اساس گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی است</span><span lang="FA" dir="RTL">. جامعه آماری پژوهش حاضر تمام مقالههای منتشرشده توسط پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان که در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 2005 </span><span lang="FA" dir="RTL">–</span><span lang="FA" dir="RTL"> 2015 نمایه شده، است</span><span lang="FA" dir="RTL">دادهها در قالب فایلهای متن ساده (</span><span>Plain text</span><span lang="FA" dir="RTL">) در رایانه ذخیره شد. در این مرحله از جستجو 3273 رکورد مربوط به دانشگاه شهید باهنر کرمان در بازه زمانی موردنظر بازیابی شد در مرحله دوم پس از یکپارچهسازی فایلهای خروجی با استفاده از نرمافزار </span><span>TXT Collector</span><span lang="FA" dir="RTL"> به یک فایل یکپارچه قابلانتقال به نرمافزارهای علمسنجی تبدیل شد. در مرحله سوم با استفاده از نرمافزار </span><span>Bibexcel</span><span lang="FA" dir="RTL"> دادهها پیشپردازش گردید سپس از نرمافزارهای وی اُ اِس ویوور برای ترسیم روند تولیدات علمی و از پاژک جهت تحلیل و نگاشت شاخصهای استفاده شد. </span><span lang="FA" dir="RTL">ترسیم نقشه علمی دانشگاه باهنر حاکی از آن است که </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بیشترین تولیدات علمی بین رشتهی این دانشگاه بین حوزههای موضوعی انرژی و سوخت با مهندسی شیمی، ریاضیات با ریاضیات کاربردی، مکانیک با ترمودینامیک و علوم مواد با مهندسی مواد، مهندسی مکانیک با مکانیک،</span><span lang="FA" dir="RTL">فیزیک ذرات با نجوم و اخترفیزیک، مهندسی مکانیک با ترمودینامیک،</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">فناوری ساختمان با مهندسی عمران و ریاضیات بینرشتهای و مهندسی بینرشتهای صورت گرفته است.</span><span lang="FA" dir="RTL"> به لحاظ مرکزیت درجهای، حوزههای مهندسی برق، سوخت و انرژی و مهندسی شیمی بیشترین مرکزیت درجهای رادارند و قطبهای پژوهشی در پژوهشهای بینرشتهای محسوب میشوند. به لحاظ مرکزیت بینیت، حوزههای پژوهشی محیطزیست، علوم رایانه و بیوشیمی و بیولوژی مولکولی بیشترین مرکزیت بینیت را در شبکه پژوهشهای بینرشتهای دانشگاه شهید باهنر کرمان دارند و حوزههای پژوهشی واسط در </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهشهای بینرشتهای هستند. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">از مقایسه نرخ رشد تولیدات علمی </span><span lang="FA" dir="RTL">دانشگاه </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">میتوان </span><span lang="FA" dir="RTL">نتیجه گرفت که</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> دانشگاه باهنر جزء دانشگاههای پر تولید محسوب میشود ولی ازلحاظ پژوهشهای بینرشتهای </span><span lang="FA" dir="RTL">ضعیف است</span><span lang="FA" dir="RTL">.</span>https://www.aimj.ir/article_95900_fe33b9ae7b12a5df851c042fdeb42c3c.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Proposing Knowledge Governance Framework in social Networksارائه چارچوب حکمرانی دانش در شبکههای اجتماعی15399604510.22034/aimj.2019.96045FAمحمدرضا قدوسیدکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.جعفر محمودیدانشیار، مدیریت، دپارتمان مهندسی صنایع، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.محمد موسی خانیدانشیار ، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مصطفی جعفریدانشیار، مدیریت، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.Journal Article20190114This article addresses the governance mechanisms required among different knowledge groups, which are so hard to be formed, to design a knowledge governance framework in social networks. There are many problems among different knowledge groups when trying to make knowledge endeavours and obtaining a knowledge-based product/service. Reviewing the literature show strong recommendations to study the mentioned phenomena, not only using less library studies, but also using pragmatism approach and the action-based research methodologies. By understanding the situation, the researchers has used design science research (DSR) methodology to find the needs, proposing a design and make an artifact due to the problem, all based on the DSR guidelines and principles. By study different Entrepreneurial firms (start-ups) in a boot camp, all have the problems of knowledge gathering, communications between different knowledge sections and etc., the design process has been implemented and evaluated. The verification and validation results showed significant improvement in knowledge groups’ relations while many of them had more agility and also better results.<span lang="FA" dir="RTL">این مقاله، با طرح این مسئله که هدایتپذیری دانش در بین گروههای مختلف دانشی، بهسختی انجام میشود، به ارائه الگویی برای حکمرانی دانش در این مورد با استفاده از شبکههای اجتماعی میپردازد. ازآنجاکه مرور ادبیات، بهخوبی این باور را که حکمرانی دانش تنها در حد مطالعات کتابخانهای و نه میدانی، انجامشده است را به اثبات میرساند و نشانههای لازم برای ارائه یک طراحی منسجم را نیز ارائه نمینماید. ازاینرو محقق، بافهم وضعیت، نسبت به استفاده از روش تحقیقات علم طراحی بهعنوان روشی اقدام محور، درصدد فهم وضعیت، شناسایی نیازها و اهداف طراحی، ارائه طراحی و سپس ایجاد مصنوع لازم و درنهایت پیادهسازی آن در موردمطالعه، اقدام نموده است. استفاده از ابزار شبکههای اجتماعی بهعنوان یک فناوری اجتماعی که میتواند سبب تحولآفرینی شود، کمک شایانی به ارائه قابلیتهای موردنیاز در طراحی منحصربهفرد در حوزه حکمرانی دانش نمود. نتایج ارائهشده نشان داد که با استفاده از منطقهای نوین این قبیل فناوریها میتوان بسیاری از مشکلاتی که ناشی از ترس، عدم اعتماد، نبود انگیزه، عدم فعالیت و ... قلمداد میشود را برطرف نماید.</span>https://www.aimj.ir/article_96045_def380a9b36d7574e0541d24c31a3f9b.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922A Study of the Development of Information Science Management in the Field of E-government: A Case Study of Systems of Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc)توسعه مدیریت اطلاعات علمی در بستر دولت الکترونیکی: مطالعه موردی سامانههای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)40608733910.22034/aimj.2019.87339FAآرمان ساجدی نژاداستادیار گروه پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.امیرحسین صدیقیاستادیار گروه پژوهشی سیستمهای اطلاعاتی، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایرانJournal Article20190209<span>One of the options for governments to improve the quality of services and increase their availability is the use of information and communication technology and e-government. Generally, the main gateway to providing e-services is the same as the corporate website or department store, where all services are provided in that way. In recent years, several models have been proposed for the development of e-government. Many services offered to citizens within the framework of the e-government, services such as the establishment of scientific communication, the presentation of the history of research carried out in the country, the presentation of research achievements in compliance with the laws and intellectual property rights, the provision of various standards in the field of publishing and scientific communication and representation, exploring the state of science and research in the country, of which they can be called scientific information management. In this research, we intend to present the role of the Iranian Institute of Information Science and Technology Institute (IranDoc) in providing information management services in the framework of e-government. Therefore, in this paper, we look at the development of e-government in Iran and in comparison with the other countries, and the status of our country has been studied in this regard. Then, according to the studies, the most important documents developed and the historical list of e-government development approvals have been extracted. Despite numerous studies and documentation, there is no comprehensive plan for the deployment and development of e-government that has been approved by the public authorities</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span><span> After that, the services provided in the form of e-government in IranDoc have tried to provide a proper classification of services according to the categories in the literature review. The implementation of services provided with upstream documents at the end of this paper can be a roadmap for continuing to develop the e-government services at the IranDoc.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">یکى از گزینه</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">هاى دولت</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ها براى ارتقای کیفیت خدمات و افزایش دسترسپذیری آنها، بهره</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">گیرى از فناورى اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیکی است. یکی از خدمات قابلارائه به شهروندان و سیاستگذاران در چارچوب دولت الکترونیکی، خدماتی مانند ایجاد ارتباطات علمی، ارائه سابقه پژوهشهای انجام پذیرفته در کشور، ارائه دستاوردهای پژوهشی با رعایت قوانین و حقوق مالکیت معنوی، ارائه استانداردهای مختلف در زمینه نشر و ارتباط علمی و بازنمایی وضعیت علم و پژوهش در کشور است که از مجموع آنها میتوان بهعنوان مدیریت اطلاعات علمی نام برد. در این پژوهش قصد داریم نقش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) را در ارائه خدمات مدیریت اطلاعات علمی در چارچوب دولت الکترونیکی بیان نماییم. در چند سال اخیر، مدلهای مختلفی برای مراحل توسعه دولت الکترونیکی پیشنهادشده است.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">البته به دلیل اینکه این مدلها بر اساس نظریههای مختلفی پایهگذاری شدهاند، تطبیق وضعیت فعلی کشور با آنها دارای چالشهایی است. مدلهای مختلف، چالشهای زیادی را نهتنها در فهم نتایج بلکه در برنامهریزی برای توسعه دولت الکترونیکی ایجاد مینمایند. به دلیل وجود نظریهها و مدلهای گوناگون، در این مقاله نخست، روند توسعۀ دولت الکترونیکی در ایران بررسی شده و سپس برای موردمطالعه، نقش ایرانداک در مدیریت اطلاعات علمی در بستر دولت الکترونیکی روشن میشود. در این راستا در این مقاله با بررسی خدمات ارائهشده در قالب دولت الکترونیکی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) سعی شده است با توجه به دستهبندیهای انجامشده در مرور ادبیات، طبقهبندی مناسبی از خدمات ارائه شود. تطبیق خدمات ارائهشده با اسناد بالادستی در این مقاله میتواند نقشه راهی برای ادامه مسیر توسعه خدمات دولت الکترونیکی در پژوهشگاه باشد.</span>https://www.aimj.ir/article_87339_789c21d026052e41075c31f444457c0d.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Proposing a Model for Explaining the Economic Impacts of Implementing Local Search Engine’s National Plan in Iran with Considering the Role of Government Intervention and Mediating Factor of Startup Performanceارائه مدل تبیین تأثیرات اقتصادی اجرای طرح ملی جویشگر بومی در کشور ایران با در نظر گرفتن نقش مداخلهگر دولت و متغیر میانجی عملکرد کسبوکارهای نوپا61809604710.22034/aimj.2019.96047FAایوب محمدیاناستادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-8370-9538مریم خداداد برمیکارشناس ارشد مهندس فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی نورطوبی، تهران، ایرانمحمد جلالیکارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علیرضا یاریاستادیار، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات، مجری طرح جویشگر بومی، تهران، ایران.Journal Article20190311Today, search engine services are one of the most widely used and basic ICT services in all countries. In recent years, many leading countries such as China and South Korea have managed to achieve macroeconomic and micro level economic impacts, with the establishment of Local search engine, given their specific cultural and linguistic characteristics. Therefore, the policy makers of Iran having understood such a necessity went on to implement a national plan to support development of Local search engines in the country. Since one of the main goals of this project was to improve economic aspects, the purpose of this research is to examine and explain how the economic impacts of the local search engines have been gained. for this purpose, Initially, through interviews with the main actors of this plan, the factors influencing the economics of the search engine were identified that includes: 1) business startups , 2) search engine program, 3) ministry (ICT) and 4) governance . Then the evaluation indicators of each factors were extracted through the study of formal documents of the search engine project. Furthermore collecting field data was done by selecting a sample of active startups in the search engine program. The findings and results of this research based on data analysis using the PLS3 software showed that the significant economic effects of this national plan were merely due to the support of this national program from the start-ups. Therefore, it has been suggested to support startups for successful implementation of national projects . It should be considered that the intervening of governance institutions in the economic success of the search engine program had a negative impact.<span lang="AR-SA" dir="RTL">امروزه سرویس جویشگرها (موتورهای جستجو) یکی از پرکاربردترین و پایهایترین سرویسهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه کشورها است. در سالیان اخیر بسیاری از کشورهای پیشرو همچون چین و کره جنوبی با توجه به وجود ویژگیهای خاص فرهنگی و زبانی که داشتهاند موفق شدهاند با راهاندازی جویشگرهای بومی به تأثیرات اقتصادی زیادی هم در سطح کلان و همسطح خرد دست یابند. ازاینرو سیاستگذاران کشور ایران نیز با درک چنین ضرورتی، در جهت اقدام به اجرای یک طرح ملی جهت حمایت از توسعه جویشگرهای بومی در کشور برآمدند. ازآنجاکه یکی از اهداف اصلی این طرح جنبههای اقتصادی آن بوده است، هدف این مقاله بررسی و تبیین چگونگی و میزان معناداری تأثیرات اقتصادی این طرح است</span><span lang="FA" dir="RTL">. برای این منظور ابتدا از طریق مصاحبه با متولیان و بازیگران اصلی این طرح، عوامل تأثیرگذار بر اقتصادی شدن جویشگرها </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بر اساس چهار </span><span lang="FA" dir="RTL">متغیر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> مختلف شامل:1) متغیر کسبوکارهای نوپا، 2) متغیر طرح، 3) متغیر وزارت</span><span lang="FA" dir="RTL"> (بخش فاوا)</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> و 4) متغیر حاکمیت مورد شناسایی قرار گرفت و سپس شاخصهای ارزیابی هر سطح از طریق مطالعه مقالات بینالمللی و اسناد راهبردی طرح جویشگر استخراج گردیده است. سپس با انتخاب جامعه آماری کسبوکارهای نوپای فعال در طرح جویشگر و انتخاب هدفمند نمونههای آماری از طریق روش گلوله برفی اقدام به جمعآوری دادههای میدانی گردید.</span><span lang="FA" dir="RTL">یافتهها و نتایج این پژوهش </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بر اساس تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری </span><span>PLS3</span><span lang="FA" dir="RTL">نشاندهنده آن بوده است که تأثیرات معنادار اقتصادی این طرح ملی صرفاً ناشی از حمایت این طرح از کسبوکارهای نوپا بوده است و ازاینرو پیشنهاد شد بهعنوان یک تجربه موفق بتوان در سایر طرحهای ملی نیز با حمایت و جلب مشارکت شرکتهای نوپا زمینه موفقیت هرچه بیشتر طرحهای ملی را فراهم نمود. لازم به ذکر است دخالت نهادهای حاکمیتی در موفقیت اقتصادی طرح جویشگر بومی دارای تأثیرات منفی بوده است.</span>https://www.aimj.ir/article_96047_eb6191d78071a4a79ed3bd45ab29c36f.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Relationship between citation-based impact and size of Iran’s Nano Innovation System: A Scale-independent Approachاستقلال از مقیاس و قانون توان در سیستم های پیچیده نوآوری: بررسی رابطه استنادات و اندازه سیستم نانو فناوری ایران81989605010.22034/aimj.2019.96050FAسعید روشنیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.جهانیار بامدادصوفیدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0001-9687-5482سروش قاضی نوریدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.مقصود امیریاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20190216<span>The aim of this article is to explore the power-law correlation between size of Iran Nano innovation system and their citation-based impact. For this reason, we analyze articles of Iran Nano innovation system based on Web of Knowledge database. The main questions for this study are: Does the distribution of citation on this innovation system follow the power-law distribution or not? And is there a power-law correlation between size of innovation system and citation-based impact? The method used in this research is a Scientometrics and use of power-law approach. The data of this research have been extracted from the web of knowledge databaseand based on the articles produced in Iran’s Nano innovation system. 4010 article were found and extracted into 145 unique organizations that participating in the producing of articles. R package was used In order to investigate the existence of the power-law correlation and identification of scale-invariance property in complex Nano innovation system of Iran. We use Monte-Carlo simulation and Pierson correlation test for analyzing power-law correlation between variables of this study. At the one side, results shows that size of complex innovation systems (number of articles) and their outputs(citation-based impact) follow power-law distribution and we can found scale invariance property. These properties are evidenced in the power law correlation between complex innovation systems’ citation-based impact and their size with a scaling exponent <em>α</em> ≈ 1.23. The results suggest citations to a complex innovation system tend to increase 2.34 times when the system doubles its size over time. At the other side, we found inverse Matthew effect between citations based impact and size of innovation system. </span><span lang="EN">Based on this results, it can be argued that Iran's Nanotechnology innovation system is a complex system and </span><span>show the emergent property. </span><span lang="FA" dir="RTL">هدف این پژوهش بررسی همبستگی میان اندازه سیستم نوآوری نانو فناوری ایران با استنادات آن، مبتنی بر قانون توان است. در این مطالعه تلاش شده است تا این مسئله بررسی گردد که آیا توزیع استنادات در این سیستم نوآوری از قانون توان تبعیت میکند یا خیر و آیا میتوان بین متغیرهای اندازه و استنادات همبستگی مبتنی بر قانون توان را جستجو نمود؟ روش مورداستفاده در این پژوهش از نوع علمسنجی و استفاده از رویکرد قانون توان است. دادههای این پژوهش از پایگاه وب. آف. ساینس استخراجشده و بر مبنای مقالات تولیدشده در سیستم نوآوری نانو فناوری ایران بوده است. به این منظور تعداد 4010 مدرک در چارچوب 145 سازمان مشارکتکننده در تولید مقالات استخراج گردید. بهمنظور بررسی وجود قانون توان و شناسایی پدیده استقلال از مقیاس در توزیع استنادات از </span><span>R</span><span dir="RTL"> <span lang="FA">استفادهشده و تلاش شده است تا مقیاسپذیری دادهها و تبعیت سری دادهها از قانون توان موردبررسی و تحلیل قرار بگیرد. نتایج این بررسی در وجه نخست نشان میدهند که اندازه سیستم نوآوری (تعداد مقالات) و خروجی آن (استنادات) از قانون توان پیروی کرده و سیستم موردبررسی از مقیاس مستقل است. همچنین نتایج این بررسی نشان میدهند که بین اندازه سیستم نوآوری و استنادات همبستگی مثبت وجود دارد و این همبستگی از قانون توان پیروی میکند. بر این اساس میتوان ادعا نمود که در سیستم نوآوری نانو فناوری ایران پدیده ظهور یافتگی استقلال از مقیاس وجود داشته و این سیستم، یک سیستم پیچیده است. این پدیده یکی از ویژگیهای اصلی سیستمهای پیچیده بوده و میتواند به سیاستگذاری در سیستمهای پیچیده نوآوری کمک نماید.</span></span>https://www.aimj.ir/article_96050_ff8068f3914ed73d25ea577f3edcfe44.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Development and Updating of IranDoc Thesauriروزآمدسازی و توسعۀ اصطلاحنامههای علمی و فنی ایرانداک991189605310.22034/aimj.2019.96053FAتقی رجبیمربی گروه پژوهشی اصطلاحشناسی و هستانشناسی ، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.0000-0003-4520-0455ملوک السادات حسینی بهشتیاستادیار گروه پژوهشی اصطلاحشناسی و هستانشناسی ، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران،مهری صدیقیمربی گروه پژوهشی علمسنجی و تحلیل اطلاعات، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.Journal Article20190401<span>The development of science and technology, the production of new words, the increase of scientific publications, the words entered by users into the information organization, and changes in the semantic relations between concepts and topics are a set of reasons for updating thesauri. In this research, increase in the quantity of terms, editing of terms, and development of semantic relations between the terms of scientific and technical thesauri developed at Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc), has been done. The process of updating and developing, including the stages of literature review and provision of resources, design or examination of the concept maps, the vocabulary translation, the identification of semantic relations, the unification, the control of relations and errors, the production of thesaurus outputs, editing, and publication. In the process of development and updating, 90,000 words were added to the previous set of terms, also semantic relations between terms developed and improved. Also in this project, the web service of the updated thesaurus was designed and implemented and is now accessible via IranDoc website. This site can be a good guide for users and indexers in organizing and retrieving information.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">توسعۀ علم و فناوری، تولید واژههای جدید، افزایش انتشارات علمی، واژههایی که توسط کاربران وارد نظام سازماندهی اطلاعات میشود و تغییراتی که در روابط بین مفاهیم و موضوعات ایجاد میشود از مجموعه دلایل روزآمدسازی اصطلاحنامهها هستند. در این راستا، این پژوهش، باهدف روزآمدسازی و توسعۀ اصطلاحنامههایِ علمی و فنیِ تدوینشده در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، یعنی افزایش کمّی، ویرایش و توسعۀ روابط معنایی میانِ واژههایِ آنها انجام شد. فرآیند روزآمدسازی و توسعه، مراحل مرور ادبیات و تهیه منابع، طراحی و بررسی نقشههای مفهومی، ترجمه واژگان، تعیین روابط معنایی، یکسانسازی، واپایش روابط و خطایابی، یادداشت دامنه، تولید خروجیهای اصطلاحنامهای، ویرایش و انتشار را در برگرفت که در طی آن، تعداد 90 هزار واژه به مجموعۀ واژههای قبلی افزوده شدند و روابط معنایی میان اصطلاحات توسعه و بهبود یافت. همچنین، وبسرویسِ اصطلاحنامههایِ روزآمد شده، طراحی و اجرا شد و از طریق وبگاه ایرانداک در دسترس قرار گرفت. این وبگاه میتواند راهنمای مناسبی برای کاربران و نمایهسازان در سازماندهی و بازیابی اطلاعات باشد.</span>https://www.aimj.ir/article_96053_fc79b55c08a7e992636d4febdf4d00d7.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Investigation and Explanation of Reorganization and Coding of Objective Knowledge of Managers and Employees of Arvand Free Zone Manufacturing Companies Based on the Grounded Theory Methodبررسی و تبیین چگونگی باز تنظیم و کدگذاری دانش عینی مدیران و کارکنان شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند بر اساس روش نظریه داده بنیاد1191429605910.22034/aimj.2019.96059FAمحمد مکوندیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.یدالله مهرعلی زادهاستاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. و گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.محمد حسین پوردانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران.Journal Article20190117The purpose of this research is to identify and explain how to re-establish and codify the objective knowledge of the employees and managers of the companies of the Free District of Arvand using the grounded theory. The grounded theory is a qualitative research method by which, using a data set, A theory develops. For data gathering, 25 in-depth interviews were conducted with the managers and staff of the firms in the Arvand Free Zone. The main criterion for determining the sample size was to achieve a theoretical saturation point. All sample size targeted study was selected. Encoding and analyzing data in three stages of coding axial and selective coding, and ultimately operational strategies for re-establishing and encoding objective knowledge, including exploration of knowledge, data mining, text mining, web mining and lading. As a result, the paradigm model of how to re-establish and codify the objective knowledge of companies the production of the Arvand Free Zone was formed. An important contribution to the redefinition and codification of knowledge is participation. Knowledge retention depends not only on the individual's ability but on the person's willingness to document knowledge.<span lang="FA">هدف از این پژوهش شناسایی و تبیین چگونگی باز تنظیم و کدگذاری دانش عینی کارکنان و مدیران شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند با استفاده از نظریه داده بنیاد است. نظریه داده بنیاد یک شیوه پژوهش کیفی است که بهوسیلهی آن با استفاده از یک دسته دادهها، نظریهای تکوین مییابد. برای جمعآوری دادهها با 25 نفر از مدیران و کارکنان شرکتهای موجود در منطقه آزاد اروند مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، نیل به نقطه اشباع نظری بود. تمامی افراد حجم نمونه موردمطالعه با رویکرد هدفمند انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی به انجام رسید و درنهایت راهبردهای عملیاتی در باز تنظیم و کدگذاری دانش عینی شامل: اکتشاف دانش، دادهکاوی، متنکاوی، وب کاوی و نردبان سازی است. درنتیجه، مدل پارادایمی چگونگی باز تنظیم و کدگذاری دانش عینی شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند شکل گرفت. عامل مهمی که میتواند در باز تنظیم و کدگذاری دانش تأثیرگذار باشد، مشارکت است. مستندسازی دانش تنها به توانایی فرد بستگی ندارد بلکه به تمایل شخص برای مستند نمودن دانش بستگی دارد.</span>https://www.aimj.ir/article_96059_03f399c5e788f7beaef6da41c6de2aa4.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Designing the Backup Unit Allocation Model for Customers in the Post-Sale Services By Integrated System (Case Study: Chargoon Company)طراحی مدل تخصیص نیروی پشتیبانی به دریافت کنندگان خدمات پس از فروش در سیستم های یکپارچه (مطالعه موردی: شرکت چارگون)14316510183710.22034/aimj.2019.101837FAشراره ابراهیم زادهدانشجو کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش لجستیک و زنجیره تأمین، دانشکده فنی و مهندسی،
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمحمد وحید سبطاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-6402-9214حامد داوری اردکانیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190512<span lang="EN-GB">In today's competitive world, integrated systems constitute an essential need in organizations. Managers providing such services are mainly concerned about identifying loyal customers and establishing long-term relations and a sustainable profitability. This study aimed to assign support forces to answer customer calls and requests in order to gain their utmost satisfaction. First, research data was collected from customers of Chargoon Co. in Iran, and the customer behavior was identified and analyzed. Then, using decision tree algorithms such as: random forest, gradient boosted trees, random tree, CHAID, C5, and ID3, a number of trees were extracted based on accuracy, classification error, weighted mean recall, and weighted mean precision criteria using Rapid Miner features. Next, the best trees were identified based on mean of quality assessment and accuracy of over 67%, classification error of under 27%, weighted mean recall of over 62%, and weighted mean precision of over 66%. Then, rules from these trees were extracted and analyzed. Finally, the extracted rules were examined and ranked based on expert views. The results indicated that the extracted rules are reliable and can be implemented in the organization.</span>در دنیای رقابتی امروز، استفاده از سیستمهای یکپارچه یکی از نیازهای اساسی سازمانها است. دغدغه اصلی مدیرانی که به سازمانها خدمتی در این راستا ارائه میدهند، شناسایی مشتریان وفادار جهت ایجاد روابط طولانیمدت با مشتریان، در راستای سودآوری سازمان است. هدف اصلی در این پژوهش اختصاص نیروی پشتیبانی به تماسها و درخواستهای مشتریان به نحوی است که حداکثر رضایتمندی مشتریان حاصل گردد. لذا پس از جمعآوری دادههای مشتریان شرکت چارگون و شناسایی و تحلیل رفتار مشتریان، به کمک الگوریتمهای درخت تصمیم اعم از جنگل تصادفی، درخت تصادفی، C5، ID3، Chaid و Gradient Boosted Trees و بر مبنای معیار دقت، خطای طبقهبندی، فراخوانی و صحت هر درخت که با استفاده از قابلیتهای نرمافزار Rapid Miner بهدستآمده بود، درختهایی استخراج شد. سپس بر مبنای میانگین معیارهای ارزیابی کیفیت و معیار دقت بیشتر از %67، معیار خطای طبقهبندی کمتر 27%، معیار فراخوانی بیشتر از 62% و معیار صحت بیشتر از 66%، درختهای برتر به دست آمد و قواعد و قوانینی از این درختهای برتر مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. درنهایت، قواعد استخراجشده با نظر خبرگان رتبهبندی شدند. بررسی نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که قواعد و قوانین استخراجشده، معتبر و قابل پیادهسازی در سازمان است.https://www.aimj.ir/article_101837_6ca288d41afc3df89f24427085274bc3.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922A Deep Learning Approach to Fraud Detection in Financial Payment Servicesارائه رویکردی مبتنی بر یادگیری عمیق برای کشف کلاهبرداری در سرویسهای پرداخت مالی16618210184010.22034/aimj.2019.101840FAامیرحسین صدیقیاستادیار گروه سیستمهای اطلاعاتی، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایرانآرمان ساجدی نژاداستادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایرانJournal Article20190413<span lang="EN-GB">Widespread use of financial payment services besides the increased volume of financial transfers carried out in banking systems, have resulted in an important growing trend of automatic fraud detection. In this regard, an intelligent system is needed that can determine the fraudulence or genuineness of a financial transaction in real-time, unquestionably with an acceptable precision using the different transaction features. In order to gain the benefits of the system, a deep learning algorithm is described and proposed in this paper. The performance of the proposed algorithm is evaluated using a set of real-world financial transactions, which is known as the standard dataset in the literature. Then, the proposed algorithm is compared with k-nearest neighbors and support vector machine algorithms using different metrics such as accuracy, precision, F-measure, sensitivity, and precision-recall curve. The computational results confirmed the efficiency of the proposed algorithm on the standard dataset with 96% accuracy and 98% precision.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">کشف خودکار کلاهبرداری در سرویسهای پرداخت مالی یکی از موضوعاتی است که با توجه به استفاده روزافزون از این نوع سرویسها و افزایش حجم نقل و انتقالات مالی انجامشده در سیستمهای بانکی از اهمیت بالایی برخوردار گشته است. بدین منظور نیازمند سیستمی هوشمند هستیم که بتواند با استفاده از ویژگیهای مختلف یک تراکنش مالی، قانونی یا غیرقانونی بودن آن را بهصورت بلادرنگ و با دقت قابل قبولی تشخیص دهد. برای طراحی چنین سیستمی در این مقاله از الگوریتمی مبتنی بر یادگیری عمیق بهره گرفته میشود. پس از تشریح الگوریتم پیشنهادی، کارایی آن با استفاده از یک مجموعه از تراکنشهای مالی واقعی ارزیابی میگردد که بهعنوان مجموعه داده معیار در پیشینه پژوهش شناخته میشود. سپس</span><span lang="FA" dir="RTL"> با استفاده از ملاکهایی نظیر صحت، دقت، معیار </span><span lang="EN-GB">F</span><span lang="FA" dir="RTL">، حساسیت و منحنی دقت- یادآوری</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> مقایسهای بین الگوریتم پیشنهادی با </span><span lang="FA" dir="RTL">دو </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">الگوریتم نزدیکترین همسایگی و ماشین بردار پشتیبان صورت میگیرد. نتایج محاسباتی ضمن تائید کارایی الگوریتم پیشنهادی در مجموعه داده معیار، حاکی از صحت 96 درصدی و دقت 98 درصدی آن است.</span>https://www.aimj.ir/article_101840_c517de6fd03df4131f4585d463d0713c.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190823A Framework to Design Viral Marketing Campaigns on Social Networks for B2C Services in Iranارائه چارچوبی برای طراحی کارزارهای بازاریابی ویروسی از طریق شبکه های اجتماعی برای خدمات کسب وکار به مصرف کننده در ایران18320910184510.22034/aimj.2019.101845FAمجتبی آقاجان تبار مقریدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانامیر مانیاناستاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانمیراحمد امیرشاهیدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایرانمهدی شامی زنجانیدانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20190624<span lang="EN-GB">With the rise of information technology and its ability to bring individual consumers, together in new force, a viral approach to marketing seems less like an imperative than an option. Though the term Viral Marketing has been around for several years, the marketing world’s understanding of viral marketing is still in its infancy. Though the research surrounding viral marketing has been of relatively high quality, most of them focus on different components of viral marketing campaigns and none of them helps marketers to develop their viral marketing campaign from beginning to end and implement it. The aim of this study is providing an integrated framework with a holistic approach to design a viral marketing campaign on social networks for B2C services in Iran, to be used in order to understand and design better the components of a viral marketing campaign and how they must come together in order to obtain the expected results. For this purpose, first, by reviewing the literature using meta-synthesis, 148 codes were extracted which were classified into 23 themes and 13 categories, and presented in a framework to design viral marketing campaigns on social networks for B2C services. Afterward, in order to revise the framework extracted by meta-synthesis according to the business environment in Iran, a semi-structured interview was used to collect data from industry professionals having experience on designing and implementing viral marketing campaigns for B2C services, and the results were analyzed by content analysis. Based on the obtained results, the final research framework to design viral marketing campaigns on social networks for B2C services in Iran was presented.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">با رشد فنآوری </span><span lang="FA" dir="RTL">اطلاعات</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> و توانایی آن در گرد هم آوردن مصرفکنندگان با نیرویی جدید، رویکرد ویروسی در بازاریابی دیگر نه یک انتخاب برای شرکتها که بیشتر یک الزام محسوب میشود؛ اما باگذشت سالها از بهکارگیری بازاریابی ویروسی، درک دنیای بازاریابی از آن در ابتدای راه قرار دارد.</span><span lang="FA" dir="RTL">هرچند </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهشهای پیرامون بازاریابی ویروسی بهطور نسبی باکیفیتاند، اما بیشتر آنها عمدتاً پرتوی بر اجزای مختلف کارزار بازاریابی ویروسی میاندازند و هیچیک با ارائه چارچوبی جامع به بازاریابان کمک نمیکنند تا بتوانند کارزار بازاریابی ویروسی خود را از ابتدا تا به انتها طراحی کرده و آن را پیادهسازی کنند. هدف از پژوهش فعلی ارائه چارچوبی جهت طراحی کارزار بازاریابی ویروسی</span><span lang="FA" dir="RTL"> از طریق شبکههای اجتماعی برای خدمات کسبوکار به مصرفکننده در ایران است تا</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بهمنظور درک و طراحی بهتر اجزای مختلف کارزار بازاریابی ویروسی و همچنین روشی که این اجزا باید بهمنظور کسب نتایج مورد انتظار با یکدیگر ترکیب شوند، به کار گرفته شود. بدین منظور ابتدا با بررسی پژوهشهای موجود در این حوزه با استفاده از روش فراترکیب، 148 کد استخراج شدند که در 23 مضمون و 13 دستهبندی طبقهبندیشده و در قالب چارچوبی برای</span><span lang="FA" dir="RTL"> طراحی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> کارزارهای بازاریابی ویروسی از طریق شبکههای اجتماعی </span><span lang="FA" dir="RTL">برای خدمات کسبوکار به مصرفکننده</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ارائه شدند، سپس </span><span lang="FA" dir="RTL">بهمنظور اصلاح و بازبینی چارچوب استخراجشده از فراترکیب متناسب با محیط کسبوکار کشور ایران، با خبرگان صنعتی دارای تجربه در طراحی و </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">اجرای کارزار بازاریابی ویروسی برای </span><span lang="FA" dir="RTL">خدمات کسبوکار به مصرفکننده در ایران، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجامشده و نتایج مصاحبه با روش تحلیل محتوا بررسیشده است و با استفاده از این نتایج، چارچوب نهایی پژوهش جهت طراحی کارزارهای بازاریابی ویروسی از طریق شبکههای اجتماعی برای خدمات کسبوکار به مصرفکننده در ایران ارائهشده است.</span>https://www.aimj.ir/article_101845_faefac2df0912aad497cb27de6214f6d.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922Modeling the Factors Affecting people’s Participation in Mobile Applications Related to the Sharing Economy in Iranمدلسازی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در برنامههای کاربردی موبایل مرتبط با اقتصاد اشتراکی در ایران21022510619610.22034/aimj.2019.106196FAافسانه گلشنیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.آمنه خدیوردانشیار مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.0000-0003-4620-1409فاطمه عباسیمحقق پسادکتری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20190227One of the most important areas for developing digital technologies is sharing economy. The sharing economy facilitates the sharing of resources through IT support. ICTs have led to innovation in the provision of services, especially in today's competitive environment, and has also accelerated the development of digital systems, resulting in the development of collaborative consumption (CC). Today, many online businesses are based on a common consumption model. Given the emergence of these businesses and the potential barriers to it, it is vital to focus on the factors affecting and deterring participation. In this regard, factors affecting participation in collaborative consumption applications were first studied and then, based on the results, the factors affecting participation were prioritized from the point of view of the users and, finally, the participation model in collaborative consumption applications is provided. In this research, the statistical society consists of ordinary people and different classes of society. Data were collected through a questionnaire and analyzed using nonparametric statistical methods. Identifying the factors of participation in collaborative consumption applications in this research has been done using quantitative research method and applying descriptive survey method. After the analysis, the acceptance factors, taking into account prioritization, are economic, social, logical and environmental, respectively. In the results of this study, the partnership model for collaborative consumption applications is also presented. These results can be effective in helping to implement collaborative consumption applications and increasing people's participation.<span lang="FA" dir="RTL">امروزه اقتصاد اشتراکی </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">یکی</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">از</span> <span dir="RTL">مهمترین</span> <span dir="RTL">حوزههای</span> <span dir="RTL">رو</span> <span dir="RTL">به</span> <span dir="RTL">رشد</span> <span dir="RTL">فناوریهای</span> <span dir="RTL">دیجیتال محسوب میگردد</span></span><span>. <span lang="AR-SA" dir="RTL">در اقتصاد</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">اشتراکی،</span></span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">از طریق بسترهای نرمافزاری و برنامههای کاربردی موبایل امکان استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود فراهم میگردد. در سالهای اخیر</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">اقتصاد</span> <span dir="RTL">اشتراکی</span> <span dir="RTL">با ایجاد انطباق با نیازهای جامعه رشد و</span> <span dir="RTL">محبوبیت بالایی پیداکرده و</span> <span dir="RTL">منجر به</span> <span dir="RTL">ایجاد</span> <span dir="RTL">تحولی</span> <span dir="RTL">شگرف در</span> <span dir="RTL">دنیای کسبوکار</span> <span dir="RTL">شده</span> <span dir="RTL">است. نتیجه پژوهش حاضر که در بازه زمانی مرداد 1395 تا 1397 انجام پذیرفته، مدلی است که برای</span> <span dir="RTL">شناسایی پارامترهای مؤثر بر</span> <span dir="RTL">میزان</span> <span dir="RTL">مشارکت مردم جهت استفاده از</span> </span><span lang="FA" dir="RTL">برنامههای موبایل کاربرد دارد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> که بنا بر اطلاعات در دسترس پژوهشگر هنوز تحقیقی در این زمینه در داخل کشور صورت نگرفته است. </span><span lang="FA" dir="RTL">روششناسی تحقیق کمی از نوع پیمایش است که از</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ابزار</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">پرسشنامه</span> <span dir="RTL">برای</span> <span dir="RTL">گردآوری</span> <span dir="RTL">دادهها استفادهشده</span> <span dir="RTL">است</span></span><span>.<span lang="AR-SA" dir="RTL"> جامعه</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">آماری</span> <span dir="RTL">متشکل</span> <span dir="RTL">از</span> <span dir="RTL">اقشار</span> <span dir="RTL">مختلف</span> <span dir="RTL">شهر</span> <span dir="RTL">تهران</span> <span dir="RTL">است و از نمونهبرداری خوشهای متشکل از 396 نفر</span> <span dir="RTL">جهت</span> <span dir="RTL">استخراج</span> <span dir="RTL">مفاهیم</span> <span dir="RTL">و</span> <span dir="RTL">سنجههای</span> <span dir="RTL">نظری</span> <span dir="RTL">این</span> <span dir="RTL">پژوهش</span> <span dir="RTL">است</span></span>.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">برای</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">تحلیل</span> <span dir="RTL">دادههای</span> <span dir="RTL">گردآوریشده</span> <span dir="RTL">از</span> <span dir="RTL">انواع</span> <span dir="RTL">آزمونهای</span> <span dir="RTL">آمار</span> <span dir="RTL">استنباطی</span> <span dir="RTL">برای</span> <span dir="RTL">آزمون</span> <span dir="RTL">فرضیههای</span> <span dir="RTL">آماری</span> <span dir="RTL">و</span> <span dir="RTL">نیز</span> <span dir="RTL">آزمونهای</span> <span dir="RTL">آماری</span> <span dir="RTL">ناپارامتریک</span> <span dir="RTL">شامل</span> <span dir="RTL">آزمون</span> <span dir="RTL">فریدمن،</span> <span dir="RTL">آزمون کولموگروف</span> </span><span>–</span><span> <span lang="AR-SA" dir="RTL">اسمیرنوف،</span><span lang="AR-SA"> <span dir="RTL">آزمون</span> <span dir="RTL">خی دو آزمون</span> <span dir="RTL">اسپیرمن</span> <span dir="RTL">و</span> <span dir="RTL">آزمون</span> <span dir="RTL">منویتنی</span> <span dir="RTL">استفادهشده</span> <span dir="RTL">است</span></span>.<span lang="AR-SA" dir="RTL"> نتایج پژوهش نشان میدهد که فاکتورهای انگیزشی چون عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل کاربردی- منطقی و زیستمحیطی و فاکتورهای بازدارندهای چون عدم اعتماد و عدم تناسب فرهنگی ازجمله فاکتورهای اثرگذار بر میزان مشارکت در اپلیکیشنهای مبتنی بر مصرف تعاملی هستند.</span></span>https://www.aimj.ir/article_106196_de6b2173149c00baabaad90079e5cfa7.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84185120190922The Impact of Abuse Opportunity Structure on Abuse Intention of Information by the Mediating Role of Abuse-Positive Motivation and the Moderating Role of Personal Moralityتأثیر بستر آماده بر قصد سوءاستفاده از اطلاعات با نقش میانجی انگیزه رفتار انحرافی و نقش تعدیلکنندگی اخلاق فردی22624510658910.22034/aimj.2019.106589FAالهام نقشدانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،
اصفهان، ایران.حمیدرضا پیکریاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20190307The purpose of this study was to determine the impact of abuse opportunity structure on abuse intention of information by considering the mediating role of abuse-positive motivation and the moderating role of personal moralityinhealth insurance of Isfahan province. The present research is applied in terms of type of research and descriptive-correlative research in terms of method. The statistical population of this study was all system users of the central office of health insurance of Isfahan province, which according to the human resources unit, their number was 148 employees. According to Cochran formula, the minimum sample size of 107 persons was obtained for answering the questions of the questionnaire. After collecting the questionnaires, 104 questionnaires were used. Random sampling method was used. The questionnaire was adopted and adapted from published sources and the items were based on 5 point Likert scale. The face validity was confirmed by a number of respondents and its content validity was confirmed by a group of management professors. Confirmatory factor analysis was used to verify the validity of the construct. To determine reliability, Cronbach’s alpha coefficient was calculated using the Smart-PLS software, which calculated more than 0.7. The findings of the research indicated that although the impact of abuse opportunity structure on abuse intention and the moderating role of morality in the relationship in this relationship were not supported, the impact of abuse opportunity structure on abuse-positiveaffect (t=3.09, p < 0.01) and the impact of abuse-positiveaffect on abuse intention (t=2.7, p < 0.01) were statistically supported. Moreover, the moderating role of morality in the relationship between abuse-positiveaffect and abuse intention was supported (t=2.07, p < 0.05).با ورود سیستمهای اطلاعاتی به سازمانها و وابستگی بسیاری از فعالیتهای سازمانی به این سیستمها، حوزه جدید در رفتار انحرافی کارمندان تعریف شد و آن، رفتار انحرافی کارمندان در حوزه اطلاعات و سیستمهای سازمانی است. هدفازاینپژوهش، تعیینتأثیر بستر آماده بر قصد سوءاستفاده از اطلاعات با نقش میانجی انگیزه رفتار انحرافی و نقش تعدیلکنندگی اخلاق فردی در اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان است. تحقیق حاضر ازلحاظ نوع تحقیقات کاربردی با رویکرد توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کلیه کاربران سیستم دفتر مرکزی اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان بودند که با توجه به آمار واحد منابع انسانی تعداد 148 نفر بودند که طبق فرمول کوکران حداقل حجم نمونه 107 نفر تعیین شد و نهایتاً با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 104 پرسشنامه قابلاستفاده جمعآوری گردید. برایگردآوریدادههاازابزارپرسشنامه بومیسازی شدهاستفادهشد که روایی صوری آنها مورد تأیید تعدادی از پاسخگویان قرار گرفت و روایی محتوایی آن به تأیید جمعی از اساتید مدیریت رسید. همچنین جهت بررسی اعتبار سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرمافزارSmartPLS <strong> </strong>که مقدار آلفای کرونباخ بیش از 7/0 محاسبه شد. یافتههایپژوهشحاکیازآنبودکهتأثیر بستر آماده برای سوءاستفاده بر قصد سوءاستفاده از اطلاعات و نقش تعدیل گر اخلاق فردی در این رابطه مورد تأیید قرار نگرفت؛ ولی تأثیر بستر آماده بر انگیزه رفتار انحرافی و تأثیر انگیزه رفتار انحرافی بر قصد سوءاستفاده تأیید شد. همچنین نقش تعدیل گر اخلاق فردی در رابطه بین انگیزه رفتار انحرافی و قصد سوءاستفاده مورد تأیید قرار گرفت. نتایج مبین این نکته است که جهت مدیریت و کاهش رفتار انحرافی کارمندان در خصوص سیستمهای اطلاعاتی سازمانی، کنترل بستر آماده و انگیزه کارمندان در خصوص بروز رفتار مذکور از اهمیت ویژهای برخوردار است.https://www.aimj.ir/article_106589_982b03eabecbd64769b7073f8c8c3292.pdf