انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Designing the Knowledge Center of the Central Bank of the Islamic Republic of Iranطراحی الگوی مرکز دانش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران12314744310.22034/aimj.2022.147443FAفاطمه خوشنوددانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‎شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،
تهران، ایراننجلا حریریدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفهیمه باب الحوائجیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد حسن زادهاستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20210620The purpose of this study is to provide a conceptual model for designing the knowledge center of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. The present study was conducted by two Delphi methods, analytical survey. The instrument used was a researcher-made questionnaire for Delphi method and analytical survey and the statistical population studied in the Delphi section of 15 experts in the fields of banking, economics, software and network regarding the knowledge center, 270 managers and experts of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. They were analytical in the survey section. Descriptive statistics was used to analyze the statistical data in the descriptive section and structural equations and partial least squares (PLS-SEM) were used for inferential statistics. Regarding the effective components in establishing a knowledge center in the central bank, it shows that the priority of knowledge audit components with an average of 6.85, organizational standards with an average of 6.00, human resources with an average of 5.74, knowledge resources with an average of 5.66, hardware and software facilities with an average of 5.35, Security with an average of 4.30, strategic plan with an average of 4.26, interaction and communication with an average of 3.89 and network infrastructure with an average of 2.96 have the most impact. The results showed that what is important from the perspective of panel members and experts and experts of the Central Bank and include the primary priorities is the audit of knowledge and content, organization and human resources. The most important factor from the experts' point of view is the existence of knowledge audit in the central bank organization. This means drawing a knowledge map in this organization and locating overt and covert knowledge in the organization and defining missions, goals and users and assessing the knowledge needs of managers, employees and users inside and outside the organization and ... .هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی مفهومی طراحی مرکز دانش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر با دو روش دلفی و پیمایشی تحلیلی انجام گرفت. ابزار استفاده<strong><em></em></strong>شده، پرسشنامه محقق<strong><em></em></strong>ساخته برای روش دلفی و پیمایشی تحلیلی و جامعه آماری مورد مطالعه در بخش دلفی، 15 نفر از خبرگان در حوزههای بانکداری، اقتصاد، نرمافزار و شبکه در خصوص مرکز دانش و 270 نفر از مدیران و کارشناسان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش پیمایشی تحلیلی بودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری در بخش توصیفی، از آمار توصیفی و برای آمار استنباطی، از روش معادلات ساختاری و مدلسازی حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. مؤلفههای مؤثر در ایجاد مرکز دانش در بانک مرکزی نشان میدهد که به<strong><em></em></strong>ترتیب اولویت مؤلفههای ممیزی دانش با میانگین 85/6، استانداردهای سازماندهی با میانگین 00/6، منابع انسانی با میانگین 74/5، منابع دانشی با میانگین 66/5، امکانات سختافزاری و نرمافزاری با میانگین 35/5، امنیت با میانگین 30/4، برنامه راهبردی با میانگین 26/4، تعامل و ارتباطات با میانگین 89/3 و زیرساختهای شبکه با میانگین 96/2 بیشترین تأثیر را دارند. آنچه از دیدگاه متخصصان اعضای پانل، متخصصان و کارشناسان بانک مرکزی دارای اهمیت بوده و اولویتهای اولیه را در بر میگیرد، ممیزی دانش و محتوا، سازماندهی و منابع انسانی هستند. مهمترین عامل از دیدگاه متخصصان، وجود ممیزی دانش در سازمان بانک مرکزی است. این، به<strong><em></em></strong>معنای ترسیم نقشه دانش در این سازمان و مکانیابی دانش آشکار و پنهان در سازمان و تعریف مأموریتها، اهداف و کاربران و نیازسنجی دانشی مدیران و کارکنان و کاربران داخل سازمان و خارج سازمان و... است.https://www.aimj.ir/article_147443_890470bf077736f72add9ffb54fa3bc4.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Design a Blockchain-based Service Level Agreement Smart Model by Using Grounded Theoryطراحی مدل هوشمندسازی سطح خدمات توافقشده مبتنی بر بلاکچین با استفاده از نظریه دادهبنیاد244814682810.22034/aimj.2022.146828FAزهرا مریدیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران0000-0002-3777-3491سید علیرضا موسویاستادیار، گروه حسابداری و مدیریت، دانشکده مدیریت واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد
اسلامی، فیروزآباد، ایران0000-0001-5495-6444عباس طلوعی اشلقیاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-3582-4934رؤیا سلطانیاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران0000-0002-1473-5337Journal Article20210828Service level agreement is an obligation between the service provider and the customer in which specific aspects of service, quality, availability and responsibilities are agreed between the service provider and the service user. A smart contract is a computer transaction protocol that enforces the terms of a contract. The purpose of this study is to design a model of blockchain-based agreed service level intelligence using data foundation theory. This research was conducted based on the data theory of the Cholera Foundation with a qualitative-quantitative approach. The method of data collection in the qualitative section is in-depth interview and the interview texts were analyzed in three stages of open, axial and selective coding. Atlas software was used to analyze the data. The sampling method is snowball. 13 interviews were conducted with experts in the field of information and communication saturation technology. In the quantitative part of the statistical population, knowledge-based companies active in the field of information and communication technology were determined and based on the structural equation model method, a sample size of 160 people was selected. For quantitative validation of the model, structural equation modeling method was used. In the qualitative section, determining causal, context, strategy, intervention and consequences of designing the service level agreement model was performed and in the quantitative part, the effect of causal conditions on the main phenomenon was 0.618, the effect of the main phenomenon on the strategy was equal to 0.589 0. The effect of underlying conditions on strategy was 0.543, the effect of interventional conditions on strategy was equal to 0.413 and the effect of strategy on outcome was calculated equal to 0.676. In the qualitative part, the resulting research was based on the design of a new model of service level agreement based on data theory and in the quantitative part, the standard coefficient of the components of the model was confirmed.توافق سطح خدمات، تعهدی بین ارائهدهنده خدمات و مشتری است که در آن بر جنبههای خاصی از خدمات، کیفیت، در دسترس بودن و مسئولیتها بین ارائهدهنده خدمات و کاربر خدمت توافق میشود. قرارداد هوشمند یک پروتکل معامله کامپیوتری است که شرایط قرارداد را اجرا میکند. هدف این پژوهش، طراحی مدل هوشمندسازی سطح خدمات توافقشده مبتنی بر بلاکچین با استفاده از نظریه دادهبنیاد است. این پژوهش بر اساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد کیفی ـ کمی انجام شد. روش جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق بوده و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیودا استفاده شد. روش نمونهگیری از نوع گلوله برفی است که در مجموع با انجام 13 مصاحبه با خبرگان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشباع حاصل شد. در بخش کمی جامعه آماری شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تعیین شد و به استناد روش مدل معادلات ساختاری حجم نمونه 160 نفر انتخاب شدند. برای اعتبارسنجی کمی مدل، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی تعیین عوامل علی، زمینهای، راهبرد، مداخلهگر و پیامدهای حاصل از طراحی مدل توافق سطح خدمات انجام شد و در بخش کمی نیز، میزان تأثیر شرایط علی بر پدیده اصلی برابر با 618/0، میزان تأثیر پدیده اصلی بر راهبرد برابر با 589/0، میزان تأثیر شرایط زمینهای بر راهبرد برابر با 543/0، میزان تأثیر شرایط مداخلهگر بر راهبرد برابر با 413/0 و میزان تأثیر راهبرد بر پیامد برابر با 676/0 محاسبه شد. در بخش کیفی، پژوهش به طراحی مدل هوشمندسازی سطح خدمات توافقشده مبتنی بر بلاکچین با استفاده از نظریه دادهبنیاد منتج شد و در بخش کمی نیز معناداری و ضریب استاندارد اجزای مدل تأیید شدند.https://www.aimj.ir/article_146828_52b9cc7b43f3d8f0a80a7e0fdb86690c.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Typology of Failure Factors for Technological Start-ups in Information and Communication Technology (ICT) Sectorگونهشناسی عوامل شکست کسبوکارهای نوپای فناورانه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)497415621410.22034/aimj.2022.156214FAساجده مختاری حسنآباددانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات،
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-0651-4996سعید شوال پوراستادیار، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران،
تهران، ایران0000-0001-8632-3975مهرداد حسینی شکیباستادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران0000-0003-1243-2559Journal Article20211027The importance of information and communication technology (ICT) start-ups in economic, social and entrepreneurial development, as well as their extensive uses in various industries and sectors, has led to their welcome and support. On the other hand, their failure rate is very high and makes it difficult for supporters and funders to predict their future success. Therefore, considering the distinct conditions and high rate of technological developments of the ICT industry compared to other sectors and its high share of GDP, the purpose of this study, is to identify the local failure factors of ICT start-ups by interviewing experts and practitioners.This article is an applied, qualitative and quantitative research based on inductive approach which extracted failure factors using qualitative thematic analysis with MAXQDA software and then, these factors were ranked by using the fuzzy best-worst method through Excel and Lingo softwares.The basic themes extracted from the text of the interviews were classified into fourteen organizing themes and three global themes: internal factors of the start-up, near environmental factors and distant environmental factors. The results showed that the start-up internal factors, close and distant environment have the greatest impact on the failure of ICT start-up, respectively. The entrepreneurial team and the government were also recognized as the most important internal and external factors for the start-ups failure. From the point of view of all experts, an entrepreneurial team with complementary specialties and different capabilities can overcome all the challenges of the business development path. In their view, the government should play proper governance role, including regulation and enacting new laws in this area.<br /> اهمیت کسبوکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در توسعه اقتصادی، اجتماعی و کارآفرینی و همچنین کاربرد و نقش زیربنایی خدمات و محصولات آنها در توسعه سایر صنایع، موجب استقبال و حمایت از آنها شده است. از سوی دیگر، درصد شکست آنها بسیار زیاد است و پیشبینی موفقیت آتی آنها توسط حامیان و سرمایهگذاران را دشوار میکند. از این رو، هدف این مقاله با توجه به شرایط متمایز و میزان افزایش تحولات فناورانه صنعت فاوا در مقایسه با سایر بخشها و سهم بزرگ آن از تولید ناخالص داخلی، شناسایی مجموعه عوامل بومی شکست کسبوکارهای نوپای فاوا توسط مصاحبه با خبرگان و فعالان این حوزه است. مقاله حاضر، یک پژوهش کاربردی، کیفی و کمّی و مبتنی بر رویکرد استقرایی است که عوامل شکست با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و به کمک نرمافزار مکسکیودا احصا شده و با استفاده از روش بهترین ـ بدترین فازی با استفاده از نرمافزارهای اکسل و لینگو رتبهبندی شد. مضامین پایه مستخرج از متن مصاحبهها در قالب چهارده مضمون سازماندهنده و سه مضمون فراگیر عوامل داخلی شرکت نوپا، عوامل محیط نزدیک و عوامل محیط دور طبقهبندی شدند. بر اساس نتایج پژوهش، بهترتیب، عوامل داخلی کسبوکار، محیط نزدیک و محیط دور، بر شکست کسبوکارهای نوپای فاوا بیشترین تأثیر را دارند. تیم کارآفرین و دولت نیز از عوامل مهم داخلی و خارجی شکست کسبوکارهای نوپا شناخته شدند. از دید تمام خبرگان، تیم کارآفرین دارای تخصصهای مکمل و توانمندیهای مختلف میتواند بر تمام مشکلات مسیر توسعه کسبوکار غلبه کند. از نظر آنها دولت میبایست به ایفای صحیح نقش حاکمیتی اعم از تنظیمگری و وضع قوانین جدید در این حوزه بپردازد.https://www.aimj.ir/article_156214_8858fb0043b4fed8fb580d3453ade823.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Investigating the Effect of Digital Literacy on the Acceptance of E-government Services with the Moderating Role of Information Technology Infrastructureبررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک با نقش تعدیلگری زیرساخت فناوری اطلاعات759815621910.22034/aimj.2022.156219FAفاطمه مالکی طبسدانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان،
زاهدان، ایراننورمحمد یعقوبیاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانمهری رجائیاستادیار، گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20211203Understanding and influencing the variables affecting the acceptance of e-government services is crucial because the acceptance of e-government by citizens will bring many benefits to society, including transparency and accountability, and provide the basis for the distribution of government services directly and around the clock. Will provide on all days of the week. In this regard, the present study investigated the effect of digital literacy on the acceptance of e-government services with the moderating role of information technology infrastructure. The research is applied in terms of purpose and in terms of data collection, it is a descriptive research and in the field of field studies. In terms of the relationship between research variables is of correlation type. The results showed that digital literacy has a positive and significant effect on the acceptance of e-government services by 43% and in this regard the IT infrastructure has a positive moderating role to the extent 40% has it. Also, in the sub-hypotheses, the effect of digital competence, digital usage and digital transmission on the acceptance of e-government services is positive and significant.درک و تأثیرگذاری متغیرهای مؤثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از اهمیت حیاتی برخوردار است. زیرا، پذیرش دولت الکترونیک توسط شهروندان، برای جامعه مزایای متعددی از جمله شفافسازی و پاسخگویی به ارمغان خواهد آورد و زمینه ارائه توزیع خدمات دولتی را بهطور مستقیم و شبانهروزی در تمام روزهای هفته فراهم خواهد کرد. در این راستا، در پژوهش حاضر تأثیر سواد دیجیتالی بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک با نقش تعدیلگری زیرساخت فناوری اطلاعات بررسی شده است. پژوهش حاضر از شاخه مطالعات میدانی و از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. همچنین، از لحاظ هدف، کاربردی و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع همبستگی است. نتایج پژوهش نشان داد که سواد دیجیتالی بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک به میزان 43 درصد تأثیری مثبت و معنادار دارد و در این رابطه، زیرساخت فناوری اطلاعات با نقش تعدیلگری مثبت، به مقدار 40 درصد تأثیر میگذارد. همچنین، در فرضیههای فرعی، تأثیر شایستگی دیجیتالی، کاربری دیجیتالی و انتقال دیجیتالی بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک مثبت و معنادار است.https://www.aimj.ir/article_156219_693e6347dcd0296af30346772577f974.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Information Policy-making for Public Libraries in the Process of Globalizationسیاستگذاری اطلاعاتی برای کتابخانههای عمومی در فرایند جهانیشدن9911415655310.22034/aimj.2022.156553FAفریبرز درودیاستادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایرانطاهره فیروزآبادیکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی، نهاد کتابخانه‏های
عمومی کشور، کرمان، ایرانJournal Article20211214The purpose of research is to inform information policy of public libraries in economic, political and cultural dimensions in the process of globalization. The research method is survey-analytical. The research tool is a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study is all undergraduate students of Islamic Azad University, Kerman branch 3862 people. Sampling is by stratified random method. The sample size according to Cochran's formula is 350 people. The findings show that public libraries need to make policies in economic, political and cultural dimensions to tailor their programs to globalization strategies. Doing specialized work plays an important role in strengthening the ability to keep up with globalization Activities such as: holding specialized workshops, strengthening cultural beliefs, using information and communication technologies, using databases, organizing specialized information, strengthening the foundations of democracy, Interaction with the media, citizen participation, interaction with society And family, better familiarity with social media, environmental issues, cultural programs, expanding social collaborations, producing subject bibliographies, regional union-catalogs, copyright agreements, using smart technology tools, and educating librarians and information professionals play an important role in globalization programs of public libraries. The results showed that globalization is a multidimensional phenomenon; Globalization affects many aspects of human life. Numerous aspects of globalization are broadly based on three dimensions: economic, political, and cultural. In this study, it was found that all dimensions of globalization are above average.پژوهش حاضر با هدف بررسی سیاستگذاری اطلاعاتی کتابخانههای عمومی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در فرایند جهانیشدن اجرا شده است. روش پژوهش، پیمایشی ـ تحلیلی و ابزار آن پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی کرمان و آشنا به فعالیت کتابخانه به تعداد 3862 نفر است که از بین آنها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران 350 نفر برای حجم نمونه انتخاب شد. بر اساس یافتهها، کتابخانههای عمومی برای سیاستگذاری در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به تنظیم برنامههای خود متناسب با راهبردهای جهانی شدن نیاز دارند. انجام کارهای تخصصی در تقویت توانایی همگامی با جهانی شدن نقش مهمی دارد. کارهایی مانند برگزاری کارگاههای تخصصی، تقویت باورهای فرهنگی، استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی، سازماندهی اطلاعات تخصصی، تقویت پایههای دموکراسی، تعامل با رسانهها، مشارکت شهروندان، تعامل با جامعه و خانواده، آشنایی بهتر با شبکههای اجتماعی، مسائل زیستمحیطی، برنامههای فرهنگی، گسترش همکاریهای اجتماعی، تولید کتابشناسیهای موضوعی، فهرستگانهای منطقهای، تفاهمنامههای حق مؤلف، استفاده از ابزارهای فناوری هوشمند و آموزش کتابداران و متخصصان علم، در برنامههای جهانی شدن کتابخانههای عمومی نقش مهمی دارد. نتایج پژوهش نشان داد که جهانی شدن پدیدهای چندبُعدی است و ابعاد متعددی از زندگی بشر را تحتتأثیر خود قرار میدهد. جنبههای متعدد جهانی شدن، در یک دیدگاه کلان بر سه بُعد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مبتنی است. در این پژوهش مشخص شد که تمامی ابعاد جهانی شدن از حد متوسط بالاتر هستند. از این رو، کتابخانهها شرایط مناسبی برای هماهنگی با فرایند جهانی شدن دارند.https://www.aimj.ir/article_156553_dc13fee3d0e23a38877db4be589abd01.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Evaluation of Ghostwriting of Academic Texts from the Perspective of Intellectual Property Standards in Iranارزیابی سایهنویسی متون دانشگاهی از منظر موازین مالکیت فکری در ایران11513915820110.22034/aimj.2022.158201FAصفر بیگ زادهاستادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری
اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایرانJournal Article20220422Scientific miscoduct is an acute problem in the research environment of the country, which has different species such as plagiarism and ghostwriting. Ghostwriting has expanded dramatically in Iran in recent years and has been accused by numerous individuals from various groups, from academics to clerics.
This has particularly alarmed academic and scientific institutions in Iran and has led iran's legislator to pass the Prevention and Coping of Academic Fraud in the Preparation of Academic Texts Act (2017), despite some intellectual property laws, such as the Protection of The Rights of Authors and Composers Act (1969). But is ghostwriting actually an academic problem, and can national regulations in Iran, including the fore-looking Acts, counter ghostwriting and prevent it? Or at least stop its growth? In this study, by referring to library and legal documents, the literature of the subject has been investigated as much as possible and then, according to the criteria of intellectual property, and the valid regulations in Iran, based on analytical-descriptive method, while providing a legal definition of ghostwriting, different aspects of this research misconduct have been explained and legal answers to the questions have been given. The study showed that contrary to the provisions of Note 5 of the Prevention and Coping of Fraud in the Preparation of Scientific Works Act (2017), measures such as editing, research collaboration or translation, which have been considered as exceptions to ghostwriting and scientific misconduct, can be precisely the example of ghostwriting and therefore, this Act cannot prevent ghostwriting in practice. Also, the difference between scientific misconduct in the Protection of The Rights of Authors, Composers and Artists Act (1969) with what is seen in the Prevention and Coping of Fraud in the Preparation of Scientific Works Act (2017) was explained from a legal perspective and at the end of the article, according to the findings of the study, some suggestions have been presented for preventing and countering ghostwriting.بدرفتاری علمی، در فضای پژوهش کشور مشکلی حاد شمرده میشود که گونههای مختلفی مانند سرقت علمی و سایهنویسی دارد. در سالهای اخیر، سایهنویسی در ایران گسترش چشمگیری یافته و اشخاص متعدد در گروههای مختلف، از دانشگاهیان تا روحانیان، به آن متهم شدهاند. همین موضوع، زمینه نگرانی نهادهای دانشگاهی و علمی در ایران شده و بهرغم وجود برخی قوانین مرتبط با مالکیت فکری، همچون قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، قانونگذاران ایران را به تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در تهیه متون دانشگاهی واداشته است. اما آیا بهواقع سایهنویسی، مشکل دانشگاهی است و آیا مقررات ملی در ایران، از جمله قانون پیشگفته، میتواند با سایهنویسی مقابله و از بروز آن پیشگیری کند یا دستکم مانع رشد آن شود؟ در پژوهش حاضر، با رجوع به اسناد کتابخانهای و قانونی، ادبیات موضوع در حد امکان بررسی شد. آنگاه با توجه به موازین مالکیت فکری و مقررات معتبر کنونی در ایران، بر پایه روش تحلیلی ـ توصیفی، ضمن ارائه تعریف حقوقی از سایهنویسی، جنبههای مختلف این بدرفتاری پژوهشی تبیین شده و به پرسشهای مطرحشده در این خصوص، پاسخی حقوقی داده شد. بررسی انجامشده نشان داد که برخلاف مفاد تبصره 5 قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی (مصوب 1396)، اقدامهایی همچون ویراستاری، همکاری پژوهشی یا ترجمه که در این قانون، بهعنوان استثناهای سایهنویسی و بدرفتاری علمی تلقی شده است، نیز مصداق سایهنویسی دارد، به همین دلیل، این قانون در عمل، قادر نیست که از بروز سایهنویسی جلوگیری کند. همچنین، تفاوت بدرفتاری علمی در قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان (1348) با آنچه در قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی (مصوب 1396) وجود دارد، از دیدگاه حقوقی تبیین شد. در پایان مقاله نیز با توجه به یافتههای بررسی، پیشنهادهایی برای پیشگیری و مقابله با سایهنویسی ارائه شد.https://www.aimj.ir/article_158201_48b359162dce7a7b56ce1a6c03b1048b.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220A Framework for Securing Information Technology Infrastructure Library Processes in the Internet of Thing Environmentچارچوبی برای امنیت فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات در محیط اینترنت اشیا14016315922810.22034/aimj.2022.159228FAاکرم قنائیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،
قزوین، ایرانمحمدرضا ثنائیاستادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانجواد محرابیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانJournal Article20220209Security of information technology infrastructure library processes needs to provide intelligent solutions to advance goals and prevent vulnerabilities, given the stimuli in the IoT environment. To ensure security, proper management is needed to maximize security levels so that complex paths can be eliminated, performance improved, the information technology infrastructure library process structure optimized, and ultimately the goals achieved. The present study is based on a detailed analysis of relationships, manual and systematic models by studying the security of research achievements in three categories: free, academic and organizational. We consider the probability of attacks in processes in four areas and three general modules, specific, propagation by analyzing security scenarios and with maximum levels in the simulation model. Also, the maximum levels in the case study are dedicated security module in free category 10, academic category 23, organizational category 14 and in publication security module, 24 levels for journal and 8 levels for conference. In determining the probability of an attack occurring, probabilities that are negligible and close to zero are eliminated. Then, based on the available information, a simulation model is presented, parameter change testing and calibration are performed, and the best possible values are determined in accordance with the data. This research tries to create security by estimating the effect of limit states in processes by simulation by providing manual and systematic models. It also provides optimization of possible changes for change management (parameter change testing and calibration) and enables managers to make decisions without inducing risk, cost and time according to existing scenarios.امنیت فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات با توجه به محرکهای موجود در محیط اینترنت اشیا به راهکارهای هوشمندانه برای پیشبرد اهداف و جلوگیری از آسیبپذیریها نیاز دارد. برای تأمین امنیت و به حداکثر رساندن سطوح امنیتی، به مدیریت مناسب نیاز است تا بتوان مسیرهای پیچیده را حذف کرد، عملکرد را بهبود بخشید، ساختار فرایندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات را بهینه و در نهایت، اهداف را در دسترس کرد. پژوهش حاضر بر اساس تجزیهوتحلیل دقیق روابط، مدلهای دستی و سیستماتیک با بررسی امنیت دستاوردهای پژوهشی در سه دسته آزاد، دانشگاهی و سازمانی ارائه میشود. احتمال رخداد حملات در فرایندها در چهار ناحیه و سه ماژول عمومی، اختصاصی، انتشار با تحلیل سناریوهای امنیتی و با سطوح حداکثری در مدل شبیهسازی لحاظ میشوند. سطوح حداکثری در مطالعه موردی، ماژول امنیتی اختصاصی در دسته آزاد 10، دسته دانشگاهی 23، دسته سازمانی 14 و در ماژول امنیتی انتشار، 24 سطح برای ژورنال و 8 سطح برای کنفرانس در نظر گرفته میشوند. در تعیین احتمال رخداد حملات، احتمالاتی که میتوان از آنها چشمپوشی کرد و به صفر نزدیک هستند، حذف میشوند. بقیه موارد به انضمام معادلات، پارامترها، سطوح و جریانها در مدل کلی لحاظ میشوند. در ادامه، بر پایه اطلاعات موجود، مدل شبیهسازی ارائه میشود، آزمایشهای تغییر پارامتر و کالیبراسیون انجام شده و بهترین مقادیر ممکن متناسب با دادهها نیز مشخص میشوند. این پژوهش با ارائه مدلهای دستی و سیستماتیک سعی در ایجاد امنیت با تخمین تأثیر حالات حدی در فرایندها بهوسیله شبیهسازی دارد. همچنین بهینهسازی تغییرات احتمالی برای مدیریت تغییر را فراهم آورده (آزمایش تغییر پارامتر و کالیبراسیون) و مدیران را به اخذ تصمیمهای بدون القای ریسک، هزینه و زمان با توجه به سناریوهای موجود قادر میکند.https://www.aimj.ir/article_159228_acc407eb6a8663d9451a7de850325ce2.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Optimizing the Library Site for Search Engines through Augmented Reality Technologyبهینهسازی سایت کتابخانه برای موتورهای جستوجو از طریق فناوری واقعیت افزوده16418115922910.22034/aimj.2022.159229FAمهشید التماسیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمعصومه التماسیکارشناس ارزشیابی مراکز تحقیقاتی، معاونت تحقیقات وزارت بهداشت،
درمان و آموزش پزشکیJournal Article20220522The aim of this study was to investigate the effectiveness of using augmented reality technology in the specialized library website on improving the SEO of the library site. The research is considered as an applied-developmental research. Question 1 using library studies and quantitative content analysis (Two automatic analysis tools "SEO timer" and "SEO check-up site" were played), question 2, survey and questionnaire, question 3, experimental survey, pre-test and post-test. First, 12 components were extracted as the main components of library SEO. In the second stage, 7 main components of augmented reality content were identified and then a library was selected to test the impact of augmented reality content on SEO. The result of using augmented reality on its visibility showed that the library site's ranking in Google retrieval has improved by an average of 60% in one month (without major advertisements and notifications), which can be based on two components: the number of visitors with an increase of approximately 98 % And the duration of users' presence on the site should be justified by an approximate increase of 120%. According to SEO experts and augmented reality experts and librarians, the use of augmented reality technology can be effective in improving some SEO-related items, and the test of establishing augmented reality-based content on the library's website also showed that google rank of library site improved by 60%.هدف این پژوهش، بررسی میزان اثرگذاری استفاده از فناوری واقعیت افزوده در وبسایت کتابخانه دانشگاهی بر بهبود سئوی سایت کتابخانه است. این پژوهش، در زمره پژوهشهای کاربردی ـ توسعهای قرار میگیرد. برای پاسخ به پرسش نخست پژوهش، از روش مطالعات کتابخانهای و تحلیل محتوای کمّی استفاده شد. برای پاسخ به پرسش دوم، از روش پیمایشی و پرسشنامه و برای پاسخ به پرسش سوم، از پیمایش تجربی، پیشآزمون و پسآزمون بهره برده شد. ابتدا 12 مؤلفه بهعنوان مؤلفههای اصلی سئوی سایتهای کتابخانهای، از مطالعه متون استخراج شد. در مرحله دوم، 7 مؤلفه اصلی تأثیرپذیر، از محتوای واقعیت افزوده تعیین شد و برای آزمودن میزان تأثیر محتوای واقعیت افزوده بر سئو، کتابخانهای انتخاب شد. نتیجه استفاده از واقعیت افزوده بر رؤیتپذیری آن، نشان داد که رتبه سایت کتابخانه منتخب، در بازیابی گوگل در مدت یک ماه، بهطور متوسط (بدون تبلیغ و اطلاعرسانیهای عمده) 60 درصد بهبود داشته است که میتواند بر اساس دو مؤلفه تعداد بازدیدکنندگان با افزایش تقریبی 98 درصد و مدت زمان حضور کاربران در سایت با افزایش تقریبی 120 درصد توجیه شود. آزمایش استقرار محتوای مبتنی بر واقعیت افزوده نیز در وبسایت کتابخانه نشان داد که رتبه گوگل سایت کتابخانه به میزان 60 درصد بهبود پیدا کرده است.https://www.aimj.ir/article_159229_52593b8d0d22417863b3a8bf576c76cd.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Evaluating the Role of Information System Capabilities in Achieving the Performance of Project-based Organizationsارزیابی نقش قابلیتهای سیستم اطلاعاتی در حصول عملکرد سازمانهای پروژهمحور18220515923110.22034/aimj.2022.159231FAیاسر گلدوستاستادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانکامران فیضیاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،
تهران، ایرانسعید صادقی دروازهکارشناس ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدرضا کاهنکارشناس ارشد، گروه مدیریت صنعتی، مؤسسه آموزش عالی نور طوبی، تهران، ایرانJournal Article20220130Despite the research on evaluating the role of information system capabilities on organizational performance, the mechanism of this impact is still neglected, especially in the context of project-based organizations. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of information system capabilities in achieving organizational performance by evaluating the mediating role of business process performance and decision-making performance in project-based organizations. The target population of the present study is all companies supplying auto parts and based on the sampling, the research questionnaire was distributed among 108 managers of the mentioned companies. The research hypotheses were tested using structural equation modeling and partial least squares method. The results showed that information system capability had a positive and significant effect on decision making performance and decision-making performance had a positive and significant effect on business process performance. The analysis also showed that decision-making performance played a mediating role in the relationship between information system capabilities and business process performance, as well as in relation to these capabilities and organizational performance. Finally, the findings confirmed the mediating role of decision-making performance and business process performance in the relationship between information system capabilities and organizational performance.با وجود پژوهشهای انجامشده در خصوص ارزیابی نقش قابلیتهای سیستم اطلاعاتی بر عملکرد سازمان، سازوکار این تأثیرگذاری، بهویژه در بستر سازمانهای پروژهمحور، همچنان مغفول مانده است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش قابلیتهای سیستم اطلاعاتی در حصول عملکرد سازمانی با ارزیابی نقش میانجی عملکرد فرایند کسبوکار و عملکرد تصمیمگیری در سازمانهای پروژهمحور است. جامعه هدف پژوهش حاضر، کلیه شرکتهای تأمینکننده قطعات خودرو است و پرسشنامه پژوهش، بر پایه نمونهگیری انجامشده میان 108 نفر از مدیران شرکتهای نامبرده توزیع شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی آزمون شدند. نتایج نشان دادند که قابلیتهای سیستم اطلاعاتی بر عملکرد تصمیمگیری، تأثیر مثبت و معناداری داشتند و عملکرد تصمیمگیری نیز بهطور مثبت و معناداری بر عملکرد فرایند کسبوکار تأثیرگذار بود. همچنین تحلیلها بیانگر آن بود که عملکرد تصمیمگیری در رابطه میان قابلیتهای سیستم اطلاعاتی و عملکرد فرایند کسبوکار و نیز در رابطه قابلیتهای بیانشده و عملکرد سازمان نقشی میانجی داشت و در نهایت، یافتهها مؤید نقش میانجی عملکرد تصمیمگیری و عملکرد فرایند کسبوکار در رابطه میان قابلیتهای سیستم اطلاعاتی و عملکرد سازمان بود.https://www.aimj.ir/article_159231_272fdc52bde3b4421358bedfc4ba8809.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Improve Technical Support for Customers of Widely used Systems of the Iranian Institute of Information Science and Technology (IranDoc)بهبود پشتیبانیِ فنی از مشتریانِ سامانههایِ پُرکاربرد پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران20622815955210.22034/aimj.2022.159552FAفرهاد شیرانیاستادیار،گروه تجارت الکترونیک، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک).
تهران، ایراننسا رضاییکارشناس ارشد ، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک). تهران، ایرانمحمدهادی شیرانیکارشناس ارشد، گروه MBA، دانشگاه esade، بارسلونا، اسپانیاJournal Article20220609<span style="font-size: 10.0pt; line-height: 120%; font-style: normal;">Identify the current status of technical support for users who use the Iranian Scientific Database (Ganj), the National System for Registering Dissertations, Theses, and Proposals (Registration), the Research Background System, and the Client System of the Iranian Institute of Information Science and Technology (IranDoc) in order to Providing solutions to improve it is one of the basic needs of Irandac to protect users by providing technical support services to leading organizations in the field of information technology in the country. These four systems are one of the most widely used and important systems of Irandak in providing services to the scientific community, especially the university community of the country, and many users use the services of these systems. The available information indicates that Irandac needs to use more efficient methods to provide technical support services to users of these systems. This study has reviewed and documented existing methods of user support, has provided solutions to improve support services.</span>شناسایی وضعیت موجود پشتیبانی فنی از کاربرانی که از پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، سامانه ملی ثبت پایاننامه، رساله و پیشنهاده (ثبت)، سامانه پیشینه پژوهش و سامانه همانندجو پژوهشگاه علوم و فناری اطلاعات ایران (ایرانداک) استفاده میکنند، بهمنظور ارائه راهکارهایی برای بهبود آن از نیازهای اساسی ایرانداک برای حفظ کاربران از راه ارائه خدمات پشتیبانی فنی همسطح سازمانهای پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات در کشور است. این چهار سامانه، از سامانههای پُرکاربرد و مهم ایرانداک در ارائه خدمت به جامعه علمی و به<strong></strong>ویژه جامعه دانشگاهی کشور هستند و کاربران بسیاری از خدمات این سامانهها استفاده میکنند. اطلاعات موجود نشان میدهد که ایرانداک برای ارائه خدمات پشتیبانی فنی به کاربران این سامانهها، به بهکارگیری روشهای کارآمدتری نیاز دارد. این پژوهش، با بررسی و مستندسازی روشهای موجود پشتیبانی کاربران، راهکارهایی برای بهبود خدمات پشتیبانی ارائه کرده است.https://www.aimj.ir/article_159552_425fa2a6bcb8ee7c17b3865e5aa1e82a.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Identifying the Elements of the Niche Platform Business Model (Study Case: Iran's Sport Fishing Platform)شناسایی اجزای مدل کسبوکار پلتفرمهای گوشهای (مورد مطالعه: پلتفرم ماهیگیری ورزشی ایران)22924715955610.22034/aimj.2022.159556FAسمیه لبافیاستادیار، گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی اطلاعات، پژوهشکده جامعه و اطلاعات،
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایرانیوسف خجیراستادیار، گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایرانمصطفی صباغیکارشناس ارشد، گروه مدیریت رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایرانهادی مقدم زادهدکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220426"Sport fishing" or "Recreational fishing" is a highly profitable hobby and sport, and Iran has high capabilities to do it. researchers believes that all the stakeholders can be gathered together by launching a platform, and by creating "Value network" of sport fishing. this can provide the necessary information for manager of this field, leads to improving the knowledge and skills of fishers, preserving natural resources and protecting aquatic resources and develop entrepreneurship. Therefore, this study tried to design the business model of "Iranian sports fishing platform". This research is based on Osterwalder’s "Business model canvas", and the "Delphi" method. researchers got the initial idea of the potential elements of nine parts of the Osterwalder’s canvas by surveying four of the world's foremost sport fishing platforms. Then, data were gathered by Snowball sampling method in two rounds by using a questionnaire. Out of 105 elements, 18 of which did not reach the required score in the second round of Delphi and were ignored, and 15 elements were eliminated in the third round. 72 elements were remained, according to which, researchers presented the canvas of this business model. The high level of experts' agreement with monetizing of the platform through "Advertising" and their low willingness to have "Legal and regulatory bodies" in the platform and taking the advantage of its benefits can be regarded as the most interesting findings. Considering the important role of "customer trust" in the platform, it can bring about the success and failure of a platform. This finding can be generalized to most platform businesses in Iran, especially marketplaces.«ماهیگیری ورزشی»، تفریحی پرسود است که ایران بهلحاظ اقلیمی برای انجام آن، کشوری مستعد محسوب میشود؛ اما پراکندگی و بی انسجامی جامعه ماهیگیری ورزشی کشور، از یک سو، به جدا افتادن کنشگران این حوزه از همتایان خود در بسیاری از نقاط جهان منجر شده و از سوی دیگر، به بهرهبرداریهای غیرمسئولانهای انجامیده که بومسازگانهای آبی کشور را با خطر مواجه کرده است. با راهاندازی یک «پلتفرم»، میتوان همه ذینفعان ماهیگیری ورزشی ایران را گرد هم آورد و ضمن فراهمآوری اطلاعات لازم برای مدیریت بهینه این حوزه، ارتقای دانش و مهارت ماهیگیران، حفظ منابع طبیعی و رونق کسبوکارهای مرتبط را سبب شد. بر همین اساس، هدف این پژوهش، شناسایی اجزای مدل کسبوکار «پلتفرم ماهیگیری ورزشی ایران» بوده است. این پژوهش به روش «دلفی» انجام شده است. ایده اولیه درباره مصادیق اجزای نهگانه بوم کسب وکار اوستروالدر، با بررسی چهار پلتفرم ماهیگیری ورزشی بین المللی کسب شد. سپس، نظر و توافق خبرگان که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، در سه دور دلفی با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شد. از مجموع 105 گویه، 18 گویه در دور دوم دلفی و 15 گویه در دور سوم به حد نصاب لازم نرسید و حذف شد. 72 گویه باقی ماند که بر اساس آن، بوم مدل کسبوکار پلتفرم، با 11 «بخش مشتری»، 29 «ارزش پیشنهادی»، 3 «کانال»، 11 «جریان درآمدی»، 3 شیوه «ارتباط با مشتری»، 2 «منبع کلیدی»، 2 «فعالیت کلیدی»، 3 «مشارکت کلیدی» و 4 بخش برای «ساختار هزینه» ارائه شد. بیشترین توافق خبرگان با درآمدزایی پلتفرم از راه «تبلیغات» و کمترین توافق برای حضور «نهادهای قانونی و ناظر» در پلتفرم و بهرهمندی از مزایای آن را میتوان یافته مهم این پژوهش دانست که با توجه به نقش مهم «اعتماد مشتریان» به پلتفرم، میتواند موفقیت و شکست یک پلتفرم را به همراه داشته باشد. این یافته به اکثر کسبوکارهای پلتفرمی در ایران، بهویژه بازارگاه ها تعمیم پذیر است.<br /> https://www.aimj.ir/article_159556_8fb2a5cec5462bf7b9cfdb350678c6e1.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84187220220220Identifying Influential Users in Social Networks: Measuring Multidimensional Influenceشناسایی کاربران تأثیرگذار شبکه اجتماعی توییتر: اندازهگیری تأثیر چندبُعدی24826816244210.22034/aimj.2022.162442FAمنیره حسینیدانشیار، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران0000-0002-3677-0811کوثر حیدریدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع،
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20220415With the expansion and increasing application of social networks, the environment of these networks has been considered due to the possibility of accessing a large number of users and its impact on their thoughts and beliefs. By the great number of users on a social network, it is essential to detect the most influential ones for various purposes such as advertising to further disseminate information or curb the prevalence of negative public thoughts on the network. So far, different solutions have been created to recognize influential users, often through one-dimensional and simple criteria to indicate influential users. In the current study, we combine various criteria from three dimensions of content, activity, and network and propose a new measurement approach to identify influential users in the Twitter social network, with the aid of validation methods of spread, precision, recall, F1-Measure, and duplication percentage, we demonstrate that our approach performs more efficient than the existing methods in this scope.با گسترش و استفاده روزافزون از شبکههای اجتماعی، به محیط این شبکهها بهدلیل امکان دسترسی به تعداد زیادی از کاربران و تأثیراتی که روی افکار و اعتقادات آنها میگذارد، توجه شده است. با توجه به تعداد زیاد کاربرانی که در یک شبکه اجتماعی حضور دارند، شناسایی کاربران تأثیرگذار برای اهداف مختلفی مانند تبلیغات بهمنظور گسترش بیشتر اطلاعات یا مهار شیوع افکار منفی عمومی در شبکه، ضروری است. تاکنون برای شناسایی کاربران تأثیرگذار روشهای مختلفی ارائه شده است که اغلب، از طریق معیارهای یکبعدی و ساده، کاربران تأثیرگذار را شناسایی کردهاند. در پژوهش حاضر، معیارهای مختلفی از سه بعد محتوا، فعالیت و شبکه ترکیب شدهاند و رویکرد اندازهگیری جدیدی برای شناسایی کاربران تأثیرگذار در شبکه اجتماعی توییتر ارائه شده است. به کمک روشهای اعتبارسنجی گسترش، دقت، فراخوانی، F1-Measure و درصد تکرار، نشان داده شده است که روش این پژوهش، از کارهای شناختهشده در این حوزه، عملکرد بهتری دارد.https://www.aimj.ir/article_162442_200c01bf5946bc8ed5de4b00c41906ed.pdf