نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
2 استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران
4 دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
با رشد فنآوری اطلاعات و توانایی آن در گرد هم آوردن مصرفکنندگان با نیرویی جدید، رویکرد ویروسی در بازاریابی دیگر نه یک انتخاب برای شرکتها که بیشتر یک الزام محسوب میشود؛ اما باگذشت سالها از بهکارگیری بازاریابی ویروسی، درک دنیای بازاریابی از آن در ابتدای راه قرار دارد.هرچند پژوهشهای پیرامون بازاریابی ویروسی بهطور نسبی باکیفیتاند، اما بیشتر آنها عمدتاً پرتوی بر اجزای مختلف کارزار بازاریابی ویروسی میاندازند و هیچیک با ارائه چارچوبی جامع به بازاریابان کمک نمیکنند تا بتوانند کارزار بازاریابی ویروسی خود را از ابتدا تا به انتها طراحی کرده و آن را پیادهسازی کنند. هدف از پژوهش فعلی ارائه چارچوبی جهت طراحی کارزار بازاریابی ویروسی از طریق شبکههای اجتماعی برای خدمات کسبوکار به مصرفکننده در ایران است تابهمنظور درک و طراحی بهتر اجزای مختلف کارزار بازاریابی ویروسی و همچنین روشی که این اجزا باید بهمنظور کسب نتایج مورد انتظار با یکدیگر ترکیب شوند، به کار گرفته شود. بدین منظور ابتدا با بررسی پژوهشهای موجود در این حوزه با استفاده از روش فراترکیب، 148 کد استخراج شدند که در 23 مضمون و 13 دستهبندی طبقهبندیشده و در قالب چارچوبی برای طراحی کارزارهای بازاریابی ویروسی از طریق شبکههای اجتماعی برای خدمات کسبوکار به مصرفکنندهارائه شدند، سپس بهمنظور اصلاح و بازبینی چارچوب استخراجشده از فراترکیب متناسب با محیط کسبوکار کشور ایران، با خبرگان صنعتی دارای تجربه در طراحی و اجرای کارزار بازاریابی ویروسی برای خدمات کسبوکار به مصرفکننده در ایران، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجامشده و نتایج مصاحبه با روش تحلیل محتوا بررسیشده است و با استفاده از این نتایج، چارچوب نهایی پژوهش جهت طراحی کارزارهای بازاریابی ویروسی از طریق شبکههای اجتماعی برای خدمات کسبوکار به مصرفکننده در ایران ارائهشده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Framework to Design Viral Marketing Campaigns on Social Networks for B2C Services in Iran
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Student, Information Technology Management Department, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Prof., Information Technology Management Department, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Prof., Management Department, Faculty of Social Science and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
4 Associate Prof., Information Technology Management Department, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
With the rise of information technology and its ability to bring individual consumers, together in new force, a viral approach to marketing seems less like an imperative than an option. Though the term Viral Marketing has been around for several years, the marketing world’s understanding of viral marketing is still in its infancy. Though the research surrounding viral marketing has been of relatively high quality, most of them focus on different components of viral marketing campaigns and none of them helps marketers to develop their viral marketing campaign from beginning to end and implement it. The aim of this study is providing an integrated framework with a holistic approach to design a viral marketing campaign on social networks for B2C services in Iran, to be used in order to understand and design better the components of a viral marketing campaign and how they must come together in order to obtain the expected results. For this purpose, first, by reviewing the literature using meta-synthesis, 148 codes were extracted which were classified into 23 themes and 13 categories, and presented in a framework to design viral marketing campaigns on social networks for B2C services. Afterward, in order to revise the framework extracted by meta-synthesis according to the business environment in Iran, a semi-structured interview was used to collect data from industry professionals having experience on designing and implementing viral marketing campaigns for B2C services, and the results were analyzed by content analysis. Based on the obtained results, the final research framework to design viral marketing campaigns on social networks for B2C services in Iran was presented.
کلیدواژهها [English]