نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران .
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، سنجش تأثیر معماری اطلاعات سامانه منبعیاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،بر عملکرد یادگیری کاربران با توجه به مؤلفههای کتابخانه دیجیتال است. پژوهش حاضر، به روش نیمه تجربی و شیوههای پیشآزمون و پسآزمون به اجرا درآمده است. سبکهای یادگیری جامعه آماری پژوهش، با استفاده از پرسشنامه بررسی شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، از 25 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای اجرای این پژوهش دعوت به عمل آمد. عملکرد یادگیری و رفتار اطلاعیابی کاربران، بهکمک نرمافزار پردازش اطلاعات Morae Recorder (TechSmith, Version 2.2) سنجیده شد. همچنین برای بررسی تأثیر معماری اطلاعات بر یادگیری الکترونیکی، سه بُعد از جنبههای معماری اطلاعات، سازماندهی سیستم، ناوبری سیستم و سیستم جستوجو در کتابخانه دیجیتال، در نرمافزار کدگذاری شد. پس از طبقهبندی سبکهای یادگیری استفاده شده بهکمک شاخص سبکهای فیلدر و سیلورمن، مشخص شد که یادگیرندگان با سبکهای یادگیری مجزا، در پاسخگویی به سؤالهای برگه یادگیری، دانشی معادل با دانش اولیه خود دارند و در سبکهای مختلف یادگیری، یادگیرندگان کلی در مقایسه با یادگیرندگان سبک ترتیبی، عملکرد بهتری نشان میدهند. همچنین عملکرد یادگیری کاربران تا حد زیادی به استفاده از نظامهای سازماندهی و جستوجوی معماری اطلاعات آن محیط دیجیتال وابسته است. در بین جامعه آزمون شدهای که از معماری اطلاعات سامانه منبعیاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیاستفاده کردهاند، تفاوت معناداری در استفاده بین دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون وجود دارد و فرضیه پژوهش، مبنی بر وجود رابطه معنادار میان معماری اطلاعات سامانه منبعیاب وزارت بهداشت و یادگیری الکترونیکی کاربرانش را تأیید میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessing the Impact of Digital Library Information Architecture on E-learning (Case Study: System of Resource Finder the Ministry of Health and Medical Education)
نویسنده [English]
PhD., Department of Information Science and Knowledge, Razi University of Kermanshah, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
The main purpose of this research is measuring the effect of information architecture of The Resource-finder system used in the Ministry of Health and Medical Education on users' learning performance according to the components of the digital library. The present study has been performed by quasi-experimental method and pre-test and post-test methods. The learning styles of the statistical population of the research were assessed using a questionnaire. Using random sampling method, 25 students of Kermanshah University of Medical Sciences were invited to conduct this research. Users' learning performance and information retrieval behavior was measured using Morae Recorder (TechSmith, Version 2.2) information processing software. Also, to study the effect of information architecture on e-learning, three aspects of information architecture, system organization, system navigation and digital library search system were coded in the software. After classifying Learning styles that were used with the help of Fielder and Silverman Styles Index, , it was found that learners with separate learning styles, in answering the questions of the learning sheet, have equivalent knowledge to their basic knowledge and in different learning styles, show better performance general learners compared to sequential style learners. Also, the learning performance of users is largely dependent on the use of systems to organize and search the information architecture of that digital environment. There is a significant difference in use between the pre-test and post-test stages among the tested community that has used the information architecture of System of Resource. The research hypothesis confirms the existence of a significant relationship between the information architecture of the system of the Ministry of Health Resource Finder and e-learning of its users.
کلیدواژهها [English]