نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری، پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.
2 استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران.
3 استاد، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران.
چکیده
یکی از مسائلی که کشورها در دهههای اخیر با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با آن مواجه شدهاند، مسئله شکاف دیجیتالی است که به توزیع نابرابر منابع و افزارهای فناورانه در حوزه فاوا اشاره دارد. بنابراین، شکاف دیجیتالی از جمله مسائلی است که سیاستگذاران در هر کشور باید به آن توجه کنند تا از طریق مدیریت مؤثر آن، توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز حاصل شود. پژوهشهایی که تاکنون برای تحلیل مسئله شکاف دیجیتالی انجام شدهاند، بهطور عمده غیرنظاممند بوده و به تحلیل نظاممند فرایند توسعه فناوری و نوآوری از جنبههای فنی و اجتماعی در این مسئله توجهی نداشتهاند. از این رو، در این مقاله ضمن ارزیابی وضعیت شکاف دیجیتالی در ایران بر اساس مدل آمادگی شبکهای، برای نخستین بار رویکرد جدید «نظام نوآوری مبتنی بر مسئله (PIS)» بهعنوان چارچوبی نظاممند برای تحلیل مسئله شکاف دیجیتالی و ارائه توصیههای سیاستی برای کاهش آن معرفی و بهکارگرفته میشود. روش پژوهش حاضر، ترکیبی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر مطالعه اسنادی و نظرسنجی از خبرگان است. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه، مصاحبه و مطالعات کتابخانهای است. نتایج پژوهش نشان میدهند که ایران با کشورهای بررسیشده در پژوهش حاضر، شکاف دیجیتالی شایان توجهی دارد و ضعف در زمینه توسعه زیرساختهای دیجیتالی، ناهماهنگی و موازیکاریهای متعدد در لایه سیاستگذاری و ناآگاهی مردم و نداشتن مهارتهای لازم در خصوص بهکارگیری فاوا بهویژه در مناطق محروم، از جمله عوامل مؤثر بر تشدید شکاف دیجیتالی ایران بودهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Digital Divide Problem in Iran Based on the New Approach of "Problem-oriented Innovation System(PIS)"
نویسندگان [English]
1 Ph.D, Researcher at National Research Institute for Science Policy (NRSIP), Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Information Technology Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Information Technology Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
One of the problems that countries have faced in recent decades with the advent of information and communication technology (ICT) is the “digital divide problem”, which refers to the unequal distribution of technology resources and equipment in the ICT field. Therefore, the digital divide is one of the problems that should be considered by policymakers in each country to achieve economic and social development through its effective management. Studies conducted to analyze the digital divide problem have so far been largely non-systematic and without regard to a systematic analysis of the process of technological development and innovation in technical and social aspects. Therefore, in this article, while evaluating the situation of the digital divide in Iran based on the Network Readiness Index (NRI) model, for the first time the new approach of "Problem-oriented Innovation System (PIS)" as a systematic framework for analyzing the problem of the digital divide and providing policy recommendations to reduce it, is introduced and implemented. The research methodology is mixed-method with a descriptive and analytical approach based on documentary-method and survey. Data collection tools are questionnaires, interviews and library studies. The results show that Iran has a significant digital divide with the selected countries under study in this article, and the weakness in the development of digital infrastructure, inconsistencies and multiple parallel works in the policymaking layer and lack of public awareness and necessary skills in the use of ICT, especially in deprived areas, have been among the factors affecting the intensification of Iran's digital divide.
کلیدواژهها [English]