نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
3 کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده
شبکه اجتماعی، بهمنظور ﺑﻬﺒﻮد ﻛﺎراﻳﻲ، اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ و روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮای ﻛﺴﺐ و ﺣﻔﻆ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، به ﺑﺎزارﻳﺎﺑﺎن اﺑﺰارﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪی اراﺋﻪ داده اﺳﺖ. بدین منظور، هدف این پژوهش طراحی و توسعه مدل تأثیر شبکههای اجتماعی بر ارزش ویژه برند در صنعت حملونقل هوشمند (مورد مطالعه: اسنپ) بوده است. این پژوهش، جزء پژوهشهای کاربردی ـ اکتشافی و به روش ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی، دادههای لازم به روش تحلیل نظریه زمینهای جمعآوری شدند. سپس، مؤلفههای مدل الگویی در قالب پرسشنامه الکترونیکی و مدل نظاممند طراحی شده و در نهایت، پرسشنامه نهایی بین 384 نفر از دنبالکنندگان صفحه اینستاگرام حملونقل هوشمند اسنپ توزیع شد. در بعد کیفی، متغیرهایی همچون بهبود آگاهی از برند، بازاریابی، کیفیت ادراکشده، مزایای خدمات، توجه به مشتری، پشتیبانی، ایرادهای ریشهای، ایرادهای اپلیکیشن، مسئولیت اجتماعی، تداعی برند، وفاداری مشتری به برند و توصیه به دیگران، تعریف شدند. برای آزمون مدل در بعد کمی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Developing a Model of the Impact of Social Networks on Brand Equity in Smart Transportation (SNAPP)
نویسندگان [English]
1 Associate Prof., Department of Management, Faculty of Management and Economic, University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran
2 Associate Prof., Department of Management, Faculty of Management and Economic, University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran
3 MSc., Department of Marketing Management, Faculty of Management and Economics, University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran
چکیده [English]
Social networking offers new tools for marketers - marketing, marketing communication techniques, and new approaches for preservation and attractionof Customers. The purpose of this study was to design and develop a model of the impact of social networks on brand equity in the smart transport industry (Case Study: Snapp). The methodology of this research is applied-exploratory and qualitative and quantitative. In the qualitative section, the necessary data were collected through the field theory analysis. Then, the model components were designed based on the electronic questionnaire and the systematic model. Finally, the final questionnaire was distributed among 384 followers of the Snapchat smart transport Instagram page. In the qualitative dimension, variables such as improvement of brand awareness, marketing, perceived quality, service benefits, customer attention, support, root defects, application defects, social responsibility, brand association, customer loyalty to the brand and recommendation to others were defined. Structural equation modeling was used to test the model in the quantitative dimension.
کلیدواژهها [English]