نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‎شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی مفهومی طراحی مرکز دانش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر با دو روش دلفی و پیمایشی تحلیلی انجام گرفت. ابزار استفادهشده، پرسشنامه محققساخته برای روش دلفی و پیمایشی تحلیلی و جامعه آماری مورد مطالعه در بخش دلفی، 15 نفر از خبرگان در حوزههای بانکداری، اقتصاد، نرمافزار و شبکه در خصوص مرکز دانش و 270 نفر از مدیران و کارشناسان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش پیمایشی تحلیلی بودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری در بخش توصیفی، از آمار توصیفی و برای آمار استنباطی، از روش معادلات ساختاری و مدلسازی حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. مؤلفههای مؤثر در ایجاد مرکز دانش در بانک مرکزی نشان میدهد که بهترتیب اولویت مؤلفههای ممیزی دانش با میانگین 85/6، استانداردهای سازماندهی با میانگین 00/6، منابع انسانی با میانگین 74/5، منابع دانشی با میانگین 66/5، امکانات سختافزاری و نرمافزاری با میانگین 35/5، امنیت با میانگین 30/4، برنامه راهبردی با میانگین 26/4، تعامل و ارتباطات با میانگین 89/3 و زیرساختهای شبکه با میانگین 96/2 بیشترین تأثیر را دارند. آنچه از دیدگاه متخصصان اعضای پانل، متخصصان و کارشناسان بانک مرکزی دارای اهمیت بوده و اولویتهای اولیه را در بر میگیرد، ممیزی دانش و محتوا، سازماندهی و منابع انسانی هستند. مهمترین عامل از دیدگاه متخصصان، وجود ممیزی دانش در سازمان بانک مرکزی است. این، بهمعنای ترسیم نقشه دانش در این سازمان و مکانیابی دانش آشکار و پنهان در سازمان و تعریف مأموریتها، اهداف و کاربران و نیازسنجی دانشی مدیران و کارکنان و کاربران داخل سازمان و خارج سازمان و... است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the Knowledge Center of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Candidatein, Department of Knowledge and Communication Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Prof., Department of Knowledge and Communication Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Prof., Department of Knowledge and Communication Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to provide a conceptual model for designing the knowledge center of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. The present study was conducted by two Delphi methods, analytical survey. The instrument used was a researcher-made questionnaire for Delphi method and analytical survey and the statistical population studied in the Delphi section of 15 experts in the fields of banking, economics, software and network regarding the knowledge center, 270 managers and experts of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. They were analytical in the survey section. Descriptive statistics was used to analyze the statistical data in the descriptive section and structural equations and partial least squares (PLS-SEM) were used for inferential statistics. Regarding the effective components in establishing a knowledge center in the central bank, it shows that the priority of knowledge audit components with an average of 6.85, organizational standards with an average of 6.00, human resources with an average of 5.74, knowledge resources with an average of 5.66, hardware and software facilities with an average of 5.35, Security with an average of 4.30, strategic plan with an average of 4.26, interaction and communication with an average of 3.89 and network infrastructure with an average of 2.96 have the most impact. The results showed that what is important from the perspective of panel members and experts and experts of the Central Bank and include the primary priorities is the audit of knowledge and content, organization and human resources. The most important factor from the experts' point of view is the existence of knowledge audit in the central bank organization. This means drawing a knowledge map in this organization and locating overt and covert knowledge in the organization and defining missions, goals and users and assessing the knowledge needs of managers, employees and users inside and outside the organization and ... .
کلیدواژهها [English]