نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی، رشته علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 عضو هیئت علمی، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
3 عضو هیئت علمی، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش کمّی بهروش پیمایشی اجرا شده است. هدف از اجرای آن، بررسی مقایسهای دو نوع آموزش مجازی و حضوری از دیدگاه معلمان و از جنبۀ ارتباطات است که بهطور خاص، بر نرمافزار آموزش مجازی شاد، در بین کودکان 7 تا 11ساله متمرکز است. جامعه آماری پژوهش، معلمان مدارس مناطق آموزشی غرب تهران، شامل مناطق 2، 5 و 10، در نیمسال تحصیلی 1401-1400 است. تعداد معلمان رسمی و پیمانی این مدارس 2381 نفر گزارش شده است که حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران معادل با 330 بهدست آمد. با روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای (PPS) اعضای نمونه انتخاب شد. دادهها بهکمک پرسشنامه ساختیافته و توزیع آن میان نمونه آماری گردآوری شد. هر پرسشنامه حاوی 38 پرسش در مقیاس پنجسطحی لیکرت بود. اعتبار این پژوهش از طریق پرسشنامه پیشآزمون سنجش و با نمره آلفای کرونباخ 85/0 تأیید شد. بر اساس نتایج پژوهش، به عقیده معلمان، آموزش حضوری از نظر بسترهای ارتباطی، بازخورد و تعامل، برتر از آموزش مجازی است و فقط از نظر انتقال پیام، آموزش مجازی بر آموزش حضوری برتری دارد. بر اساس یافتهها، بهمنظور آموزش معلمان با شیوۀ انتقالِ بهترِ پیامهایِ عاطفی و آموزش زبانِ بدن به آنها، باید دورههایی در دستورکار مدارس و آموزشوپروش قرار گیرد. دورههایی از قبیل: استفاده از امکانات ارتباطات تعاملی چندرسانهای، سبک و شیوههای جدید آموزشی و شیوههای نوین ارزشیابی دانشآموزان متناسب با آموزش مجازی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment of the Message Transmission Quality in Virtual and Face-to-face Education from the Aspect of Teachers (Case Study: “SHAD” Software for Children 7 - 11 Years Old)
نویسندگان [English]
1 Ph.D. student, Department of Communication Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Faculty member, Department of Communication Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Faculty member, Department of Communication Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this quantitative research, which has been done by survey method, is to make comparative assessment of virtual and face-to-face education from the prespective of communication, focusing on “SHAD” virtual education software from the aspect of teachers, among the 7 to 11 year old children . The statistical population(group) is consis of school teachers in the western educational districts of Tehran, which includes districts 2, 5 and 10, during 1401-1400 academic semester. The total number of formal and contract employee teachers in these schools is 2381, as the sample size is 330 according to the Cochran's formula. The members of sample were collected by biphasic cluster sampling (PPS) method and by using a structured questionnaire that each questionnaire contained 38 questions on a five-point Likert scale; data were collected from sample members. The validity of this study was assessed through a pre-test questionnaire and confirmed with a Cronbach's alpha score of 0.85. According to the study results, in teachers' point of view, face-to-face education is superior to virtual education, in terms of communication platforms, feedback and interaction ; and virtual education is superior to face-to-face education, only in terms of conveying the message. Based on the findings, by providing courses for educating teachers with better methods of transmitting emotional messages and teaching body language to teachers, reinforcing the necessary software and hardware facilities for virtual education and using multimedia interactive communication facilities; it is necessary the implementation of new teaching styles and methods and new methods of evaluating students in accordance with virtual education to be on the agenda of schools and education services.
کلیدواژهها [English]