نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری اطلاعات/ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
2 گروه پژوهشی اصطلاحشناسی و هستانشناسی، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
3 دکترای تخصصی مدیریت، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
4 کارشناس ارشد مدیریت، کارشناس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
چکیده
سامانههای اطلاعاتی امروزه به یک بخش کلیدی در هر سازمانی مبدل شدهاند. این سامانهها از یک سو مبنای تصمیمگیریهای مدیریتی و کارشناسی محسوب شده و از سوی دیگر به کاربران و مشتریان درون و برون سازمانی خدمت رسانی مینمایند. لذا عملکرد مطلوب این سامانهها میتواند به یکی از اهداف اصلی مدیران ارشد در هر سازمانی تبدیل گردد. سامانههای اطلاعاتی تحقیقاتی از قاعده فوق مستثنی نبوده و بمنظور بهبود مستمر این سامانهها مشکلات کیفی آنها بایستی با رویکردهای مناسبی تجزیهتحلیل شده تا عملکرد آنها ارتقاء یابد. مقاله حاضر در قالب یک مطالعه موردی رویکردهای تحلیل ریشه در حل مشکلات سامانههای اطلاعاتی تحقیقاتی مورد توجه قرار داده و نتایج عملیاتی استفاده از این رویکرد در سامانه اشاعة اطلاعات پایاننامهها/ رسالههای دانشآموختگان داخل کشور (گنج) ارائه شده است. یافته ها نشان میدهد به کمک تکنیکهای مناسب تحلیل ریشه میتوان مشکلات کیفی سامانههای اطلاعاتی را شناسایی، دستهبندی و ریشهیابی نمود و اقدامات عملیاتی مناسبی در خصوص بهبود عملکرد این سامانهها را ارائه کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Application of Root-Cause Analysis on Quality Problem Solving of Research Information Systems: A Case Study on Dissemination System of Theses and Dissertations (GANJ)
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of Industrial Engineering Iranian Institute for Information Science & Technology (IRANDOC)
2 Terminology and Ontology research group, Information Science Research Department, Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc),Tehran, Iran
3 PhD in Management
4 MSc in Management
چکیده [English]
Information systems have main role in any organization. These systems beside their effect on decision making of managers and organizational experts provide their services for internal or external customers of organizations. Along this approach appropriate performance of information systems could be introduced as main goal of chief managers. Research information systems work based on this framework then for their augmentation quality problems should well analyzed to lead their better performance. In this paper based on a case study root-cause approaches of quality problem solving of dissemination system of theses and dissertations called GANJ are investigated. Results show that identification and categorization of quality problems could be achieved by root-cause analysis. Furthermore corrective actions for improvement of these systems effectively could be defined.
کلیدواژهها [English]