نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش کمی که به روش پیمایشی انجام گرفته است، بررسی نقش اعتبار اخبار سیاسی خبرگزاریهای داخلی نزد جوانان در به اشتراکگذاری این اخبار از سوی آنها در فضای مجازی است. جامعه آماری پژوهش جوانان شمال و جنوب شهر تهران هستند که با روش نمونه-گیری خوشهای دو مرحلهای و تصادفی ساده، 400 نفر انتخاب و از طریق پرسشنامه با مقیاس پنج سطحی لیکرت اطلاعات از آنها گردآوری شد. متغیر مستقل پژوهش مفهوم اعتبار است که براساس شاخصهای اعتبار اخبار«فیلیپ مییر»، شامل شاخصهای قابلیت اعتماد، صحت، بیطرفی، کامل بودن و بیغرضی است که این شاخصها با توجه به اعتبار بخشی به اخبار نزد مخاطب، بر میزان به اشتراکگذاری اخبار سیاسی خبرگزاری های داخلی از سوی جوانان میتوانستند تاثیرگذار باشند. براساس نتایج پژوهش، بین میزان اعتبار اخبار سیاسی خبرگزاری های داخلی نزد جوانان و میزان به اشتراکگذاری این اخبار در فضای مجازی از سوی آنها رابطه معنادار و همبستگی مثبتی وجود دارد و هر چه میزان اعتبار اخبار نزد مخاطبان افزایش یابد، مخاطبان بیشتر نسبت به انتشار اخبار مذکور در فضای مجازی اقدام مینمایند. نتایج پژوهش نشان میدهند بر مبنای پنج شاخص مفهوم اعتبار اخبار، بیش از نیمی از اعضای نمونه معتقدند اخبار سیاسی خبرگزاریهای داخلی از قابلیت اعتماد، صحت، بیطرفی، کامل بودن و بیغرضی کمی برخودارد هستند که سبب میگردد نسبت به اشتراکگذاری این اخبار در فضای مجازی اقدام نکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Political news of domestic news agencies validity in Sharing This News by Young People in Cyberspace (Case Study: North and South Youth in Tehran City)
نویسندگان [English]
1 Ph. D Student of Communication Sciences, Faculty of Humanities Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Ph. D Student of Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Prof, Iranian Research Institute for Information Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this quantitative research, conducted in a survey methodology, is to examine the role of the validity for domestic political news on sharing this news in cyberspace in the youth community. The statistical population is youth in North and South of Tehran City. Sampling method was simple random and multiple cluster. 400 people were selected .data were collected via questionnaire with five levels of Likert scale. The independent variable is validity, which is based on Philip Meyer's validity indicators, including reliability, accuracy, unbiased, completeness and disinterested indicators. These indices According to accreditation of news to audience can influence on domestic political news sharing in the youth community. Based on the results of research, there is a significant and positive correlation between credit for domestic political news among youth and news sharing in cyberspace. According to the results of the research, based on the five indicators of the validity of the news, more than half of the sample members believe that domestic political news has a lack of reliability, accuracy, unbiased, completeness, disinterested, which makes it do not share the news in cyberspace.
کلیدواژهها [English]