%0 Journal Article %T ارزشیابی بلوغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از منظر استراتژیک/مدیریتی: پژوهش ترکیبی %J مدیریت اطلاعات %I انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران %Z 1735-8418 %A زمانی, هادی %D 2020 %\ 03/10/2020 %V 5 %N 2 %P 27-47 %! ارزشیابی بلوغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از منظر استراتژیک/مدیریتی: پژوهش ترکیبی %K استراتژی %K ارزشیابی %K بلوغ %K پژوهش ترکیب %K مدیریت دانش %R 10.22034/aimj.2020.108243 %X هدف این پژوهش، ارزشیابی بلوغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ با رویکرد استراتژی محور در شرکت برق منطقه­ای خوزستان بود. روش پژوهش، ترکیبی تبیینی متوالی از نوع توضیحات تعاقبی و روش پژوهش در بخش کمی، توصیفی – پیمایشی بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری شامل 48 نفر، شامل مدیران و کارشناسان شرکت برق منطقه­ای خوزستان بود که بر اساس مدل بلوغ مدیریت دانش استراتژی محور کروگر در یکی از مراحل بلوغ مدیریت دانش، تخصص یا مسؤولیت بر عهده داشتند و با توجه به محدودیت جامعه، از کل شماری استفاده شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‏ ارزیابی بلوغ مدیریت دانش استراتژی محور کروگر، بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین جامعه پژوهش توزیع و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS 20 و روش­های آمار توصیفی شامل میانه و میانگین و انحراف استاندارد و کمینه و بیشینه استفاده گردید. لازم به ذکر است که برای ارزیابی میزان بلوغ تک‌تک گویه­های زیر بخش­های مدیریت دانش استراتژی محور از مقایسه میانه با حد متوسط (چارک دوم معادل نقطه 50 درصدی) استفاده شد. نتایج نشان داد شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از مراحل شش­گانه بلوغ، در چهار مرحله و از 97 شاخص در 39 شاخص امتیازی کمتر از حد متوسط کسب کرده است که به‌عنوان آسیب­های بلوغ مدیریت دانش شرکت گزارش‌شده‌اند. روش پژوهش در بخش کیفی، مطالعه موردی چندگانه بود. مشارکت­کنندگان بالقوه این بخش، شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت مادر تخصصی توانیر و شرکت برق منطقه­ای خوزستان بودند. مشارکت­کنندگان پژوهش، با رویکرد نمونه­گیری هدفمند و روش صاحب­نظران کلیدی و بر اساس اشباع نظری انتخاب و علل بروز آسیب­های بلوغ مدیریت دانش استراتژی محور از طریق مصاحبه عمیق نیمه­ساختمند در قالب مضامین پایه (اولیه)، مضامین سازمان دهنده (اصلی) و مضامین فراگیر، استخراج گردید و در قالب شبکه مضامین ترسیم شد. به‌طورکلی، عدم درک مطلوب از وابستگی دانش و استراتژی، عدم تدوین سیاست­ها، استراتژی­های شفاف برای مدیریت دانش و عدم مدیریت کارآمد و مؤثر مدیریت اطلاعات از مهم‌ترین علل بروز آسیب­های بلوغ در بوده است که می­بایست راهبرد موجود شرکت بازنگری شود و مدیریت دانش به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی راهبرد سازمان قرار گیرد. %U https://www.aimj.ir/article_108243_7a906eee62331d03f82f6889827963b7.pdf