%0 Journal Article %T طراحی مدل مدیریت دانش شخصی در شرکت‌های دانش‌بنیان %J مدیریت اطلاعات %I انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران %Z 1735-8418 %A جامی پور, مونا %A جعفری, سید محمدباقر %A محمدی, سعید %D 2020 %\ 09/17/2020 %V 6 %N 1 %P 178-200 %! طراحی مدل مدیریت دانش شخصی در شرکت‌های دانش‌بنیان %K مدیریت دانش %K مدیریت دانش شخصی %K نظریه داده‎بنیاد %K شرکت دانش‌بنیان %R 10.22034/aimj.2020.125465 %X یکی از رویه‌هایی که در سال‌های اخیر در مقوله مدیریت دانش توجه خاصی را به خود جلب کرده، مدیریت دانش شخصی است که می‌بایست به‌عنوان پیش‌فرایند مدیریت دانش در سازمان به آن توجه شود. علی‎رغم اهمیت مدیریت دانش شخصی، در این حوزه پژوهش‎های محدودی که به‎طور عمده بر رویکرد فناوری‏محور یا مهارت‏محور مبتنی بوده‌اند، انجام گرفته و تاکنون پژوهشی که با رویکرد کل‌نگرانه به فرایند استقرار چنین ابتکاراتی بپردازد، انجام نشده است. از این رو، هدف اصلی پژوهش، توسعه مدل فرایندی استقرار مدیریت دانش شخصی در شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بستر بالقوه فرایندها و کارکنان است. به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش پژوهش کیفی نظریه داده‎بنیاد (رویکرد نظام­مند) و مدل پارادایمی برای توسعه مدل نوین مدیریت دانش شخصی در شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گرفته ‌شده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان حوزه مدیریت دانش شخصی بوده‌اند، روش نمونه‌گیری هدفمند و قضاوتی بوده و روش جمع‌آوری اطلاعات مصاحبه‌های نیمه‎ساختاریافته بوده است. پژوهشگر با الگوبرداری از الگوی پارادایمی، پدیده مدیریت دانش شخصی را در شش بعد، 22 مفهوم، شانزده زیرمفهوم و 198 کد (مشخصه) طبقه‌بندی کرده است. با وجود مدل‌ها و چارچوب‌های مختلفی که درباره مدیریت دانش شخصی وجود دارد، تاکنون مدلی با این مشخصات ارائه نشده که ابعاد چندگانه استقرار مدل مدیریت دانش شخصی را به‌صورت یکپارچه در نظر بگیرد. به‌طور کلی این پژوهش هم در روش‌شناسی و هم در نتایج به‌دست‌آمده دارای نوآوری است. %U https://www.aimj.ir/article_125465_ec30f3fc19cce4d84b18c2a4f0cef1e5.pdf