%0 Journal Article %T طراحی الگوی مرکز دانش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران %J مدیریت اطلاعات %I انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران %Z 1735-8418 %A خوشنود, فاطمه %A حریری, نجلا %A باب الحوائجی, فهیمه %A حسن زاده, محمد %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 7 %N 2 %P 1-23 %! طراحی الگوی مرکز دانش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران %K مرکز دانش %K مدیریت دانش %K بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران %R 10.22034/aimj.2022.147443 %X هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی مفهومی طراحی مرکز دانش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر با دو روش دلفی و پیمایشی تحلیلی انجام گرفت. ابزار استفاده‌شده، پرسش‏نامه محقق‌ساخته برای روش دلفی و پیمایشی تحلیلی و جامعه آماری مورد مطالعه در بخش دلفی، 15 نفر از خبرگان در حوزه‌های بانکداری، اقتصاد، نرم‌افزار و شبکه در خصوص مرکز دانش و 270 نفر از مدیران و کارشناسان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش پیمایشی تحلیلی بودند. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌های آماری در بخش توصیفی، از آمار توصیفی و برای آمار استنباطی، از روش معادلات ساختاری و مدل‌سازی حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. مؤلفه‌های مؤثر در ایجاد مرکز دانش در بانک مرکزی نشان می‌دهد که به‌ترتیب اولویت مؤلفه‌های ممیزی دانش با میانگین 85/6، استانداردهای سازمان‌دهی با میانگین 00/6، منابع انسانی با میانگین 74/5، منابع دانشی با میانگین 66/5، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با میانگین 35/5، امنیت با میانگین 30/4، برنامه راهبردی با میانگین 26/4، تعامل و ارتباطات با میانگین 89/3 و زیرساخت‌های شبکه‌ با میانگین 96/2 بیشترین تأثیر را دارند. آنچه از دیدگاه متخصصان اعضای پانل، متخصصان و کارشناسان بانک مرکزی دارای اهمیت بوده و اولویت‌های اولیه را در بر می‌گیرد، ممیزی دانش و محتوا، سازمان‌دهی و منابع انسانی هستند. مهم‌ترین عامل از دیدگاه متخصصان، وجود ممیزی دانش در سازمان بانک مرکزی است. این، به‌معنای ترسیم نقشه دانش در این سازمان و مکان‌یابی دانش آشکار و پنهان در سازمان و تعریف مأموریت‌ها، اهداف و کاربران و نیازسنجی دانشی مدیران و کارکنان و کاربران داخل سازمان و خارج سازمان و... است. %U https://www.aimj.ir/article_147443_890470bf077736f72add9ffb54fa3bc4.pdf