TY - JOUR ID - 125499 TI - نقش سواد دیجیتالی و ظرفیت یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزشی JO - مدیریت اطلاعات JA - AIMJ LA - fa SN - 1735-8418 AU - محرمی, اعظم AU - مهدیون, روح اله AU - قاسم‌زاده علیشاهی, ابوالفضل AU - رزاقی, محمد AD - کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،‌ دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 1 SP - 201 EP - 222 KW - سواد دیجیتالی KW - ظرفیت یادگیری سازمانی KW - عملکرد شغلی KW - کارکنان آموزش‌وپرورش DO - 10.22034/aimj.2020.125499 N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سواد دیجیتالی و ظرفیت یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره آموزش‌وپرورش است. این پژوهش، با روش‌شناسی، توصیفی ـ هم‌بستگی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه کارکنان اداره آموزش‌وپرورش استان آذربایجان شرقی، شامل 360 نفر در سال 1395 است. حجم نمونه پژوهش با توجه به جامعه آماری و بر اساس جدول مورگان 186 نفر انتخاب شد و از روش نمونه‌گیری، طبقه‎ای نسبتی مبتنی بر سهم متناسب بخش‌ها، استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، سه پرسش‌نامه سواد دیجیتالی، ظرفیت یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی بود. پژوهش توحیدی اصل، روایی پرسش‌نامه سواد دیجیتالی و پژوهش قاسم زاده، پرسش‌نامه ظرفیت یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی را تأیید کرد. برای تعیین پایایی پرسش‌نامه‌ها، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده‌ شد و ضرایب آلفا به‌ترتیب 93/0، 92/0 و 94/0 به دست آمدند. یافته‌ها نشان دادند که متغیر سواد دیجیتالی بر ظرفیت یادگیری سازمانی نقش دارد و اثر ظرفیت یادگیری سازمانی با عملکرد شغلی، مثبت و معنا‌دار است. اما اثر سواد دیجیتالی بر عملکرد شغلی غیرمستقیم است. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هرگونه افزایش در میزان سواد دیجیتالی با افزایش در ظرفیت یادگیری سازمانی همراه بوده و هرگونه افزایش در میزان ظرفیت یادگیری سازمانی نیز با افزایش در میزان عملکرد شغلی همراه خواهد بود. UR - https://www.aimj.ir/article_125499.html L1 - https://www.aimj.ir/article_125499_2f6004b3461639ddd90e39a3406bed5c.pdf ER -