TY - JOUR ID - 134023 TI - شناسایی و رتبه‌بندی ذی‌نفعان بانکی در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات JO - مدیریت اطلاعات JA - AIMJ LA - fa SN - 1735-8418 AU - تقوا, محمدرضا AU - تقوی فرد, محمدتقی AU - نقی زاده, محمد AU - نوری, الهه AD - استاد، گروه مدیریت صنعتی ـ فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی ـ فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 6 IS - 2 SP - 201 EP - 225 KW - شناسایی و رتبه‌بندی ذی‌نفعان KW - بانک KW - مدیریت خدمات فناوری اطلاعات DO - 10.22034/aimj.2021.134023 N2 - این پژوهش با هدف شناخت ذی‌نفعان و رتبه‌بندی آنها در فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری اجرا شده است. پژوهش حاضر، از نوع اکتشافی و از نظر گردآوری داده، توصیفی بوده است. جامعه هدف پژوهش، خبرگان فناوری اطلاعات بانکی و مسلط بر فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بودند. شناسایی ذی‎نفعان با ابزار مصاحبه و نمونه‌گیری غیراحتمالی، هدفمند و در دسترس انجام گرفت و با 20 نمونه‌ تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در ادامه، پرسش‎نامه‎ای مشتمل بر خروجی مرحله اول تدوین شد تا ذی‎نفعان شناسایی‌شده با روش  AHPو ابزار Expert Choice رتبه‌بندی شوند. از میان 112 ذی‎نفع شناسایی‎شده، فهرست 13 ذی‎نفع نهایی شامل مشتری، پیمانکار، مدیریت ارشد، قانون‌گذار، توسعه کسب‌وکار، پژوهش و برنامه‌ریزی، شعبه، مدیر پروژه، امنیت، معماری، اداری ـ مالی، عملیات و مالک محصول و معیارهای دسته‌بندی ذی‎نفعان احصاشده از مرور ادبیات موضوع (قدرت، منافع و میزان تأثیر) در اختیار خبرگان قرار گرفت تا آنها را تأیید کنند. بنا بر شرایط خاص نیازمندی‌ها در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و مهم بودن اصل زمان پاسخ‎گویی، عامل «فوریت» به فهرست شاخص‌ها اضافه شد.بر اساس متغیرهای ارزیابی،‌ نهادهای قانون‌گذار، مدیریت ارشد، عملیات و امنیت، به‌عنوان چهار رده نخست این رتبه‌بندی و واحدهای مشتری، توسعه کسب‌وکار، پژوهش و برنامه‌ریزی نیز به‎عنوان رده‌های پایانی قرار گرفته‌اند. بانک به‎عنوان ارائه‎دهنده خدمات مشتری‌محور، مشتری را در محور توجه خود قرار نداده و مبتنی بر قوانین اداره می‌شود و دغدغه‎‌های اصلی بانک، امنیت و اجرای درست عملیات بانکی است. ذی‎نفعان توسعه کسب‌وکار و پژوهش و برنامه‌ریزی، از قدرت تأثیرگذاری برخوردار نبودند و نمی‎توان برای آنها منافع چشمگیری تصور کرد. UR - https://www.aimj.ir/article_134023.html L1 - https://www.aimj.ir/article_134023_427efe052921dea18f3f716687ea946a.pdf ER -