نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 استادیار، گروه حسابداری و مدیریت، دانشکده مدیریت واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
3 استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
چکیده
توافق سطح خدمات، تعهدی بین ارائهدهنده خدمات و مشتری است که در آن بر جنبههای خاصی از خدمات، کیفیت، در دسترس بودن و مسئولیتها بین ارائهدهنده خدمات و کاربر خدمت توافق میشود. قرارداد هوشمند یک پروتکل معامله کامپیوتری است که شرایط قرارداد را اجرا میکند. هدف این پژوهش، طراحی مدل هوشمندسازی سطح خدمات توافقشده مبتنی بر بلاکچین با استفاده از نظریه دادهبنیاد است. این پژوهش بر اساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد کیفی ـ کمی انجام شد. روش جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق بوده و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیودا استفاده شد. روش نمونهگیری از نوع گلوله برفی است که در مجموع با انجام 13 مصاحبه با خبرگان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشباع حاصل شد. در بخش کمی جامعه آماری شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تعیین شد و به استناد روش مدل معادلات ساختاری حجم نمونه 160 نفر انتخاب شدند. برای اعتبارسنجی کمی مدل، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی تعیین عوامل علی، زمینهای، راهبرد، مداخلهگر و پیامدهای حاصل از طراحی مدل توافق سطح خدمات انجام شد و در بخش کمی نیز، میزان تأثیر شرایط علی بر پدیده اصلی برابر با 618/0، میزان تأثیر پدیده اصلی بر راهبرد برابر با 589/0، میزان تأثیر شرایط زمینهای بر راهبرد برابر با 543/0، میزان تأثیر شرایط مداخلهگر بر راهبرد برابر با 413/0 و میزان تأثیر راهبرد بر پیامد برابر با 676/0 محاسبه شد. در بخش کیفی، پژوهش به طراحی مدل هوشمندسازی سطح خدمات توافقشده مبتنی بر بلاکچین با استفاده از نظریه دادهبنیاد منتج شد و در بخش کمی نیز معناداری و ضریب استاندارد اجزای مدل تأیید شدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design a Blockchain-based Service Level Agreement Smart Model by Using Grounded Theory
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Candidate, Department of Information Technology Management, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
2 Assistant Prof., Department of Department of Accounting and Management, Firoozabad Branch, Islamic Azad University, Firoozabad, Iran
3 Prof., Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Assistant Prof., Department of Industrial Management, Faculty of Engineering, Khatam University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Service level agreement is an obligation between the service provider and the customer in which specific aspects of service, quality, availability and responsibilities are agreed between the service provider and the service user. A smart contract is a computer transaction protocol that enforces the terms of a contract. The purpose of this study is to design a model of blockchain-based agreed service level intelligence using data foundation theory. This research was conducted based on the data theory of the Cholera Foundation with a qualitative-quantitative approach. The method of data collection in the qualitative section is in-depth interview and the interview texts were analyzed in three stages of open, axial and selective coding. Atlas software was used to analyze the data. The sampling method is snowball. 13 interviews were conducted with experts in the field of information and communication saturation technology. In the quantitative part of the statistical population, knowledge-based companies active in the field of information and communication technology were determined and based on the structural equation model method, a sample size of 160 people was selected. For quantitative validation of the model, structural equation modeling method was used. In the qualitative section, determining causal, context, strategy, intervention and consequences of designing the service level agreement model was performed and in the quantitative part, the effect of causal conditions on the main phenomenon was 0.618, the effect of the main phenomenon on the strategy was equal to 0.589 0. The effect of underlying conditions on strategy was 0.543, the effect of interventional conditions on strategy was equal to 0.413 and the effect of strategy on outcome was calculated equal to 0.676. In the qualitative part, the resulting research was based on the design of a new model of service level agreement based on data theory and in the quantitative part, the standard coefficient of the components of the model was confirmed.
کلیدواژهها [English]