نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، واحد نجف‎آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‎آباد، ایران
2 گروه مدیریت، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
3 دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد نجف‎آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‎آباد، ایران
4 گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارزیابی زیرساختهای سازمانی در ارائه خدمات الکترونیکی با رویکرد هوش تجاری بهروش آمیخته انجام شد. در بخش کیفی، ضمن مطالعه ادبیات موضوع، با مدیران و کارشناسان ارشد فعال در حوزه خدمات الکترونیک، ده مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. یافتهها با استفاده از کدگذاری بهروش تحلیل تم تجزیه و تحلیل شدند. بهمنظور بازبینی و کدگذاری با استفاده از روش دلفی، پژوهشگر در چهار مرحله به 135 کد دست یافت. روایی کدها با استفاده از روایی محتوایی لاوشه 86/0 و ضریب توافق کندال 78/0 برآورد شد. در ادامه، دادهها در قالب چهار تم اصلی مبتنی بر رویکرد هوش تجاری (فنی، مدیریت، محصول و استراتژیک)، بیست تم فرعی و 135 شاخص دستهبندی شدند و مدل مد نظر طراحی شد. در بخش کمی، 270 نفر از متخصصان با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامه بهوسیله روایی سازه و پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 برآورد شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزار AMOS مشخص شد که بارهای عاملی همه مؤلفهها و زیرمؤلفهها، در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Model for Evaluating Organizational Infrastructures in Providing Electronic Services by a Business Intelligence Approach (Case Study: Private Companies Providing Electronic Services in Isfahan Province)
نویسندگان [English]
1 Department of Management, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 Department of Management, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 Faculty of Computer Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
4 Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Khorasgan, Iran
چکیده [English]
This study aimed to design a model for evaluating organizational infrastructures in providing electronic services by a business intelligence approach with a mixed method. In the qualitative section of the research, while the related texts and literature were studied, 10 semi-structured interviews were conducted by managers and senior experts who were active in the field of electronic services. The findings were analyzed using thematic analysis coding. In order to review and refine the codes using Delphi technique, the researcher obtained 135 codes in four stages. The validity of codes was estimated using Lawshe’s content validity (0.86) and the Kendall agreement coefficient (0.78). In the following, the data was classified in the form of 4 main themes based on business intelligence approach (technical, management, product, strategic), 20 sub-themes and 135 indicators and the considered model was designed. In the quantitative section, 270 specialists were selected using the census sampling method. The questionnaire validity was estimated using construct validity and its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient (0.87). After data analysis in AMOS software, it was clear that the operating loads of all the sub-components are in good condition.
کلیدواژهها [English]