نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 کارشناس ارشد، مهندسی نرم افزار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 کارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
مؤسسات آموزش عالی بهعنوان سازمانهایی که دارای حجم انبوهی از دادهها در حوزههای دانشجویی، برنامهریزی درسی و منابع انسانی خود هستند، میتوانند با استفاده از سامانههای مبتنی بر هوش کسبوکار، اطلاعات مفیدی برای برنامهریزی و تصمیمگیری خود فراهم نمایند که آنها را قادر میسازد از چنین اطلاعاتی برای افزایش مزیتهای رقابتی خود استفاده کنند. به همین دلیل در پژوهش حاضر تلاش شده است الگویی برای هوش کسبوکار آموزشی دانشگاهها ارائه شود که مبنای طراحی سامانههای هوش کسبوکار آموزشی دانشگاه باشد. برای ارائه الگوی موردنظر، پس از انجام مطالعات و بررسی ادبیات موضوع، ابتدا مؤلفههای اثرگذار بر هوش کسبوکار آموزشی شناسایی شد و سپس عناصر و مؤلفههای آن بر اساس نظر خبرگان آموزشی، احصاء شد که در پنج بخش: مدیریت ثبتنام، حمایت تحصیلی از دانشجو، بهبود وضعیت تحصیلی دانشجو، بهبود محتوای درسی، بهبود روش تدریس اساتید و مدیریت دانشآموختگان قرار میگیرند. پس از تعیین عناصر پیشنهادی و مدل مفهومی برای هوش کسبوکار آموزشی دانشگاه، با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، عناصر مدل مفهومی پیشنهادی، سطحبندی و مدل سلسله مراتبی آن به دست آمد. بر اساس این مدل سلسله مراتبی، بخش مدیریت دانشآموختگان دارای قدرت نفوذ بالا و در بالاترین سطح و بخشهای توسعه مهارتهای تدریس اساتید و بهبود محتوای دروس، دارای قدرت نفوذ و وابستگی بالا و در سطح میانه قرار دارند. بخشهای بهبود وضعیت تحصیل دانشجویان و بهبود ثبتنام دارای قدرت وابستگی بالا هستند و در پایینترین سطح قرار میگیرند. این مدل ساختاری تفسیری و سطوح مشخصشده در آن میتواند در پیکربندی سامانه هوش کسبوکار آموزشی دانشگاه همراه با مؤلفههای هر بخش مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Proposing an educational Business Intelligence model for university by using interpretive structuring modelling (Case of study: Ferdowsi University of Mashhad)
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Software Engineering, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Msc. IT Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]
Higher education institutions have a huge amount of data in student domains, curriculum and human resources that contain useful information for planning and decision making. Universities can use such information to increase their competitive advantage through Business Intelligence systems. For these reasons, the present study attempts to investigate a model for the business intelligence of universities. To achieve the desired model, after studying and reviewing the literature, the effective components on the design of the model were identified and then the elements and components of business intelligence in the university based on the opinions of the educational expert panel were extracted. The proposed model includes five sections: registration management, student support, improvement of student's academic status, improving the content of the course, improving the teaching methodology and management of the graduates. After identifying the main elements of the proposed and conceptual model for the business intelligence of the university, by using the Structural Modeling Interpretative Method, the elements of the proposed conceptual model, a hierarchical model were obtained. Based on this hierarchical model, the graduate management has a high penetration power and is at the highest level, and the development of teaching skills and improvement of the content of the courses, have high and moderate influence and affiliation, but improvement of students’ education and enrollment is high and they are at the lowest level. These levels can be used to configure the university business intelligence system along with the components of each section.
کلیدواژهها [English]