نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، پردیس بینالملل، دانشگاه تهران، کیش، ایران
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، کاربران در کانون اصلی توجه کسبوکارها قرار دارند و وفاداری آنها، عامل اصلی کسب مزیت رقابتی است. پیشرفت مستمر در عرصه کسبوکار الکترونیکی، رویکردهایی را که به خلق ارزش و ایجاد ارتباط بلندمدت با کاربران منجر میشوند، در دستور کار کسبوکارها قرار داده است. از این رو، بسیاری از مدیران IT باور دارند که آینده کسبوکار به مدیریت تجربه کاربران بستگی دارد. مسئله مدیریت رفتار کاربران کسبوکار در این پژوهش، بهدنبال جلب رضایت کاربران کسبوکارهای الکترونیکی و رسیدن به وفاداری آنها در راستای خرید، تکرار خرید و معرفی محصول به دیگران است. به همین دلیل، مدیریت روابط با کاربران کسبوکارهای الکترونیکی در کسبوکارهای الکترونیکی، از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا امروزه با گسترش پایگاههای ثبت دادههای خدماتی و حجم بالای دادههای ذخیرهشده، به ابزاری نیاز است تا بتوان دادههای ذخیرهشده در شبکههای اجتماعی کسبوکار را پردازش کرد. هدف اصلی انجام این پژوهش، تبیین رفتار کاربران شبکههای اجتماعی در کسبوکارهای الکترونیکی است. در این پژوهش، دادهکاوی بر اساس روش شبکههای بیزین و شبکههای عصبی مصنوعی انجام شد. دادههای این پژوهش، بر اساس یک نمونه هزارتایی از مستندات و گزارشهای کسبوکارهای الکترونیکی تنظیم شد. بر اساس مدل نهایی پژوهش، مدیران کسبوکارهای الکترونیکی باید به میزان بازخورد شبکههای اجتماعی برای مؤلفه مدیریت شبکههای اجتماعی کسبوکار و تعداد بهاشتراکگذاری کاربران کسبوکار برای مؤلفه مدیریت رفتار کاربران کسبوکار توجه ویژهای کنند؛ زیرا دارای بیشترین وزن پیشگویی در مدل دادهکاوی پژوهش هستند. از سوی دیگر، تحصیلات کاربران برای مؤلفه مشخصات کاربران کسبوکار و سفارشیسازی محصولات و خدمات برای مؤلفه مدیریت روابط با کاربران کسبوکارهای الکترونیکی نیز، در راستای اهداف مدیران کسبوکارهای الکترونیکی، حائز اهمیت است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Behavior of Social Network Users in E-Business Using Data Mining
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Candidate, Department of Information Science and Epistemology, International Campus, Tehran University, Kish, Iran
2 Associate Prof., Department of Information Science and Epistemology, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Continuous advances in e-business have put on the agenda of businesses the approaches that lead to value creation and long-term communication with users. Therefore, many IT managers believe that the future of business depends on "user experience management". The main purpose of this study is to explain the behavior of social network users in e-business. In this study, CLEMENTINE software was used to perform data mining based on Bayesian network techniques and artificial neural networks. The data of this research was based on a sample of a thousand documents and reports of Elite online store during the years 1395 to 1400, seasonally. The findings of the present study showed that it was important that based on the initial model and the proposed research, after conducting a qualitative case study in the Elite online store, the final model was developed according to the following variables: "Business users profile" component based on indicators such as: Education Users; Age of users; Users' revenue; Gender of users; Was determined. The component of "managing the behavior of business users" based on indicators such as: the number of likes of business users; Number of business users sharing; Number of comments from business users; Number of business user posts; Was determined. The component of "managing relationships with e-business users" based on indicators such as: user surveys; Customizing products and services; Adherence to the promise with the user; Ways of communicating with the user; Was determined. The component of "business social network management" based on indicators such as: the amount of social media feedback, the quality of content in the CMS; Information on business products and services; Features of a business website in SEO; Was determined.
کلیدواژهها [English]