نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد، گروه ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
چکیده
شاخصهای عملکردی، ابزار مناسبی هستند برای پیادهسازی و اجرای عملیات طرحهای زیرساختی، پژوهشی و مدیریتی فرایندمحور در دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی و نیز ارزیابی این مؤسسهها. بهکمک این ابزار میتوان عملکرد گذشته، وضعیت موجود و مطلوب مؤسسهها را با استانداردهای آنها مقایسه کرد. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد مؤسسههای پژوهشی غیردولتی ایران در دو حوزه علوم انسانی و حوزه فنی و مهندسی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و بر اساس مدل ارزیابی دستنامه سنندج انجام شده است. جامعه پژوهش، مؤسسههای پژوهشی غیردولتی هستند که از شورای گسترش آموزش عالی مجوز دریافت کردهاند. در این پژوهش، دو مؤسسه از هر دو حوزه که در بین همتایان خود عملکرد مناسبتری داشتند، برای ارزیابی همهجانبه انتخاب شدند. بهطور کلی، بر اساس بررسی عملکردها، مؤسسه حوزه فنی و مهندسی «ب» در مقایسه با مؤسسه علوم انسانی «الف»، وضعیت مناسبتری دارد که بیتردید بهرهگیری از برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت راهبردی شفاف و پیشبرد فعالیتهای پژوهشی در مؤسسه فنی و مهندسی در این نتیجه بیتأثیر نبوده است. لازم است که مؤسسههای پژوهشی غیردولتی با تدوین یا بازنگری در برنامه راهبردی و خودارزیابیهای سالیانه، مطابق با ابعاد و شاخصهای وزارت عتف، در راستای اثرگذاری و انجام رسالت خود در عرصه پژوهش کشور، زمینه رشد و ارتقا را فراهم آورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of the Performance of Non-governmental Research Institutions: Comparative Study of Humanities and Engineering Fields
نویسندگان [English]
1 Assistant Prof., Department of Policy Evaluation and STI Monitoring, National Research Institute for Science Policy (NRISP), Tehran, Iran
2 Master of Science, Policy Evaluation and STI Monitoring Department, National Research Institute for Science Policy (NRISP), Tehran, Iran
چکیده [English]
Performance indicators are a suitable tool for the implementation of infrastructural, research and process-oriented management projects in universities and higher education institutions, as well as the evaluation of these institutions, which can be used to compare the past performance, current and desired status of the institutions with the standards. The purpose of this study is to evaluate the performance of non-governmental research institutions in Iran in the fields of humanities and engineering. This is an applied research that was conducted with a scientometrics approach and based on the evaluation model of the Sanandaj handbook. The research community are non-governmental research institutions that have received permission from the Ministry of Science, Research and Technology. In this study, two institutes from both fields that had better performance among their peers were selected for comprehensive evaluation. In general, the evaluation results showed that the "B" engineering field institute has a good situation compared to the "A" humanities institute. Undoubtedly, the use of short-term, medium-term and long-term strategic plans and the promotion of research activities in the Institute of Engineering have not been without influence. It is necessary for non-governmental research institutions to prepare or revise the strategic plan and annual self-evaluations in accordance with the dimensions and indicators of the Ministry of Science, Research and Technology, to provide the basis for growth and promotion in order to be effective and fulfill their mission in the research field of the country.
کلیدواژهها [English]